Στο μάθημα της Ιστορίας, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως αφόρμηση, προκειμένου οι μαθητές να μελετήσουν την ηγετική φυσιογνωμία του Αθανάσιου Διάκου, δημιουργώντας ενδεχομένως και μια πολυτροπική παρουσίαση για τη ζωή, τη δράση και τον θάνατό του. Σε αυτήν τη δραστηριότητα, μπορούν να αξιοποιήσουν και άλλες εικονιστικές πηγές, καθώς και βίντεο από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ. Ειδικά σε σχέση με τον θάνατό του, οι μαθητές σκόπιμο είναι, σε μια διαθεματική προοπτική, να βρουν και να αξιοποιήσουν το γνωστό λαϊκό δίστιχο (για δες καιρό που διάλεξε...), δημοτικά ή έντεχνα ποιήματα (π.χ., Καρυωτάκης), και όλα αυτά να τα συνδέσουν με την προσωπική σκηνή που απεικονίζεται στον πίνακα. Ενδιαφέρουσα δραστηριότητα είναι η δημιουργία από τους μαθητές μιας gallery με προσωπογραφίες των οπλαρχηγών της Ελληνικής Επανάστασης. Οι παρουσιάσεις των μαθητών θα είναι χρήσιμες και στις επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου. Τέλος, στο μάθημα των Εικαστικών, η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μελετηθεί από τους μαθητές η παράδοση της γερμανικής ρομαντικής ζωγραφικής στην απόδοση ιστορικών σκηνών.