Η ηγετική μορφή του Ιωάννη Καποδίστρια και ο ρόλος του στην ευρωπαϊκή διπλωματία κατά το α΄μισό του 19ου αι. μελετάται κυρίως στο μάθημα της Ιστορίας. Ωστόσο, μπορεί να αποτελέσει θέμα ερευνητικής εργασίας (project) κατά τρόπο διαθεματικό, μέσα από την μελέτη ιστορικών τεκμηρίων που αποκαλύπτουν τις συνθήκες και τις δομές μιας ολόκληρης εποχής. Η πολύπλευρη δράση του και ο ρόλος του στην διαμόρφωση του ελβετικού Συντάγματος τον καθιστά ηγετική μορφή όχι μόνον στην ελληνική αλλά και στην ευρωπαϊκή ιστορία. Η βιογραφία του και τα τεκμήρια τα σχετικά με την δράση του (αλληλογραφία, έγγραφα, κλπ.) μπορούν να αποτελέσουν στοιχεία μεθοδολογικής προσέγγισης της Ιστορίας μέσα από τις πηγές. Είναι πλήθος των θεματικών εργασιών που θα μπορούσαν να εκπονηθούν με την μέθοδο της ομαδοσυνεργατικής, με πυρήνα τον Καποδίστρια: νομίσματα (ο Φοίνικας), εξωτερική πολιτική, εκπαίδευση, κλπ. Οι μαθητές με αφόρμηση την παρατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας, θα κληθούν να συνδυάσουν τεκμήρια που θα εντοπίσουν σε μουσειακές συλλογές (π.χ. Νομισματικό Μουσείο), σε τοπικά αρχεία ή στα ΓΑΚ (έγγραφα τα οποία συχνά είναι ψηφιοποιημένα και προσβάσιμα στο διαδίκτυο), μνημεία πολιτισμικής κληρονομιάς (π.χ. Ορφανοτροφείο στην Αίγινα), τύπος (Γενικής Εφημερίδα με δημοσιευμένες αποφάσεις του κυβερνήτη). Μέσα από επιλεγμένες πηγές οι ομάδες μαθητών καλούνται να ανασυστήσουν το έργο του Ιωάννη Καποδίστρια και να καταγράψουν τα ιστορικά γεγονότα ερμηνεύοντας τις πηγές. Είναι εξαιρετική άσκηση για τους μαθητές που θα επιλέξουν να ασχοληθούν με τις ανθρωπιστικές σπουδές αλλά και πολύ σημαντική μέθοδος ανάπτυξης της κριτικής σκέψης όλων των μαθητών (κυρίως του λυκείου). Με παρόμοιο τρόπο, πάντα με αφόρμηση την παρατήρηση της συγκεκριμένης εικόνας, και τη χρήση ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης μπορεί να μελετηθεί η ζωή και το έργο του Καποδίστρια στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας, για σχολεία που σχετίζονται γεωγραφικά με τις πηγές (Κέρκυρα, Αίγινα, Ναύπλιο, κλπ).