«Που αντιπολιτευσις;», αρθρο (Μαιος 1883)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Την Τετάρτη, 11 Μαΐου 1883, στο κύριο άρθρο της σατυροπολιτικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι» με τίτλο «Πού αντιπολίτευσις;»,ο αρθρογράφος αξιολογεί ως σημαντικότερο γεγονός της ημέρας την αδυναμία άσκησης πολιτικής από τους μετέχοντες στην εξουσία πολιτικούς, ασκεί κριτική και εκφράζει παράλληλα τη θέση και τον προβληματισμό του. Αρχικά, με έντονη ειρωνική χροιά στο λόγο του, θέτει θέμα για την πολιτική συνείδηση του ίδιου του έθνους, υπογραμμίζοντας δε την κυριαρχία της μικροπρέπειας αναδεικνύει την έλλειψη εθνικής πολιτικής και την κάμψη του δημοσίου φρονήματος. Επικεντρώνοντας την κριτική του στην κυβέρνηση την χαρακτηρίζει «τέκνον σοβαρωτάτης μωροσοφίας», και θεωρεί τον πρωθυπουργό εξαιρετικά αδύναμο για να αντιμετωπίσει «την τελευταίαν θύελλαν της Ανατολής». Στη συνέχεια στρέφει την κριτική του στην αντιπολίτευση, την οποία θεωρεί ανύπαρκτη χωρίς πολιτικό πρόγραμμα και χωρίς ηγέτη και διατυπώνει τη θέση πως εμείς που δεν είμαστε βουλευτές και κομματάρχες αλλά έχουμε την πολιτική δύναμη της γραφίδας μας έχουμε ένα πολιτικό πρόγραμμα «την σωτηρίαν της Μακεδονίας από τε των Ρώσων και των Αυστριακών• σας προσκαλούμε λοιπόν να μας ακολουθήσετε». Επικαλούμενος την αρνητική πολιτική του μακαρίτη Ζαΐμη θεωρεί επείγουσα ανάγκη την αποπομπή «του παρόντος υπουργείου» και την ανασύνταξη της αντιπολίτευσης καθώς η μέχρι τώρα παρουσία της «εξισούται» αν δεν υπερβαίνει τους «χυδαίους διαπληκτισμούς» στο υπουργικό συμβούλιο. Ολοκληρώνει το άρθρο του με τη διαπίστωση πως η τύχη του έθνους είναι «οικτρά» εφόσον δεν υπάρχει κυβέρνηση και αντιπολίτευση ικανές και αυτό το γεγονός προοιωνίζει μεγάλες συμφορές για το έθνος. Ο τρόπος που ο αρθρογράφος παρουσιάζει το θέμα και την προβληματική του, δομεί το λόγο του με ύφος απλό και σοβαρό, αναδεικνύει πως επιδιώκει την πληροφόρηση και ενημέρωση του αναγνώστη για τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις και την καθοδήγησή του προς τη διαμόρφωση τεκμηριωμένης γνώμης/άποψης το καθιστά υποδειγματικό και ως προς την τεχνική του και ως προς την ανάπτυξη του περιεχομένου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κύριο άρθρο της σατυροπολιτικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι» με τίτλο «Πού αντιπολίτευσις;», μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά: Α) στη Νεοελληνική Γλώσσα. Το άρθρο συνοδεύεται με το παρακάτω ενδεικτικό φύλλο εργασίας: Αφού διαβάσετε προσεκτικά το άρθρο «Πού αντιπολίτευσις;» να απαντήσετε στις ερωτήσεις: α) ποιο είναι το θέμα που απασχολεί τον συντάκτη του άρθρου; Ποια είναι η θέση που διατυπώνει; β) να προσδιορίσετε τους τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί ο αρθρογράφος, για να τεκμηριώσει τη θέση του και να πείσει με στόχο τη διαμόρφωση γνώμης του αναγνώστη, γ) να εντοπίσετε τη δομή του άρθρου, δ) η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο αρθρογράφος και το ύφος του άρθρου συντελούν στην επίτευξη του σκοπού του; ε) ο αρθρογράφος καταλήγει σημειώνοντας πως όταν η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση δεν ανταποκρίνονται στον ρόλο τους τότε προοιωνίζονται συμφορές για το έθνος. Αν συμφωνείτε να αναπτύξετε τη συμφωνία σας τεκμηριώνοντας την άποψή σας με πειστικά και ενδεικτικά παραδείγματα και ε) αφού πλοηγηθείτε στην ηλεκτρονική έκδοση κάποιων εφημερίδων μπορείτε να εντοπίσετε άρθρα με συγγένεια ως προς το περιεχόμενο του κειμένου που μόλις διαβάσατε; Αν ναι να συγκρίνετε το άρθρο του 1883 με ένα σημερινό άρθρο ως προς τη γλώσσα και το ύφος.Β) στην Ιστορία. Το άρθρο εντασσόμενο σε φύλλο εργασίας και συνοδευόμενο με δραστηριότητες διερευνητικής μάθησης αποτελεί την αφόρμηση – εισαγωγή για την παρουσίαση της ελληνικής εσωτερικής πολιτικής σκηνής (ιδεολογικά και πολιτικά ζητήματα) στη δεκαετία του 1880. Ειδικότερα καθώς ο αρθρογράφος αναφέρεται στην ανυπαρξία κυβέρνησης και αντιπολίτευσης και στους κινδύνους που γεννά για το ελληνικό έθνος οι μαθητές καλούνται, δημιουργώντας ομάδες εργασίας, και με την καθοδήγηση του διδάσκοντα, που παρεμβαίνει με σύντομες εισηγήσεις και δίνει ιστορικά στοιχεία, προτείνει συγκεκριμένη βιβλιογραφία και δικτυογραφία, επιλύει και απαντά σε απορίες, διευκρινίζει, να διερευνήσουν και να γνωρίσουν τους πολιτικούς ηγέτες της εποχής και το όραμα τους για την πορεία του ελληνικού έθνους και να παρουσιάσουν την εικόνα και την προοπτική της Ελλάδας, καθώς βρίσκεται στο μεταίχμιο δύο αιώνων (ποιος είναι πρωθυπουργός, αρχηγός της αντιπολίτευσης, ποιοι είναι οι ηγέτες των πολιτικών κομμάτων και εφόσον υπάρχουν πολιτικοί σχηματισμοί/κόμματα τι είδους πολιτικά – ιδεολογικά προγράμματα ανεδείκνυαν; Ποια είναι η κατάσταση στην οικονομία με την εφαρμογή της πολιτικής Τρικούπη; Παραμένει η Ελλάδα αγροτική χώρα; Δημιουργείται μια υποτυπώδης βιομηχανική ανάπτυξη; ποια είναι η κοινωνική διαστρωμάτωση της; ) Οι απαντήσεις των μαθητών μπορούν να αποτελέσουν συνθετική εργασία με τίτλο« Η εικόνα της Ελλάδας στη δεκαετία του 1880» η οποία αφού διορθωθεί από τον διδάσκοντα και εμπλουτισθεί με φωτογραφικό υλικό από ομάδα μαθητών, αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4438
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Ειδησεογραφικά κείμενα NewslettersΕιδησεογραφικά κείμενα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Incognito
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ