Σχολιαστικο αρθρο για τη συγχρονη νεοελληνικη ποιηση
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Οχτασέλιδο σχολιαστικό άρθρο του Γιάννη Κασιμάτη στο Αλεξανδρινό φιλολογικό και λογοτεχνικό περιοδικό "Νέα ζωή". Το άρθρο του Κασιμάτη περιγράφει αναλυτικά τις τάσεις που επικρατούν στην νεοελληνική ποίηση στις αρχές του 20ου αιώνα και παρουσιάζει αναλυτικούς σχολιασμούς και κριτικές για τους σημαντικότερους νεοέλληνες ποιητές της εποχής αυτής. Η έκδοση του περιοδικού αποτέλεσε ορόσημο για την αλεξανδρινή λογοτεχνία και απαρχή για μια πολύ ενδιαφέρουσα για τη γενικότερη νεοελληνική γραμματεία περίοδο. Το άρθρο φιλοξενείται στη στήλη του περιοδικού με τίτλο "Σύντομα Σημειώματα" και επιχειρεί σύμφωνα με τις δηλώσεις του συγγραφέα του να μελετήσει τα κύρια και γενικά χαρακτηριστικά της νεοελληνικής ποίησης. Το άρθρο υπεραμύνεται και επιχειρηματολογεί υπέρ της ποιοτικής λογοτεχνικής παραγωγής στην ευρύτερη ελληνική επικράτεια και αποτελεί ένα αντίλογο στις μηδενιστικές απόψεις κάποιων ότι η Ελλάδα στερείται ποιοτικών λογοτεχνών. Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση όλων των σημαντικών ποιητών της εποχής, όπως του Παλαμά, Δροσίνη, Πολέμη, Μαρκορά, Γρυπάρη, Μαρτζώκη, Μαλακάση, Καβάφη, Νιρβάνα, Πάλλη, Παπαντωνίου, Μαβίλη, Χριστομάνο και Βλαχογιάννη περιγράφοντας τα δυνατά σημεία της γραφής τους, χωρίς να παραλείπει και την αιχμηρή κριτική όπου ο συγγραφέας θεωρεί σημαντικό να το κάνει. Ξεχωριστή θέση στο άρθρο κατέχουν οι ποιητές Κ. Παλαμάς τον οποίο θεωρεί αρχηγό της σχολής του Συμβολισμού και Κ. Καβάφης τον οποίο αποκαλεί μοναδικό φαινόμενο πρωτοτυπίας. Το άρθρο ολοκληρώνεται με την υπόσχεση σε προσεχές φυλλάδιο της "Ν. Ζωής" να ασχοληθεί με το έργο των ΝΕΩΝ ποιητών όπως του Σικελιανού, του Σεφεριάδη, του Μελά, του Καρβούνη και άλλων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της άμεσης διδασκαλίας ή της διερευνητικής μάθησης στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και νεοελληνικής Λογοτεχνίας για να εξοικειωθούν ή να ανακαλύψουν οι μαθητές ζητήματα που αφορούν τη συγγραφή σχολιαστικού άρθρου, αλλά και θέματα σχετικά με την γραφή σε καθαρεύουσα γλώσσα, να εντοπίσουν διαφορές στη γραμματική της εποχής, να αναζητήσουν πληροφορίες για τους μεγαλύτερους ποιητές της εποχής και για την κριτική που τους ασκήθηκε, να διαβάσουν συγκεντρωτικά σε ένα κείμενο αναλυτικές περιγραφές του τρόπου γραφής αυτών των ποιητών. Οι μαθητές όλων των βαθμίδων μπορούν να ασχοληθούν με αυτά τα ζητήματα σε διαφορετικό επίπεδο εμβάθυνσης ανάλογα με τη βαθμίδα φοίτησης. Οι μαθητές μπορούν επίσης τόσο κατά την υλοποίηση των Project της ευέλικτης ζώνης, όσο και κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων των Ερευνητικών εργασιών στο γυμνάσιο να αξιοποιήσουν το μαθησιακό αντικείμενο ως πηγή και να διερευνήσουν ιστορικά και ιδεολογικά τα επιχειρήματα του συγγραφέα, αλλά και το ρόλο που διαδραμάτισε το λογοτεχνικό περιοδικό εκείνη την εποχή στη διάδοση της λογοτεχνικής πληροφορίας. Παράλληλα το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει πηγή για τη συγκριτική μελέτη άρθρων επικαιρότητας εκείνης της εποχής σε σχέση με τη σύγχρονη εποχή σε θέματα σχετικά με το σκοπό που υπηρετούν, το κοινό στο οποίο απευθύνονται, τη θεματολογία και τη δομή του άρθρου, τη γλώσσα που επιλέγει ο συγγραφέας, το περιεχόμενο, το ύφος, τους τρόπους πειθούς που αξιοποιεί.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3891
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Ποίηση PoetryΠοίηση
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γλωσσικές ποικιλίες Linguistic varietiesΓλωσσικές ποικιλίες > Κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες Social linguistic varietiesΚοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880 New Athenian School / Generation of 1880Νέα Αθηναϊκή Σχολή / Γενιά του 1880
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Γραφή - Ορθογραφία Writing - OrthographyΓραφή - Ορθογραφία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Γιάννης Κασιμάτης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ