Δημητρακος Δημητριος, λογιος, εκδοτης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αναπαραγωγή φωτογραφίας που απεικονίζει τον Δημήτριο Δημητράκο, λόγιο και εκδότη. Ο Δημήτριος Δημητράκος γεννήθηκε στο χωριό Νόμια της Μάνης το 1875. Εργάστηκε ως δάσκαλος και ως σιδηροδρομικός υπάλληλος. Το 1896 εγκατέλειψε τη Μάνη και εγκαταστάθηκε στο Λαύριο όπου άνοιξε ένα μικρό βιβλιοπωλείο. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στου Φιλοπάππου στην Αθήνα. Επεξέτεινε τον εκδοτικό του οίκο και για πολλά χρόνια εξέδιδε το μεγαλύτερο μέρος των διδακτικών βιβλίων και εποπτικών υλικών του δημόσιου σχολείου. Το μείζωνος σημασίας έργο του ως εκδότης, είναι το "Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης" το οποίο για πρώτη φορά στην ελληνική λεξικογραφική ιστορία, συγκέντρωσε όλα τα λήμματα της Ελληνικής, από την Ομηρική ως τη σύγχρονη εποχή. Η σύνταξη ξεκίνησε το 1933 και ολοκληρώθηκε 20 χρόνια μετά. Συμμετείχαν οι σπουδαιότεροι λόγιοι της εποχής όπως ο Γεώργιος Χατζιδάκις, Ο Ιωάννης Συκουτρής, ο Νικόλαος Ανδριώτης, ο Εμμανουήλ Κριαράς, ο Αχιλλέας Τζαρτζάνος κ.ά. Στηρίχτηκε στα μεγαλύτερα προϋπάρχοντα λεξικά της εποχής του και σε πάνω από 3000 Έλληνες συγγραφείς. Ιδιαίτερη σημασία έχει η έκδοσή του για την ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας, διότι για πρώτη φορά συνυπήρξαν σε ένα πόνημα λήμματα δημοτικής και αρχαίας υποδεικνύοντας τη γλωσσική διαχρονία της Ελληνικής, σε έκταση χρόνου 2.800 και πλέον ετών. Με την έκδοσή του απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών και ο εκδότης του, δέκα χρόνια αργότερα τιμήθηκε με το παράσημο του Φοίνικα. Μέχρι σήμερα αποτελεί κύρια πηγή λεξικογραφίας για κάθε ερευνητή της ελληνικής γλώσσας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αναπαραγωγή της φωτογραφίας που απεικονίζει τον λόγιο και εκδότη Δημήτριο Δημητράκο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για αναφορά στο περίφημο "Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας" του Δημητράκου το οποίο απετέλεσε για την εποχή του το σημαντικότερο λεξικογραφικό πόνημα για την Ελληνική γλώσσα. Ως πρώτη εργασία, ερευνητική-εγκυκλοπαιδική αναζήτηση, μπορούν οι μαθητές μας να αναζητήσουν τα προϋπάρχοντα του Δημητράκου λεξικά (π.χ. Πρωίας, Liddell-Scott κλπ) ώστε να διαπιστώσουν κατ' αρχή την πρόοδο και το επίπεδο της λεξικογραφίας στην Ελληνική γλώσσα κατά τον πρώτο αιώνα της απελευθέρωσης και κατά δεύτερο την διάσταση μεταξύ δημοτικιστών-καθαρευουσιάνων γεγονός που οδηγούσε ως τότε σε κατασκευή ξεχωριστών λεξικών. Σε δεύτερο στάδιο μπορεί να γίνει αναφορά στη διαμάχη μεταξύ δημοτικιστών-καθαρευουσιάνων στο τεχνικό-γλωσσικό αλλά και στο ιδεολογικό πεδίο με δύο ομάδες μαθητών εκ των οποίων εκάστη θα αναλάβει να ερευνήσει μια άποψη. Αφού συγκεντρωθούν στοιχεία, γεγονότα, αντιπρόσωποι, έργα χαρακτηριστικά, μπορεί να γίνει στη τάξη δημόσια αντιπαραβολή των στοιχείων και εξαγωγή συμπερασμάτων. Στη συνέχεια, στην ολομέλεια της τάξης, μπορεί να γίνει από τον δάσκαλο αναφορά στο λεξικό του Δημητράκου, στις συνθήκες σύνταξής του και στη λειτουργία του ως πρώτου συγκεντρωτικού-ενοποιητικού κρίκου της διαχρονίας της Ελληνικής Γλώσσας. Με αφετηρία τη γνωστή ρήση του Κοραή σχετικά με την ανάγκη ύπαρξης "Εθνικού Λεξικού", μπορεί να επεκταθεί η συζήτηση για το ρόλο που έχει μια τόσο πλήρης εργασία για τη γλωσσική ΄και διανοητική ενότητα ενός λαού. Σε τελευταίο στάδιο και με συνεργατική-ομαδική εργασία, μπορεί να γίνει έρευνα για την προσωπικότητα και το μέγεθος κάποιων από τους συντάκτες του όπως του Χατζιδάκι, του Κριαρά, του Τζαρτζάνου, του Ανδριώτη κλπ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7477
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ