Η αναπαραγωγή έργου τέχνης που απεικονίζει τον Ιωακείμ Γ΄ Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για την μελέτη του βίου και των έργων του σημαντικού αυτού ιεράρχη. Πέραν από το τυπικό έργο ενός Πατριάρχη, ποιμαντορία του έχει ιδιαίτερη σημασία διότι ασκήθηκε χρονικά ακριβώς στο μεταίχμιο που συνέδεε την εποχή των διαφόρων εθνοτήτων εντός μιας μεγάλης κρατικής υπόσταση (αυτοκρατορία) με τον αναδυόμενο κόσμο του έθνους-κράτους. Σε αυτή τη ρευστή εποχή, ανέλαβε την ευθύνη του ορθόδοξου ποιμνίου της Πόλης και στο πλαίσιο της παραπάνω μετάβασης αντιμετώπιζε πιέσεις από το πολιτικό κέντρο των Αθηνών, ώστε να λειτουργεί ως εθνοποιητικός μηχανισμός για τους ομογενείς Έλληνες. Προτείνουμε, στο μάθημα της νεώτερης ιστορίας, να γίνει από τους μαθητές ερευνητική μελέτη σχετικά με τις συνθήκες ζωής των ομογενών στο Φανάρι και στην υπόλοιπη Πόλη μετά την απελευθέρωση του πρώτου τμήματος της Ελλάδας. Αυτό μπορεί να αναδείξει και τις σχέσεις που διαχρονικα υπήρχαν μεταξύ του Πατριαρχείου και της τούρκικης διοίκησης. Επεκτείνοντας, μπορεί να γίνει ευρύτερη διαθεματική εργασία (σε Ευρωπαϊκό επίπεδο) που να μελετά τη μετάβαση των λαών στο Έθνος-Κράτος, μοντέλο που επικρατεί και στις μέρες μας. Πέραν αυτών, λόγω σχετικής εγκυκλίου, έχει συνδεθεί το όνομα του συγκεκριμένου Πατριάρχη και με την, κατά συντηρητικούς κύκλους της Εκκλησίας, θεωρούμενη ως αιρετική στάση, υπέρ του ανοίγματος της συζήτησης για το νέο ημερολόγιο αλλά και για την προσέγγιση των ομόδοξων χριστιανικών εκκλησιών. Με αφετηρία αυτό το γεγονός, μπορεί να οργανωθεί στην τάξη ομαδική εγκυκλοπαιδική έρευνα και συζήτηση προβληματισμού, αναφορικά με τους πιστούς του παλαιού ημερολογίου, πως προέκυψε η διάσταση απόψεων, ποιο είναι το επιστημονικό της υπόβαθρο και ποιες οι αντιρρήσεις, ποιες ομάδες χριστιανών επιμένουν στο παλιό. Ούτως ή άλλως το θέμα απασχολεί ευάριθμη ομάδα πιστών της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και θεωρούμε σκόπιμο οι μαθητές μας να είναι ενημερωμένοι.