Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Χαριλαος Τρικουπης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία (φωτοτυπία αδελφών Ρωμαϊδών) μίας κορυφαίας πολιτικής προσωπικότητας του 19ου αιώνα και από τους σημαντικότερους πολιτικούς της νεότερης Ελλάδας, του Χαριλάου Τρικούπη (1832-1896). Απόκειται στο αθηναϊκό περιοδικό Ποικίλη Στοά, τ. 7, Νο 1(1887), σ. 2. Ο Χ. Τρικούπης γεννήθηκε στο Ναύπλιο στις 11 Ιουλίου 1832. Ήταν γιος του πολιτικού και ιστορικού Σπυρίδωνα Τρικούπη και της Αικατερίνης Μαυροκορδάτου, αδελφής του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου. Μετά την τριετή φοίτησή του στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, μετέβη στο Παρίσι, όπου συμπλήρωσε τις σπουδές του και αναγορεύθηκε διδάκτωρ Νομικής. Από το 1853 έως το 1864 ο Χ. Τρικούπης υπηρέτησε στο διπλωματικό σώμα. Το 1863 ήταν επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας, που διαπραγματεύτηκε τη συνθήκη προσάρτησης των Ιονίων Νήσων στην Ελλάδα, η οποία υπογράφηκε στις 16 Μαρτίου 1864. Το 1865 εξελέγη βουλευτής Μεσολογγίου με την παράταξη του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου. Όταν το 1867 το κόμμα του Αλ. Κουμουνδούρου διαλύθηκε, ο Χ. Τρικούπης ανεξαρτητοποιήθηκε πολιτικά και ίδρυσε το «Πέμπτο Κόμμα» που πρέσβευε τον αστικό εκσυγχρονισμό της χώρας. Μετά την αποτυχία του στις εκλογές του 1874 δημοσιεύει το περίφημο άρθρο του «Τις Πταίει;» στην εφημερίδα «Οι Καιροί» (29 Ιουνίου 1874). Σε αυτό ασκούσε δριμύτατη κριτική στο πελατειακό σύστημα και πρότεινε στον ανώτατο άρχοντα να διορίζει ως πρωθυπουργό βουλευτή του πλειοψηφούντος κόμματος, ο οποίος θα είχε τη «δεδηλωμένη» πλειοψηφία της Βουλής. Το πολιτικό αυτό μέτρο επιβλήθηκε ένα χρόνο αργότερα (1875) και στις 27 Απριλίου 1875 ο Χ. Τρικούπης έγινε για πρώτη φορά πρωθυπουργός. Τα επόμενα 20 χρόνια ήταν ο κυρίαρχος στην πολιιτκή σκηνή. Μεγάλοι του αντίπαλοι ήταν αρχικά ο Αλ. Κουμουνδούρος και στη συνέχεια ο Θεόδωρος Δηλιγιάννης. Κατά τη διάρκεια των κυβερνήσεών του θα θέσει σε εφαρμογή ένα ευρύ μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα εκσυχρονισμού στους τομείς της γεωργίας, της φορολογίας, της άμυνας και των υποδομών. Η οικονομία και η κοινωνία της εποχής όμως δεν άντεξε το φιλόδοξο πρόγραμμα του Τρικούπη. Γελοιογραφήθηκε, διακωμωδήθηκε και κατηγορήθηκε ως «φορομπήχτης». Η χώρα δεν μπόρεσε να αποπληρώσει τα δυσβάστακτα χρέη της και το 1893 ο Χ. Τρικούπης, συνοψίζοντας το οικονομικό δράμα της Ελλάδας, ομολόγησε στις 10 Δεκεμβρίου: «Κύριοι, δυστυχώς επτωχεύσαμεν!». Στις εκλογές της 16ης Απριλίου 1895 το κόμμα του έπαθε πανωλεθρία και ο ίδιος απέτυχε να εκλεγεί βουλευτής Μεσολογγίου. Έχασε την έδρα για τέσσερις ψήφους από κάποιον άσημο ονόματι Γουλιμή. Αποχώρησε από την πολιτική γεμάτος πίκρα, με την κλασική φράση «Ανθ' ημών Γουλιμής… Καληνύχτα σας!». Άφησε την τελευταία πνοή του στις Κάννες στις 30 Μαρτίου 1896. Η σορός του έφτασε στον Πειραιά στις 9 Απριλίου και εκτέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα στο ναό της Ζωοδόχου Πηγής. Ετάφη χωρίς επισημότητες, όπως το είχε ζητήσει, στον οικογενειακό τάφο των Τρικούπηδων στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζει μία κορυφαία πολιτική προσωπικότητα της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί διδακτικά ως αφόρμηση ή να πλαισιώσει την ιστορική αφήγηση σε οποιαδήποτε φάση της, προκαλώντας εποικοδομητικούς διαλόγους, ερευνητικά ερωτήματα και κριτικές προσεγγίσεις με ή χωρίς τη βοήθεια των Τεχνολογιών των Πληροφοριών και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο και να αναθέσει ομαδικές ερευνητικές εργασίες στους/στις μαθητές/-τριες. Ο χρόνος έκδοσης του μαθησιακού αντικειμένου προσφέρει ένα ενδιαφέρον σημείο εκκίνησης ή εσίασης, αφού έπεται σημαντικών γεγονότων αλλά και απέχει από άλλα εξίσου σημαντικά που θα ακολουθήσουν ως τον θάνατο του πολιτικού (1896). Μία διδακτική πρόταση, αναφορικά με αυτό καθαυτό το αντικείμενο, θα μπορούσε συνεπώς να είναι η ανασύσταση της εποχής του Χ. Τρικούπη πριν και μετά αυτό το χρονικό σημείο (1887). Οι τομείς στους οποίους θα μπορούσαν να δουλέψουν οι ομάδες εργασίας είναι η οικονομία (επενδύσεις-δημόσια έργα, παραγωγή, ομογενείς του εξωτερικού, εξωτερικά δάνεια, φορολογία, πτώχευση), η εσωτερική πολιτική (παθογένειες, πελατειακές σχέσεις, σύγκρουση παλαιών και νέων πολιτικών/κομμάτων, κριτική), η εξωτερική πολιτική (Μεγάλη Ιδέα, Εθνικά Ζητήματα, πόλεμοι, συμμαχίες) και η λειτουργία του κοινοβουλίου (εκλογικές αναμετρήσεις, εκλογικές συνθήκες, ρόλος του Παλατιού, «δεδηλωμένη», εδραίωση δικομματισμού). Μϊα έτερη πρόταση αναφορικά ειδικότερα με τα οικονομικά διακυβεύματα που διαχειρίστηκε ο Χ. Τρικούπης θα μπορούσε να είναι η ανάθεση εργασιών αναφορικά με τη φορολογία, την προσέλκυση επενδύσεων, τη δημιουργία πάγιου κοινωνικού κεφαλαίου (δημόσια έργα) και τον εξωτερικό δανεισμό. Οι σχέσεις ανάμεσα σε αυτά τα ιστορικά ερωτήματα, οι συνάφειες, τα διλήμματα, οι αντίθετες φωνές μπορούν να αναδειχθούν με project μακράς διάρκειας, διαθεματικές προσεγγίσεις, ομαδικές ερευνητικές εργασίες και επισκέψεις. Το διαθέσιμο ιστορικό υλικό είναι εύκολα προσβάσιμο σε έγκυρες ιστοσελίδες και ακαδημαϊκά αποθετήρια, ενώ ο διδάσκων θα μπορούσε να καταρτήσει μία αντιπροσωπευτική βιβλιογραφία (και δικτυογραφία) μετά τις ανακοινώσεις των προτιμήσεων των ομάδων σε σχέση με τα προσφερόμενα θέματα. Ελκυστικά θέματα για διερεύνηση και αναζήτηση χρήσιμων ιστορικών αναλογιών με τη σύγχρονη πραγματικότητα είναι όσα σχετίζονται με τον εξωτερικό δανεισμό, τη διαχείριση των εξωτερικών δανείων, την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού μέσω φορολόγησης, την αναντιστοιχία μεταξύ πολιτικού οράματος και πραγματικότητας, τις συνέπειες των πολιτικών επιλογών, την πολιτική-κοινωνική κριτική και την ιστορική αποτίμηση του έργου του πολιτικού με τα αποστασιοποιημένα μάτια της συγχρονίας. Η εξαγωγή συμπερασμάτων πρέπει να είναι προσεκτική όταν διατυπώνεται και να υπακούει στον κανόνα της ιστορικοποίησης, δηλαδή να στοχεύει στην ανασύσταση της εποχής και των περιορισμών που εκείνη επέβαλε και όχι της στείρας αναδρομικής κριτικής υπό το βάρος των δικών μας μεριμνών και τυχόν ιδεοληψιών. Η προσέγγιση του έργου του Χ.Τρικούπη μπορεί να γίνει μέσα από επισκέψεις σε Μουσεία (πχ. Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Μουσείο Σκίτσου, Μουσείο Γελοιογραφίας, Μουσείο Μπενάκη, Μουσείο Τρικούπη στο Μεσσολόγγι), στη Βουλή των Ελλήνων, σε Αρχεία (πχ. Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος) και ειδικές εκθέσεις. Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου συμφωνεί με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για την Ιστορία του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Οικονομίας, της Μουσειακής Αγωγής, των Εικαστικών, των Καλλιτεχνικών, της Τεχνολογίας και των ΤΠΕ.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3533
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Economics EconomicsEconomics
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Κατασκευή μακέτας Construction of a maquetteΚατασκευή μακέτας
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Economics EconomicsEconomics
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Κατασκευή μακέτας Construction of a maquetteΚατασκευή μακέτας
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Π61-ΥΠΠΕΘ)
φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΑΙΘ
χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
διάρκεια: 2010-2015
ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
υποέργο:
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
φορέας χρηματοδότησης: ΥΠΑΙΘ
χρηματοδότηση: Ε.Ε. (ΕΚΤ) και Ελληνικό Δημόσιο
πλαίσιο χρηματοδότησης: ΕΠ ΕΔΒΜ, ΕΣΠΑ 2007-2013
διάρκεια: 2010-2015
ανάδοχος (έργου / πράξης): ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
επιστημονική και διοικητική εποπτεία έργου / πράξης (υπεύθυνος / συντονιστής έργου / πράξης): Μαίρη Κριάρη
φορείς υλοποίησης: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ), ΙΕΠ, ΕΚ ΑΘΗΝΑ (ΙΕΛ)
Υποέργο 12: Παιδαγωγικός Μετασχολιασμός Ψηφιακού Υλικού Πολιτισμικού Περιεχομένου
ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
ανάδοχος υποέργου: ΙΕΠ
φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΥΠΠΕΘ (Ε.Δ. ΕΣΠΑ)
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator