Κωνσταντινος Tσατσος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Κωνσταντίνος Τσάτσος (1899-1987) διετέλεσε πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κατά το διάστημα από το Μάιο του 1975 έως τον Μάιο του 1980. Σπούδασε νομικά, κοινωνική φιλοσοφία και φιλοσοφία του δικαίου. Ως διπλωμάτης παρευρέθηκε στις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της Συνθήκης των Σεβρών. Από το 1932 ακολούθησε πανεπιστημιακή καριέρα. Λόγω της κριτικής που άσκησε στο δικτατορικό καθεστώς, ο Ιωάννης Μεταξάς διέταξε την εξόρισή του στη Σκύρο. Συμμετείχε στην Αντίσταση. Διέφυγε τη σύλληψη από τις κατοχικές δυνάμεις εγκαταλείποντας την Ελλάδα για τη Μέση Ανατολή το 1944. Το 1946 εισέρχεται στην πολιτική. Το 1949 αναλαμβάνει το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων στην Κυβέρνηση Σοφούλη και κατά τα έτη 1950-51 ήταν υφυπουργός Συντονισμού. Εκλεγόταν ανελλιπώς βουλευτής με την Εθνική Ριζοσπαστική Ένωση (Ε.Ρ.Ε.) του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Μετείχε στις κυβερνήσεις από το 1956 έως το 1963. Μεταπολιτευτικά ανέλαβε το Υπουργείο Πολιτισμού στην Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας του Κ. Καραμανλή. Ήταν πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής που συνέταξε το Σύνταγμα του 1975, σύμφωνα με το οποίο καθιερώθηκε ως πολίτευμα η Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Το 1980 τιμήθηκε με το ευρωπαϊκό βραβείο Κούντενχοβε-Καλλέργη για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού οράματος. Το συγγραφικό του έργο είναι εξαιρετικά ευρύ και σημαντικό. Περιλαμβάνει νομικά και φιλοσοφικά συγγράμματα, λογοτεχνικά κείμενα, επιστημονικές πραγματείες. Κατά τη διάρκεια της διδακτορίας εργάστηκε ως σύμβουλος της «Εκδοτικής Αθηνών» για τη συγγραφή της Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους. Από το 1961 ήταν μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Επίσης υπήρξε ξένος εταίρος της Ακαδημίας Ηθικών και Πολιτικών Επιστημών της Γαλλίας, της Ρουμανίας και του Μαρόκου. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ΄30 ο Κωνσταντίνος Τσάτσος ήρθε σε επαφή με σημαντικούς λογοτέχνες . Γνωστή ήταν η φιλία του με τον Κωστή Παλαμά. Ήταν παντρεμένος με την Ιωάννα Σεφεριάδου, αδερφή του νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να διακρίνουν τα κύρια χαρακτηριστικά του Συντάγματος του 1975, που συντάχθηκε από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή στην οποία ήταν πρόεδρος ο Κωνσταντίνος Τσάτσος και προέβλεπε την αλλαγή του πολιτεύματος σε Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Είναι δυνατό οι μαθητές να διερευνήσουν και να παρουσιάσουν ομαδικά σε χρονολογική, ιστορική γραμμή τις αλλαγές του πολιτεύματος της Ελλάδας στη νεότερη ιστορία από την ψήφιση του πρώτου ελληνικού συντάγματος από την Α΄ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου, τον Ιανουάριο του 1822 (Σύνταγμα, «Προσωρινόν Πολίτευμα της Ελλάδος») έως το Πολίτευμα του 1975. Η περίοδος διερεύνησης είναι δυνατό να προσαρμοστεί σύμφωνα με τις δυνατότητες κάθε ηλικιακής ομάδας μαθητών και τις εκπαιδευτικές ανάγκες της τάξης. Χρήσιμη για τη συνταγματική ιστορία είναι η επίσκεψη στον ιστότοπο της Βουλής των Ελλήνων. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες, να συζητήσουν και να αναπτύξουν τις δικές τους σκέψεις ως προς τα ακόλουθα αποφθέγματα του Κωνσταντίνου Τσάτσου για τους νέους («Η ζωή σε απόσταση», Οι εκδόσεις των φίλων, 1996): α) «Οι νέοι αυτό που πολεμούν το βλέπουν όπως είναι, και αυτό που υπερασπίζονται, όπως θα ήθελαν να είναι». β) «Τους νέους τούς σαγηνεύουν οι αρνήσεις περισσότερο από τις θέσεις, το γκρέμισμα περισσότερο από την ανοικοδόμηση». Προτείνεται ακόμη οι μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές να ακούσουν απόσπασμα του πρώτου επεισόδιου της εκπομπής «Διάλογοι», που μεταδόθηκε την 6/2/1987 και αποτελεί αφιέρωμα στον Κωνσταντίνο Τσάτσο από το αρχείο της ΕΡΤ. Στην εκπομπή ο Κωνσταντίνος Τσάτσος διατυπώνει τις απόψεις του για την ελληνική παιδεία και τον πολιτισμό και επισημαίνει τις πνευματικές και ηθικές αρχές που απορρέουν από το αρχαιοελληνικό παρελθόν και αποτελούν τη βάση του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Είναι δυνατό να αξιοποιηθεί και το συλλογικό έργο στο οποίο συμμετείχε ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, «Το μέλλον του ευρωπαϊκού πολιτισμού», (Εκδ. Αλεξάνδρεια, 2004).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3582
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Παιδεία - Σχολική ζωή Education - School lifeΠαιδεία - Σχολική ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μεγαλοκονόμος Κ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ