Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Νεοτουρκισμος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άρθρο με τίτλο «Νεοτουρκισμός» του Μ.Ρ. στο λογοτεχνικό περιοδικό Ο Νουμάς, τ.12, No 531 (1914), σ. 202-203, που απόκειται στο Πανεπιστήμιο Πατρών/Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης. Ο Νουμάς κυκλοφόρησε από το 1903 μέχρι το 1931 (με διακοπές: 1917-1918, 1924-1929) και έπαιξε σημαντικότατο ρόλο στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας. Υπήρξε δηµιουργία του ∆ηµήτριου Ταγκόπουλου. Το 1908 οι δηµοτικιστές του περιοδικού βρέθηκαν χωρισμένοι ως προς το γλωσσικό, σε «δογματικούς» (υπό τον Γιάννη Ψυχάρη) και «µεταρρυθµιστές» (Μανόλης Τριανταφυλλίδης, Αλέξανδρος Δελμούζος) και ως προς το κοινωνικοπολιτικό σε «σοσιαλιστές» (Κώστας Χατζόπουλος) και «εθνικιστές» (Ίων Δραγούμης).
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε γνωστικού και εποικοδομιστικού τύπου διδακτικές προσεγγίσεις. Στην πρώτη περίπτωση προσφέρεται για ομαδοσυνεργατικές, διερευνητικές/ανακαλυπτικές πρακτικές, ενώ στη δεύτερη για εφαρμογή της σωκρατικής-μαιευτικής μεθόδου μέσω διαλόγου των μαθητών/-τριών και κατασκευής της γνώσης. Το άρθρο, που δημοσιεύεται στο σημαντικό για τα ελληνικά γράμματα περιοδικό «Ο Νουμάς», προσφέρει δυνατότητες στον διδάσκοντα όχι μόνο για την προσέγγιση ζητημάτων σχετικά με τη γλώσσα και τα εκπαιδευτικά αιτήματα της εποχής (γλωσσικό ζήτημα- εκπαιδετική μεταρρύθμιση), αλλά και σχετικά με το ιστορικό γεγονός του κινήματος των Νεοτούρκων (1908). Έτσι, ενώ μορφικά το ενδιαφέρον αντλείται από τη χρήση της γλώσσας, στο περιεχόμενο ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στον τρόπο, με τον οποίο προσλαμβάνεται η επανάσταση των Νεοτούρκων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από την πνευματική πρωτοπορία στην Ελλάδα το 1914. Ο λόγος, το ύφος αλλά και τα επιχειρήματα του αρθρογράφου αποτελούν ελκυστικά πεδία διερεύνησης σε επίπεδο τάξης αλλά και αφορμές για μεγαλύτερης διάρκειας ερευνητικές ομαδικές εργασίες με χρήση των Τεχνολογιών των Πληροφοριών και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ), διδακτικές επισκέψεις ή project. Ο εθνικιστικός λόγος του κειμένου αναπνέει στα ιστορικά συμφραζόμενα της εποχής του• μίας εποχής (1914) κατά την οποία ήδη επιχειρούταν ο πρώτος διωγμός των Ελλήνων σε Δυτική Μικρασία και Ανατολική Θράκη. Ο ελληνικός και ο τουρκικός εθνικισμός αποτελούν πολύ ενδιαφέροντα πεδία για ανταλλαγή απόψεων, διάλογο και διαμόρφωση κριτικής ιστορικής σκέψης, μακριά από εθνικά στερεότυπα, ιδεοληψίες και προπάντων αναδρομικές προβολές του παρελθόντος στο παρόν. Σε κάθε περίπτωση, αν ο διδάσκων κρίνει ότι θα μπορούσε αυτός και η τάξη του να ανταποκριθούν στο μέγεθος του εγχειρήματος, τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι σπουδαία. Η συνείδηση της ιστορικότητας, η κατανόηση, η κριτική σκέψη, η αυτοκριτική, η ψύχραιμη αποτίμηση, η γερή ιστορική γνώση και η βίωση της θέσης του «Άλλου», αποτελούν ίσως μερικά εργαλεία που θα έκαναν το παραπάνω εγχείρημα διδακτικά εφικτό αλλά και ωφέλιμο. Ωστόσο, οι δυνατότητες του μαθησιακού αντικειμένου δεν εξαντλούνται εδώ. Μπορεί να γίνει αφορμή συγκέντρωσης σύγχρονων και ιστορικά έγκυρων (δηλαδή επιστημονικά τεκμηριωμένων) πληροφοριών για το περιεχόμενο του όρου «νεοτουρκισμός». Ποιοι ήταν οι Νεότουρκοι και τι επιδίωκαν; Ποια στάση τήρησαν απέναντι στις μειονότητες και ιδιαίτερα τους Ελλήνες της αυτοκρατορίας και γιατί; Ποια σχέση έχει το κίνημα των Νεοτούρκων με το ευρωπαϊκό και παγκόσμιο γίγνεσθαι; Τι συμβαίνει την ίδια εποχή (1909) στην Ελλάδα (βλ. κίνημα του Γουδή) και πώς θα μπορούσαν τα γεγονότα αυτά τα ερμηνευτούν παράλληλα; Πώς κρίνουμε σήμερα τον εθνικιστικό λόγο του Νουμά; Πώς και κάτω από ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε το κείμενο αυτό να καταστεί διδακτικά χρήσιμο σήμερα και εθνικά ωφέλιμο; Ποιες αναλογίες ή διαφορές παρατηρούμε με ανάλογα ζητήματα σήμερα στην επεξεργασία τους από τον ημερήσιο, περιοδικό ή ηλεκτρονικό τύπο; Ποια η διαφορά ανάμεσα στην εν θερμώ βίωση της πραγματικότητας και την αποστασιοποιημένη ιστορική γνώση; Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Θρησκευτικών, της Μουσειακής Αγωγής, της Θεατρικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3538
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα σχολιαστικά / γνώμης Comment / opinion textsΚείμενα σχολιαστικά / γνώμης
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Ισλάμ IslamΙσλάμ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα σχολιαστικά / γνώμης Comment / opinion textsΚείμενα σχολιαστικά / γνώμης
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Δεδομένα και πληροφορίες Data and informationΔεδομένα και πληροφορίες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Ισλάμ IslamΙσλάμ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Μ.Ρ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator