Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Ποιημα του Γεωργιου Σουρη στην εφημεριδα ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ (1880)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ποίημα του Γεωργίου Σουρή που έχει δημοσιευθεί στην εφημερίδα του Βλάση Γαβριηλίδη ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ τον Ιούνιο του 1880 και αναφέρεται σε έναν φανταστικό διάλογο μεταξύ δύο σημαντικών πολιτικών της εποχής, του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου και του Χαρίλαου Τρικούπη. Ο Γεώργιος Σουρής γεννήθηκε στην Ερμούπολη της Σύρου το 1853. Ξεκίνησε από μικρός να γράφει αυτοσχέδιους στίχους. Φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών δίχως ποτέ να λάβει πτυχίο. Ως βιοποριστική ασχολία παρέδιδε μαθήματα και δημοσιογραφούσε. Έγραφε σατιρικούς στίχους σε έμμετρη σάτιρα και δημοσίευε στα περιοδικά "Ασμοδαίος", "Ραμπαγάς" και "Μη Χάνεσαι". Από το 1883 εξέδωσε τη δική του εβδομαδιαία σατιρική εφημερίδα ("Ο ΡΩΜΗΟΣ") η οποία ήταν όλη έμμετρη και κυκλοφόρησε αδιάλειπτα για περισσότερο από 35 χρόνια (ως το 1918). Χρησιμοποίησε στα ποιήματά του την δημοτική χωρίς να αποφεύγει κάποιες απαραίτητες λόγιες λέξεις και εκφράσεις. Προτάθηκε επανειλημμένα για το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Απεβίωσε το 1919 μέσα σε πάνδημο πένθος και κηδεύτηκε δημοσία δαπάνη. Η εφημερίδα ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ που δημοσιεύει το ποίημα του Γεωργίου Σουρή είχε ιδρυθεί από τον Βλάση Γαβριηλίδη. Ο Γαβριηλίδης γεννήθηκε το 1848 στην Κωνσταντινούπολη και καταγόταν από εύπορη οικογένεια. Σπούδασε στην Μεγάλη Σχολή του Γένους και στη Λειψία, Πολιτικές Επιστήμες και Φιλοσοφία. Ξεκίνησε να γράφει σε έντυπα της Κωνσταντινούπολης και στη συνέχεια εξέδωσε δικές του εφημερίδες. Καταδικάστηκε ερήμην από τις τουρκικες αρχές για κάποια άρθρα του και αναγκάστηκε να καταφύγει στην Αθήνα για να γλυτώσει. Εργάστηκε στην αρχή ως συντάκτης και στη συνέχεια εξέδωσε δικές του εφημερίδες μεταξύ των οποίων και το ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ, φύλλο του οποίου μελετάται. Ως δεκαπενθήμερη εφημερίδα κυκλοφόρησε επί τρία έτη και στη συνέχεια μετατράπηκε σε ημερήσια με τίτλο ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ. Μέσω των εντύπων του εισήγαγε στην Ελλάδα τους σύγχρονους τρόπους σύνταξης, τεχνικής παραγωγής και εκτύπωσης μιας εφημερίδας. Θεωρούσε ότι η διάδοση του τύπου σε όλα τα κοινωνικά στρώματα είναι προϋπόθεση του πολιτικού πολιτισμού σε μια σύγχρονη χώρα. Απεβίωσε το 1920. Θεωρείται από τους σκαπανείς του σύγχρονου Τύπου στην Ελλάδα.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ποίημα του Γεωργίου Σουρή που παρουσιάζεται δημοσιευμένο στην εφημερίδα ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ του Βλάση Γαβριηλίδη (1880) μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πόρος-τεκμήριο στη μελέτη της προσωπικότητας και του έργου του ποιητή. Μετά από περισσότερα από 35 χρόνια συνεχούς δημιουργίας και με αρκετά έργα του να έχουν κατά καιρούς περιληφθεί στην εγκύκλια ύλη, λόγω της στρωτής γλώσσας και του σατιρικού ύφους έχει αναδειχτεί σε πολύ ελκυστική ποίηση για τα παιδιά. Από τα πολιτικά σατιρικά του ποιήματα μπορούν να εξαχθούν ακριβείς κι ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα τεκταινόμενα της εποχής. Με αφορμή τη συγκεκριμένη δημοσίευση μπορεί να προκληθεί διαθεματική ερευνητική εργασία και να περιλάβει εκτός από τεύχη του ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ και τεύχη του ΡΩΜΗΟΥ ώστε να σχηματιστεί πιο ολοκληρωμένη εικόνα του Σουρή. Το φύλλο της εφημερίδας ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ (1880) όπου εμφανίζεται ποίημα του Γεωργίου Σουρή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ερευνηθεί ευρύτερα η διαδρομή αυτού του ιστορικού εντύπου. Παράλληλα με το ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ μπορούν να μελετηθούν και άλλα έντυπα της εποχής, οι συνθήκες παραγωγής τους και ο ρόλος που έπαιζε τότε ο τύπος στη διαμόρφωση των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων (χαρακτηριστικά μπορεί να αναφερθεί η θέση του συγκεκριμένου εντύπου στο μεγάλο θέμα της εποχής, την διαμάχη μεταξύ δημοτικιστών-καθαρευουσιάνων). Ως επέκταση μπορεί να γίνει αντιπαραβολή με την σημερινή τεχνολογική εξέλιξη και τον σημερινό ρόλο των Μέσων. Από κάποια από αυτά τα έντυπα προέρχεται μέρος των σύγχρονων εφημερίδων (π.χ. από το ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ προέρχεται η ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ). Το φύλλο της εφημερίδας ΜΗ ΧΑΝΕΣΑΙ στην οποία είναι δημοσιευμένο το ποίημα του Γεωργίου Σουρή, μπορεί να χρησιμοποιηθεί (μαζί και με άλλα έντυπα του ιδίου) για να προσεγγιστεί ο βίος και το έργο του εκδότη του, Βλάση Γαβριηλίδη. Ο Γαβριηλίδης μπορεί να προσεγγιστεί όχι μόνον ως διανοούμενος αλλά και ως ένας ανανεωτής εκδότης της εποχής του που είχε όραμα για τον συνταγματικό ρόλο του Τύπου (των Μέσων), στην προώθηση της ποιότητας της δημοκρατίας και του πολιτικού πολιτισμού. Επίσης μπορεί να προσεγγιστεί ως ανανεωτής του τρόπου σύνταξης μιας εφημερίδας και των τεχνικών παραμέτρων έκδοσης. Λόγω των διαφορετικών πεδίων μιας τέτοιας διερεύνησης (ιδεολογικοί προσανατολισμοί εκδότη, τεχνικές παράμετροι εκδόσεων, τρόποι αρθρογραφίας κλπ.), θεωρούμε ότι η προσέγγιση δέον να λάβει διαθεματική διάσταση ώστε να αναδειχτούν επαρκώς όλα τα πεδία.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6033
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία
> Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη
> Ποίηση PoetryΠοίηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Souris
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator