Θεοτοκος του Παθους
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην φορητή αγιογραφία απεικονίζεται η Θεοτόκος του Πάθους, που ανήκει στον αγιογράφο Βίκτωρ. Ο Βίκτωρ ήταν αγιογράφος, κυρίως φορητών εικόνων, από την Κρήτη, ο οποίος ζούσε και εργαζόταν στο Χάνδακα τον 17ο αιώνα. Η συγκεκριμένη αγιογραφία βρίσκεται στο Άμστερνταμ και ανήκει στη συλλογή του van Rijn. Στην αγιογραφία η Θεοτόκος απεικονίζεται να κρατάει στην αγκαλιά της τον Χριστό ο οποίος είναι με λυγισμένα τα γόνατα και απλωμένα τα χέρια προς τη μητέρα του. Τα πόδια του, που εντάσσονται στην ίδια σημειολογία του Πάθους, είναι γυμνά. Ο Χριστός φωλιάζει στην αγκαλιά της μητέρας του με το πρόσωπο γυρισμένο προς τον αρχάγγελο Γαβριήλ, που εικονίζεται εδώ πολύ κοντά του, προδεικνύοντας τα κύρια σύμβολα του πάθους, τον μεγάλο Σταυρό της μελλοντικής θυσίας του και το στεφάνι του εμπαιγμού του. Το παιδί τρομαγμένο απλώνει τα χέρια του να πιαστεί από τα χέρια της μητέρας του. Σε ψηλότερο επίπεδο πάνω από τον αριστερό ώμο της Παναγίας εικονίζεται επίσης ο αρχάγγελος Μιχαήλ κρατώντας με την σειρά του τη λόγχη, τον σπόγγο και το δοχείο με το όξος (ξύδι). Το σχέδιο αλλά και οι προπλασμοί των χρωμάτων όπως επίσης και τα ψιμύθια αναδεικνύουν την τελειότητα της κρητικής σχολής στην αγιογραφία παντρεύοντας ιδανικά την βυζαντινή τέχνη μέσα από τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της κρητικής σχολής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το έργο, η Θεοτόκος του Πάθους, μπορεί να δώσει το έναυσμα στο μάθημα των Θρησκευτικών για τα χαρακτηριστικά στοιχεία της Κρητικής Σχολής αλλά και την σημειολογία του «Πάθους» που απεικονίζεται στην εικόνα και τις επιρροές θρησκευτικού χαρακτήρα που ενσαρκώνει. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών για τη μελέτη της ιδιαίτερης τεχνοτροπίας της Κρητικής Σχολής, τη σύγκριση και συσχέτιση κοινών και διαφορετικών στοιχείων της Κρητικής Σχολής με τη Βυζαντινή τέχνη και τη δημιουργία πρότυπου έργου αγιογραφίας από τους μαθητές. Στο πλαίσιο των μαθημάτων ενδείκνυται η επίσκεψη των μαθητών στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6944
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Viktor (3), Βίκτωρ (3)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΡΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ