Σαπορτα Ισαακ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Με το μαθησιακό αντικείμενο, φωτογραφία οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και των επαγγελματικών σχολών σχεδίασης έρχονται σε επαφή με έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του μοντερνισμού στην αρχιτεκτονική στην Ελλάδα, τον Ισαάκ Σαπόρτα. Ο Ισαάκ Ηλία Σαπόρτα γεννήθηκε στις 19 Απρίλη 1910 στο Βόλο. Φοίτησε στο Δημοτικό και το Σχολαρχείο στο Βόλο και το Λύκειο το έκανε στη Δρέσδη. Στη συνέχεια,σπούδασε Αρχιτεκτονική στη Δρέσδη, όπου πήρε το δίπλωμά του το 1932 και επέστρεψε στην Ελλάδα. Στη διάρκεια των σπουδών του, εργάστηκε στο γραφείο του Le Corbusier. Εργάστηκε ως αρχιτέκτονας στην Ελλάδα και έχει κτίσει πολυκατοικίες, επαύλεις, καπναποθήκες και καπνεργοστάσια στην Αθήνα, στο Ναύπλιο, στη Θεσσαλονίκη. Επί Μεταξά, ανήκε στις αντιδικτατορικές ομάδες των διανοουμένων καλλιτεχνών του ΚΚΕ, μαζί με τον Τάσσο, τον Κουν, τον Καραγιαννάκη και άλλους. Στην Κατοχή, με έντονη δράση στο ΕΑΜ στην Αθήνα, μετά τη σύλληψη από τους Γερμανούς και εγκλεισμό της συζύγου του στο Bergen Belsen, διέφυγε το 1943 στο βουνό με τον ΕΛΑΣ όπου εργάστηκε στην ανοικοδόμηση των καμένων από τους Γερμανούς χωριών στην Ελεύθερη Ελλάδα. Το 1947, έφυγε στις ΗΠΑ, όπου ο ίδιος δίδαξε ως καθηγητής αρχικά στο Rensselaer Polytechnic Institut της Νέας Υόρκης (1947) και αμέσως μετά στο Atlanta Georgia Tech (1948). Εκεί, πέρασε μερικά δύσκολα χρόνια στην εποχή του Μακ Κάρθι και παραλίγο να τον διώξουν και από το Πολυτεχνείο, αλλά και από την Αμερική. Στις ΗΠΑ, άσκησε το επάγγελμα του αρχιτέκτονα και του πολεοδόμου, μελετώντας και κτίζοντας επαύλεις, εργοστάσια, οικιστικά συγκροτήματα, ξενοδοχεία, κτίρια γραφείων κ.ά. Παράλληλα, αμετανόητος, συνέχισε τους κοινωνικούς του αγώνες, και μέσα στο Πολυτεχνείο, αλλά και έξω από αυτό, υπέρ των μαύρων (υπήρξε προσωπικός φίλος του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και αγωνίστηκε με πείσμα και, τελικά, με επιτυχία για οικολογικά θέματα της Ατλάντα. Στο Georgia Tech δίδαξε πάνω από 35 χρόνια και ο Δήμος της Ατλάντα τον τίμησε για το εκπαιδευτικό, αρχιτεκτονικό, αλλά και κοινωνικό του έργο με μια έκθεση των έργων του μαζί με 6 άλλους διαπρεπείς συναδέλφους του, αλλά και ονομάζοντας ένα τμήμα του πάρκου Piedmont της Ατλάντα ως Saporta Nature Preserve Park. Το 1997, ο Δήμος Βόλου τον τίμησε, ανακηρύσσοντάς τον επίτιμο δημότη του και, ταυτόχρονα, η ισραηλιτική κοινότητα Βόλου επίτιμο μέλος της. Το αρχιτεκτονικό έργο του Σαπόρτα αναγνωρίστηκε διεθνώς, τόσο το μεσοπολεμικό του, που εκφράζει τις τάσεις του Μοντέρνου Κινήματος, όσο και το μεταγενέστερο που θεωρείται εξέλιξη του Μοντέρνου Κινήματος στη σύγχρονη έκφρασή του, και είναι δημοσιευμένο σε μεγάλα ξένα αρχιτεκτονικά περιοδικά.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με τη φωτογραφία του Ισαάκ Σαπόρτα οι μαθητές έρχονται σε επαφή με έναν από τους μεγαλύτερους διεθνώς Έλληνες αρχιτέκτονες αντιπροσώπους του μοντερνισμού αλλά και κοινωνικούς αγωνιστές της νεότερης Ιστορίας. Στο μάθημα της Ιστορίας της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο- Λύκειο)οι μαθητές με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού μπορούν μέσω της διερευνητικής μάθησης και της μεθόδου πρότζεκτ σε ομάδες να μελετήσουν διαφορετικές πτυχές του έργου του αρχιτέκτονα με βασικούς άξονες: α) το αρχιτεκτονικό, β) το πολιτικό γ) το κοινωνικό δ) το πολιτιστικό, γ) το οικολογικό, δ) το αντιστασιακό. Κάθε ομάδα μπορεί να αναλάβει διαφορετική πτυχή του έργου του μεγάλου αρχιτέκτονα και στο τέλος του πρότζεκτ να γίνει μια συνολική παρουσίαση στην τάξη ή στο σχολείο. Ο Σαπόρτα ήταν εξέχον μέλος της ισραηλιτικής κοινότητας της Ελλάδος και εξαιτίας αυτής του της ιδιότητος όπως και των αριστερών του πεποιθήσεων αντιμετώπισε τρομερές δυσκολίες εντός και εκτός Ελλάδος, οπότε η ζωή του μπορεί να αποτελέσει ειδικό αφιέρωμα μελέτης και παρουσίασης από εκπαιδευτικό και μαθητές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης της προσφοράς της ισραηλιτικής κοινότητας της Ελλάδος στην πρόοδο και την ανάκαμψη της Ελλάδος πριν και μετά το Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Επίσης στα πλαίσια του μαθήματος σχεδίου και αρχιτεκτονικής στην επαγγελματική εκπαίδευση, μπορούν να γίνουν έρευνες από ομάδες εργασίας των μαθητών και πρότζεκτ μελέτης των σχεδίων και των καινοτόμων μεθόδων και κτιρίων που σχεδίασε ο Σαπόρτα. Στα πλαίσια αυτής της μελέτης μαζί με τη φωτογραφία του αρχιτέκτονα μπορούν να υπάρξουν και φωτογραφίες και σχέδια των δημιουργιών του καθώς και μελέτες πεδίου δράσης (επισκέψεις στα κτίρια που σχεδίασε). Στο μάθημα της κοινωνικής και πολιτικής αγωγής (Δευτεροβάθμια εκπαίδευση) ειδική αναφορά μπορεί να γίνει στον αγώνα που έδωσε ο Σαπόρτα και στους διωγμούς που υπέστη για τα πολιτικά και ανθρώπινα δικαιώματα εντός και εκτός Ελλάδος. Στο μάθημα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν μέσω ιστοεξερεύνησης και από φύλλα εργασίας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο- Λύκειο)τα σχέδια και τις εισηγήσεις του Σαπόρτα για τους κοινούς χώρους πρασίνου των πόλεων καθώς και τους αγώνες που έδωσε κυρίως στην Αμερική για την ανάγκη προάσπισης τους. Η φωτογραφία και το έργο του Σαπόρτα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε αναφορά και εργασία κυρίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σχετικά με εξέχοντες επιστήμονες και κοινωνικούς αγωνιστές της Ισραηλιτικής Κοινότητας της Ελλάδος που κόσμησαν με το έργο και τη ζωή τους τη σύγχρονη ελληνική Ιστορία.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3197
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ