Μακρη Θηρεσια (Τερεζα) (1797-1875)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για εικόνα που αναπαριστά την Θηρεσία ή Τερέζα Μακρή (αλλιώς γνωστή ως "Κόρη των Αθηνών") σε προχωρημένη ηλικία. Περιελήφθη στις σελίδες της ιστορίας λόγω της προσωπικής της σχέσης με έναν από τους διάσημους φιλέλληνες της περιόδου της επανάστασης του 1821. Η Τερέζα Μακρή γεννήθηκε το 1797 στην Αθήνα και ήταν η τρίτη κόρη του Προκόπιου Μακρή, προξένου της Αγγλίας στην Αθήνα. Η μητέρα της από νωρίς έμεινε χήρα και έτσι, όπως ήταν συνήθεια της εποχής, ενοικίαζε, συνήθως σε ξένους περιηγητές κάποια από τα ανεξάρτητα δωμάτια της άνετης για την εποχή κατοικίας της. Το 1810 ενοικίασε για τρεις μήνες τρία από τα δωμάτια της στον λόρδο Βύρωνα που ήρθε να επισκεφτεί την Αθήνα. Ο ποιητής γοητεύτηκε από την ομορφιά της μικρής κόρης Τερέζας που τότε ήταν μόνον 13 ετών, πιθανόν την ερωτεύτηκε και καρπός αυτού του έρωτα ήταν το σωζόμενο ποίημά του με τίτλο "Η Κόρη των Αθηνών" (Maid of Athens). Μετά τη φυγή του για το Μεσολόγγι δεν την ξανασυνάντησε μέχρι και τον πρόωρο θάνατό του στο Μεσολόγγι. H Τερέζα Μακρή αργότερα παντρεύτηκε τον Άγγλο αξιωματικό και επίσης φιλέλληνα Τζέιμς Μπλάκ με τον οποίο απέκτησε 4 παιδιά. Ο Μπλάκ απεβίωσε στο Μεσολόγγι το 1866 εκτελώντας χρέη υποπροξένου της Αγγλίας. Η Τερέζα Μακρή ήταν μια διάσημη γυναίκα της εποχής της, ιδιαίτερου κάλλους αλλά και καλλιέργειας πνευματικής. Προς το τέλος της ζωής της όταν αντιμετώπισε οικονομικές δυσκολίες,ο Γάλλος μουσικοσυνθέτης Σαρλ Γκουνό έγραψε ένα μουσικό έργο με τίτλο "Η κόρη των Αθηνών" και της απέστειλε τις εισπράξεις από τη συναυλία για να τη βοηθήσει. Απεβίωσε το 1875 σε ηλικία 78 ετών παραμένοντας πρωταγωνίστρια σε μια από τις ανθρώπινες σελίδες της ζωής του μεγάλου φιλέλληνα λόρδου Βύρωνα..

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα της Τερέζας Μακρή σε προχωρημένη ηλικία μας δίνει μια εικονογραφική συνεισφορά στη μελέτη του βίου της. Αυτός συνδέεται με τον βίο του Λόρδου Βύρωνα και αναφερόμενοι στην μεταξύ τους σχέση καθώς και στο σχετικό ποίημα του φιλέλληνα ("Η Κόρη των Αθηνών") βοηθάμε τους μαθητές μας να ζωντανέψουν μια ρομαντική ιστορία της εποχής αλλά το σημαντικότερο να προσεγγίσουν μια ανθρώπινη και λιγότερο αναφερόμενη στις κύριες σελίδες της ιστορίας, πτυχή του άστατου χαρακτήρα του. Πολλές φορές, αυτά τα φαινόμενα αν και θεωρούνται προσωπικά συμβάντα, μπορούν να μας βοηθήσουν να ερμηνεύσουμε συμπεριφορές και αποφάσεις που έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο κεντρικό ιστορικό γίγνεσθαι. Η εικόνα της Τερέζας Μακρή και η προσέγγιση του βίου της, πέρα απ'το συμβάν με τον λόρδο Βύρωνα, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές μας να προσεγγίσουν συνθήκες και συνήθειες της καθημερινής ζωής στην προεπαναστατική Αθήνα του 1800 και να κατανοήσουν διάφορα γεγονότα όπως π.χ. το γιατί η επανάσταση δεν ξεκίνησε ταυτόχρονα και από παντού στην Ελλάδα, το γεγονός ότι τα "καλά" σπίτια ενοικίαζαν κάποια από τα δωμάτιά τους σε περιηγητές ελλείψει άλλων καταλυμάτων, το γεγονός ότι εκείνη την εποχή η τουρκοκρατούμενη Αθήνα δεχόταν συχνά επισκέψεις από περιηγητές από διάφορες χώρες, τους οποίους προφανώς έλκυε η αρχαιοελληνική της αίγλη. Η εικόνα της Τερεζας Μακρή και η αναφορά στα συμβάντα του βίου της, παραμένει εκτός των άλλων και μια ενδιαφέρουσα σελίδα της τοπικής ιστορίας μιας παραδοσιακής συνοικίας των Αθηνών και μπορεί να κάνει τους μαθητές μας με λίγη παρακίνηση να αναζητήσουν κι άλλες παρόμοιες ιστορίες που μπορεί να κρύβονται πίσω από νεοκλασικά των Αθηνών που έχουν διατηρηθεί από εκείνη την εποχή (Ο οίκος της οικογένειας Μακρή δυστυχώς δεν διεσώθη). Επεκτείνοντας, μέσα από την ιστορία της Τερέζας Μακρή με τον σημαντικότερο φιλέλληνα λόρδο Βύρωνα, αλλά και τον μετέπειτα σύζυγό της, επίσης φιλέλληνα, Ιάκωβο Μπλάκ, μπορούμε να κάνουμε εκτενέστερη αναφορά στο φιλελληνικό κίνημα στην Ευρώπη και στο ρόλο που έπαιξε εντός και εκτός Ελλάδος για να εδραιωθεί η ανεξαρτησία της.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5931
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ