Άγιος Ιακωβος ο Περσης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αγιογραφία στην οποία εικονίζεται ο Άγιος Ιάκωβος ο Πέρσης. Ο Ιάκωβος έζησε περί τα τέλη του 4ου μ. Χ. αιώνα στην πόλη Βηθλαβά της Περσίας. Προερχόταν από χριστιανική οικογένεια ανώτερης κοινωνικά τάξης, ενώ νυμφεύθηκε χριστιανή. Ο βασιλιάς των Περσών Ιεζδεγέρδης τον εκτιμούσε για τις ικανότητες και τα χαρίσματά του τόσο, που τον διόρισε αξιωματούχο της αυλής. Ο Ιάκωβος προσάρμοσε τη ζωή του στις συνήθεις και τα ειδωλολατρικά ήθη, πράγμα που δεν μπόρεσε να δεχθεί ούτε η μητέρα, μα ούτε και η σύζυγός του. Διέκοψαν τις σχέσεις μαζί του. Αυτή τους η στάση τον συγκλόνισε. Μεταστράφηκε μετανιωμένος. Ο βασιλιάς προσβλήθηκε και τον απείλησε με φριχτά βασανιστήρια. Έτσι κι έγινε. Κατατεμάχισαν το σώμα του σταδιακά, ώσπου πέθανε. Η παράδοση λέει πως όσο το μαρτύριο προχωρούσε, ο Ιάκωβος εξέφραζε μόνον χαρά, αφού ένιωθε κοντά στο Θεό και πως οι πληγές του ανέβρυζαν ευωδιά. Η τίμια κάρα του φυλάσσεται στη Ρώμη και λείψανά του στην Πορτογαλία. Η μνήμη του τιμάται στις 27 Νοεμβρίου. Ο Θεοφάνης ο Κρης, ο φημισμένος ζωγράφος της Κρητικής σχολής είναι ο δημιουργός της εικόνας, η οποία βρίσκεται στην Μονή Σταυρονικήτα στο Άγιο Όρος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αγιογραφία αποτελεί ίσως το πιο κατάλληλο μέσο για τη διδασκαλία θρησκευτικών εννοιών, συμβολισμών, παραδόσεων. Επειδή πρόκειται για εικόνα, ο μαθητής - πολύ περισσότερο ο μαθητής του Δημοτικού - ελκύεται και μέσω αυτής αισθητοποιεί και κατανοεί νοήματα. Ο Άγιος Ιάκωβος δεν είναι πολύ γνωστός στη χώρα μας. Δίδεται, επομένως, η ευκαιρία σε όσους δε γνωρίζουν, να συνειδητοποιήσουν το εύρος διάδοσης του χριστιανισμού τα χρόνια που ακολούθησαν τη διδασκαλία του Ιησού. Επίσης, θα συναντηθούν με έναν σπουδαίο αγιογράφο και θα διδαχθούν τα χαρακτηριστικά του ύφους που αποκαλείται Κρητική σχολή στη ζωγραφική. Σημειώνουμε πως ο Θεοφάνης ο Κρης έζησε πολλά χρόνια στο Άγιο Όρος και επί δύο έτη (1545 - 1546), μαζί με τον γιο του Συμεών, ο οποίος ήταν και εκείνος ζωγράφος και μοναχός, εργάστηκε στην Μονή Σταυρονικήτα. Η εικόνα του Αγίου κοσμεί το καθολικό (κεντρικός ναός) της Μονής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2596
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Strelitzas-Bathas Theofanis, Στρελίτζας-Μπαθάς Θεοφάνης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ