Η φωτογραφία μπορεί να λειτουργήσει στη διδασκαλία ως έναυσμα/κίνητρο, προκειμένου να διατυπώσουν οι μαθητές ερευνητικά ερωτήματα. Παρατηρούν την φωτογραφία, τους δίνονται κάποιες πληροφορίες γι’ αυτό που απεικονίζει και καλούνται από τον εκπαιδευτικό να διατυπώσουν ερωτήματα προς διερεύνηση σχετικά με αυτό που παρατηρούν. Π.χ. διατυπώνονται ερωτήματα του τύπου: “Πότε ιδρύθηκε το εργοστάσιο;” “Τι παρήγαγε;”, “Ποιες ήταν οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων;”, “Ποια ήταν η αρχιτεκτονική των κτιρίων του;”, “Πότε έκλεισε; Γιατί;”, “Ποια είναι σήμερα η εικόνα της Βιομηχανίας στην περιοχή; Γιατί;” Χωρίζονται οι μαθητές σε ομάδες και κάθε μία αναλαμβάνει να απαντήσει σε ένα ερευνητικό ερώτημα. Αναζητούν πληροφορίες από διάφορες πηγές, τις συνθέτουν και τις ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης (για τις συνθήκες εργασίας στο εργοστάσιο Καλαμάρη βλ. http://vaspik.blogspot.gr/2012/10/blog-post_7862.html).