Βυρσοδεψειο στη Συρο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στην εικόνα αποτυπώνεται ένα από τα πλέον βασικά εξαρτήματα του βυρσοδεψείου μια βυρσοδεψική βαρέλα σε φωτογραφία που τραβήχτηκε το 1997. Το συγκεκριμένο εξάρτημα βρίσκεται στο Βιομηχανικό Μουσείο της Ερμούπολης. Βυρσοδεψία είναι η διαδικασία που ακολουθείται με τη βοήθεια τεχνικών και χημικών επεξεργασιών που κάνουν τελικά τα δέρματα να είναι τόσο αδιάβροχα, όσο και να μη σαπίζουν. Γνωστή ήδη από το 2.500 π.Χ. (ένα από τα πιο παλιά επαγγέλματα) χρησιμοποιήθηκε η ίδια τεχνική κατεργασίας των δερμάτων μέχρι και πριν από 150 περίπου χρόνια, όταν η κατεργασία των δερμάτων πήρε πια καθαρά βιομηχανικό χαρακτήρα και άλλαξε και ο τρόπος της κατεργασίας. Στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, τη Σύρο, άνθισε η βυρσοδεψία. Οι βυρσοδέψες της Σύρου δίδαξαν τους Ρώσους την βυρσοδεψική τέχνη. Ένα από τα πιο γνωστά εργοστάσια που λειτούργησαν στην Ερμούπολη ήταν το εργοστάσιο ΚΟΡΝΗΛΑΚΗ – ΔΕΝΔΡΙΝΟΥ: χτίστηκε στα 1881 και άλλαξε πολλούς ιδιοκτήτες. Αναπαλαιώθηκε και παραχωρήθηκε στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές περιγράφουν την εικόνα και προσπαθούν να μαντέψουν τι ακριβώς απεικονίζει. Με την βοήθεια του εκπαιδευτικού οδηγούνται στο συγκεκριμένο εξάρτημα και στη συνέχεια επιχειρούν να προσδιορίσουν το ρόλο του εξαρτήματος στη λειτουργία του βυρσοδεψείου. Η φωτογραφία με την βυρσοδεψική βαρέλα μπορεί να αποτελέσει αφορμή έτσι ώστε οι μαθητές να προβληματιστούν για την ανάγκη των ανθρώπων να επεξεργαστούν τα δέρματα. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού εντοπίζουν χρήσεις του επεξεργασμένου δέρματος. Η επίσκεψη σε ένα παλιό ή και σύγχρονο εργοστάσιο μπορεί να αξιοποιηθεί για να παρατηρήσουν και να καταγράψουν οι μαθητές τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται προκειμένου να λειτουργήσει το εργοστάσιο και να παραχθεί το τελικό προϊόν. Η επίσκεψη μπορεί να γίνει σε ένα π.χ. βυρσοδεψείο, ελαιοτριβείο, τυροκομείο. Εάν υπάρχει η δυνατότητα μπορεί να αξιοποιηθεί και η ύπαρξη ενός σχετικού μουσείου. Σε κάθε περιοχή υπήρχαν ασχολίες που αποτελούσαν και αποτελούν, σε κάποιες περιπτώσεις, το σήμα κατατεθέν της περιοχής. Η Σύρος είχε τα βυρσοδεψεία, η Κόρινθος την σταφίδα, η Ήπειρος τους χτίστες κ.ο.κ. Οι μαθητές αναζητούν ασχολίες που είχαν χαρακτηρίσει ή και χαρακτηρίζουν την περιοχή τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6063
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Σχεδιασμός και Τεχνολογία Design & TechnologyΣχεδιασμός και Τεχνολογία > Παραγωγή ProductionΠαραγωγή > Σύστημα SystemΣύστημα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ