Ιωακειμ Γ΄, Πατριαρχης Κωνσταντινουπολεως (1834-1912)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή έργου τέχνης που απεικονίζει τον Ιωακείμ Γ', Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως. Ο Ιωακείμ Γ' γεννήθηκε στο Βαφειοχώρι της Κωνσταντινούπολης το 1834. Το 1852 χειροτονήθηκε διάκονος. Το 1863 χειροτονήθηκε πρεσβύτερος και διορίστηκε Μέγας Πρωτοσύγκελλος. Το 1864 χειροτονήθηκε μητροπολίτης Βάρνας ενώ το 1874 ανέλαβε μητροπολίτης της πολυεθνικής τότε Θεσσαλονίκης. Το 1878 ανήλθε στο θρόνο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Ασχολήθηκε με θέματα παιδείας, ρύθμισε χρονίζουσες διοικητικές εκκρεμότητες, έθεσε σε λειτουργία το πατριαρχικό τυπογραφείο, ίδρυσε την πατριαρχική βιβλιοθήκη και έθεσε τα θεμέλια της νέας Μεγάλης του Γένους Σχολής. Το 1882 παραχώρησε τις μητροπόλεις Θεσσαλίας και Άρτας στην ελληνική Εκκλησία αφού ήδη είχε προηγηθεί η πολιτική τους ενσωμάτωση. Το 1884 εξαναγκάστηκε σε παραίτηση ενώ το 1901 επανήλθε στον οικουμενικό θρόνο. Τιμήθηκε με τα ανώτερα παράσημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, και των Βασιλείων Ελλάδος, Βουλγαρίας, Αιγύπτου, Ρωσίας και Ρουμανίας. Απεβίωσε το 1912.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αναπαραγωγή έργου τέχνης που απεικονίζει τον Ιωακείμ Γ΄ Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για την μελέτη του βίου και των έργων του σημαντικού αυτού ιεράρχη. Πέραν από το τυπικό έργο ενός Πατριάρχη, ποιμαντορία του έχει ιδιαίτερη σημασία διότι ασκήθηκε χρονικά ακριβώς στο μεταίχμιο που συνέδεε την εποχή των διαφόρων εθνοτήτων εντός μιας μεγάλης κρατικής υπόσταση (αυτοκρατορία) με τον αναδυόμενο κόσμο του έθνους-κράτους. Σε αυτή τη ρευστή εποχή, ανέλαβε την ευθύνη του ορθόδοξου ποιμνίου της Πόλης και στο πλαίσιο της παραπάνω μετάβασης αντιμετώπιζε πιέσεις από το πολιτικό κέντρο των Αθηνών, ώστε να λειτουργεί ως εθνοποιητικός μηχανισμός για τους ομογενείς Έλληνες. Προτείνουμε, στο μάθημα της νεώτερης ιστορίας, να γίνει από τους μαθητές ερευνητική μελέτη σχετικά με τις συνθήκες ζωής των ομογενών στο Φανάρι και στην υπόλοιπη Πόλη μετά την απελευθέρωση του πρώτου τμήματος της Ελλάδας. Αυτό μπορεί να αναδείξει και τις σχέσεις που διαχρονικα υπήρχαν μεταξύ του Πατριαρχείου και της τούρκικης διοίκησης. Επεκτείνοντας, μπορεί να γίνει ευρύτερη διαθεματική εργασία (σε Ευρωπαϊκό επίπεδο) που να μελετά τη μετάβαση των λαών στο Έθνος-Κράτος, μοντέλο που επικρατεί και στις μέρες μας. Πέραν αυτών, λόγω σχετικής εγκυκλίου, έχει συνδεθεί το όνομα του συγκεκριμένου Πατριάρχη και με την, κατά συντηρητικούς κύκλους της Εκκλησίας, θεωρούμενη ως αιρετική στάση, υπέρ του ανοίγματος της συζήτησης για το νέο ημερολόγιο αλλά και για την προσέγγιση των ομόδοξων χριστιανικών εκκλησιών. Με αφετηρία αυτό το γεγονός, μπορεί να οργανωθεί στην τάξη ομαδική εγκυκλοπαιδική έρευνα και συζήτηση προβληματισμού, αναφορικά με τους πιστούς του παλαιού ημερολογίου, πως προέκυψε η διάσταση απόψεων, ποιο είναι το επιστημονικό της υπόβαθρο και ποιες οι αντιρρήσεις, ποιες ομάδες χριστιανών επιμένουν στο παλιό. Ούτως ή άλλως το θέμα απασχολεί ευάριθμη ομάδα πιστών της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και θεωρούμε σκόπιμο οι μαθητές μας να είναι ενημερωμένοι.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7065
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Πατέρες της Εκκλησίας Church FathersΠατέρες της Εκκλησίας
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Σύγχρονα ιστορικά, γεωγραφικά και κοινωνικά στοιχε... Contemporary historic, geographical and social dataΣύγχρονα ιστορικά, γεωγραφικά και κοινωνικά στοιχε...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ