Κυβελη, ηθοποιος, θιασαρχης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή φωτογραφίας που απεικονίζει τη μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιό Κυβέλη (Κυβέλη Αδριανού). Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1888 και από ενωρίς υιοθετήθηκε από την οικογένεια των Αναστασίου και Μαρίας Αδριανού. Από μικρή έδειξε το ταλέντο που διέθετε στην απαγγελία και έτσι έγινε δεκτή στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου αν και δεν είχε ακόμη την απαιτούμενη ηλικία. Προσελήφθη από τον Κωνσταντίνο Χρηστομάνο στο θεατρικό όμιλο της Νέας Σκηνής όπου εμφανίστηκε για πρώτη φορά με μεγάλη επιτυχία ως Ιουλιέτα στο γνωστό έργο του Σαίξπηρ. Ακολούθησαν εμφανίσεις της σε διάφορα έργα του κλασικού ρεπερτορίου ως το 1906 που δημιουργεί δικό της θίασο, αρχικά με τον Κ. Σαγιώρ και μετά μόνη της. Ανεβάζει διάφορα έργα σημαντικών Ελλήνων συγγραφέων όπως του Ξενόπουλου, του Σκίπη, του Σπ. Μελά κ. ά. Συνεργάστηκε με την μεγάλη της αντίπαλο Μαρίκα Κοτοπούλη (1932-34) εν όψει της ίδρυσης του αντίπαλου δέους, του Εθνικού Θεάτρου. Το 1943 διαφεύγει στη Μέσα Ανατολή με τον τότε σύζυγό της Γεώργιο Παπανδρέου. Επιστρέφει στην Αθήνα μετά την απελευθέρωση και από το 1950 επανεμφανίζεται με τη Μαρίκα Κοτοπούλη. Πήρε μέρος σε τρεις κινηματογραφικές ταινίες (Κακός δρόμος, Αστέρω, Η άγνωστος). Παντρεύτηκε 3 φορές με τελευταίο σύζυγό της τον πολιτικό Γεώργιο Παπανδρέου. Όταν πέθανε, στις 26 Μαΐου 1978, η Κυβέλη είχε τέσσερα παιδιά, τρία εγγόνια, έξι δισέγγονα και πέντε τρισέγγονα. Θεωρείται, μαζί με τη Μαρίκα Κοτοπούλη, ένα από τα "ιερά τέρατα" της ελληνικής θεατρικής σκηνής.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αναπαραγωγή της φωτογραφίας που απεικονίζει τη διάσημη ηθοποιό Κυβέλη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για τη μελέτη του βίου και του έργου της. Κυρίως αλλά όχι αποκλειστικά, στο αντικείμενο της Θεατρικής Παιδείας, με αφετηρία την περιπετειώδη προσωπική ζωή της ηθοποιού Κυβέλης, μπορεί να ξεκινήσει συζήτηση σχετικά με τον παιδευτικό-κοινωνικό-πολιτικό ρόλο του θεάτρου στα πολιτισμικά δρώμενα της Ελλάδος κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Αφού προηγηθεί εγκυκλοπαιδική-ατομική έρευνα των παιδιών ώστε να μπορεί να διεξαχθεί η συζήτηση, σε δεύτερο στάδιο μπορεί να ακολουθήσει συνεργατική-ομαδική ερευνητική εργασία με ομάδες π.χ. τριών μαθητών και κάθε ομάδα να αναλάβει τη συγκέντρωση στοιχείων για έναν ηθοποιό-σκηνοθέτη-θιασάρχη της εποχής. Τα στοιχεία αυτά μπορούν να συνοδεύονται και από εικονιστικό υλικό και στο τέλος της εργασίας να γίνει μια συνολική έκθεσή τους με σκοπό την ανασύνθεση-προσέγγιση της ατμόσφαιρας που επικρατούσε στη θεατρική σκηνή της εποχής και πως αυτή συνδεόταν με την υπόλοιπη κοινωνική πραγματικότητα. Με ευκαιρία την αναφορά στην Κυβέλη,μπορεί να γίνει παράλληλη αναφορά και στη μεγάλη "αντίπαλό" της την Κοτοπούλη, τη σύνδεσή τους με διαφορετικούς πολιτικούς χώρους αλλά και την διαχρονική ύπαρξη "αντίπαλων" διδύμων ηθοποιών. Τέλος, με ευκαιρία την αναφορά στην Κυβέλη, μπορεί να γίνει από ομάδα εργασίας, συνεργατική έρευνα σχετικά με την "Νέα Σκηνή" του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, στην προσφορά της στο ελληνικό θέατρο και γενικά στα ελληνικά γράμματα, στην προσωπικότητα των πρώτων συνεργατών της αλλά και του ίδιου του δημιουργού της. Η αναφορά στον βίο του Χρηστομάνου, θεωρούμε ότι θα προσφέρει τη δυνατότητα σύνδεσης των τότε πολιτισμικών δρώμενων στην Ελλάδα με αυτά της υπόλοιπης Ευρώπης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7473
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θεατρική αγωγή Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Θεατρική αγωγή > Ιστορία Θεάτρου/Θεατρολογία Drama/Theatre HistoryΙστορία Θεάτρου/Θεατρολογία
Θεατρική αγωγή Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Θεατρική αγωγή > Ιστορία Θεάτρου/Θεατρολογία Drama/Theatre HistoryΙστορία Θεάτρου/Θεατρολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ