Παλαμας Κωστης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Γελοιογραφία που απεικονίζει το μεγάλο μας λογοτέχνη Κ. Παλαμά (1859-1943). Το σκίτσο παρουσιάζει τον ποιητή μέσα σε μία φυλακή να κρατά μια βαριά και να βάλλει εναντίον λέξεων. Διακρίνεται το επίγραμμα: «Η Ασάλευτη Ζωή...του Παλαμά!». Το σκίτσο αυτό με χιουμοριστικό ύφος αποδίδει τα βασικά στοιχεία της προσωπικότητας του πρωτεϊκού δημιουργού. Ο πολυδιαβασμένος ποιητής μας αποτέλεσε την κεντρική μορφή της Λογοτεχνικής γενιάς του 1880, τον πατέρα της Νέας Αθηναϊκής Σχολής. Επίσης, ήταν θερμός θιασώτης του Δημοτικισμού. Η συλλογή του «Ασάλευτη Ζωή» (1904) αποκαλύπτει και αναλύει τη πολυδιάστατη προσωπικότητά του και τα μυστικά της ποιητικής του Τέχνης. Ο Παλαμάς δεν ταξίδεψε ποτέ πολύ, αν και είχε καημό να αποδράσει από τον πνιγηρό του περίγυρο, ταξίδεψε όμως σε όλο τον κόσμο μέσα από τα βιβλία και τη φαντασία του με αποτέλεσμα να μεταφέρει στη λογοτεχνία της εποχής του ένα πνεύμα νεωτεριστικό καθώς και όλες τις τεχνοτροπίες της Ευρώπης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η γελοιογραφία αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Λογοτεχνίας, στο πλαίσιο έρευνας και συζήτησης για τον Κ. Παλαμά και τη συμβολή του στη Νεοελληνική μας λογοτεχνία. Η εικόνα του ποιητή σε ένα πνιγηρό περιβάλλον φυλακής με τη βαριά να προσπαθεί να γκρεμίσει λέξεις και αντικείμενα κρίνεται σκόπιμο να περιγραφεί από τους ίδιους τους μαθητές και να συσχετισθεί με τη ζωή και το έργο του. Επίσης, είναι καλό να ζητηθεί από τους μαθητές να εξηγήσουν τους συμβολισμούς της φράσης «Η Ασάλευτη ζωή...του Παλαμά» που βρίσκεται στο κάτω μέρος του σκίτσου. Προτείνεται να αναζητήσουν οι ίδιοι ποιήματα του Παλαμά, για να αποδείξουν τη ρήξη του ποιητή με την καθαρεύουσα ως λογοτεχνική γλώσσα, την τάση του να υιοθετεί και να διδάσκει τα ευρωπαϊκά λογοτεχνικά ρεύματα της εποχής του αλλά και την αγάπη του για τα ταξίδια, μολονότι ταξίδεψε κυρίως με τη φαντασία του. Τα σονέτα του «Πατρίδες» από τη συλλογή του «Ασάλευτη Ζωή» αποδεικνύουν όλα τα παραπάνω. Επίσης, «Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου» μαρτυρεί την αδούλωτη και πολλές φορές ρηξικέλευθη Τέχνη του ποιητή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Εικόνα JPEG (.jpg). 12,0 KB (12.288 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2008
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής > Αυτοαναφορά Self-referenceΑυτοαναφορά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ