Ήθη και εθιμα της Πατμου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για την μελέτη του Μιχαήλ Μαλανδράκη με τίτλο «Ήθη και έθιμα εν Πάτμω», που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο επιστημονικό περιοδικό «Το Δελτίον της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος», το οποίο εκδιδόταν από την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, κατά διαστήματα, από το 1883 έως το 1989. Το συγκεκριμένο κείμενο εκδόθηκε στην Αθήνα το 1890 από το Τυπογραφείο αδελφών Περρή και αποτελείται από 30 σελίδες και δύο μέρη. Το Πρώτο Μέρος (σελ. 1-11) περιέχει περιγραφές των ηθών και εθίμων της Πάτμου για τα κοινωνικά γεγονότα του αρραβώνα, του γάμου, της βάπτισης, του τοκετού, της κηδείας, του μνημοσύνου, του πανηγυριού κ.λπ. Στο Δεύτερο Μέρος (σελ. 11 - 30), με τον τίτλο «Άσματα εγχώρια», καταγράφονται δημοτικά τραγούδια που συνέλεξε ο μελετητής μετά από προσωπική επιτόπια έρευνα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Αναφορικά με την αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας: Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την μελέτη του Μ. Μαλανδράκη με στόχο να εξοικειώσει τους μαθητές του με την ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής στην οποία ζουν. Ξεκινώντας από την μελέτη του συγκεκριμένου κειμένου, μπορεί να οργανώσει ένα σχέδιο διερευνητικής εργασίας για τους μαθητές του, οι οποίοι αναλαμβάνοντας τον ρόλο των κοινωνικών ερευνητών θα εξετάσουν ποικίλες πτυχές του λαϊκού πολιτισμού στον τόπο τους (ασχολίες καθημερινής ζωής, θέση της γυναίκας στην κοινωνία, επαγγέλματα - οικονομική ζωή, γεωγραφική γλωσσική ποικιλία, θρησκευτικές δοξασίες, διατροφή, διασκέδαση, ενδυμασία, αρχιτεκτονική, ιστορικά κτίσματα, τοπωνύμια, αγώνες του παρελθόντος κ.λπ.). Τα παιδιά μπορούν να αναλάβουν χωρισμένα σε υπο-ομάδες δράσεις όπως π.χ. συλλογή πληροφοριών από τον παππού και τη γιαγιά, από μελέτες για την ιστορία του τόπου τους, όπως η συγκεκριμένη του Μ. Μαλανδράκη, να συλλέξουν οικογενειακές φωτογραφίες, να καταγράψουν δημοτικά τραγούδια, παροιμίες, τοπωνύμια, αλλά και κάθε στοιχείο που αφορά τον πληθυσμό, τις επαγγελματικές δραστηριότητες, οικονομικές, πολιτιστικές κ.ά. Τέλος, όλο αυτό το υλικό με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού να αποτελέσει ένα είδος μελέτης ή λευκώματος σχετικά με την τοπική ιστορία και τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής. Αναφορικά με την αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου στο πλαίσιο της Λογοτεχνίας: Οι μαθητές θα μπορούσαν να μελετήσουν την παραλογή με τίτλο «Αρετούσα», που περιέχεται στο έργο του Μιχαήλ Μαλανδράκη με τίτλο «Ήθη και έθιμα εν Πάτμω» και αποτελεί παραλλαγή του δημοτικού τραγουδιού (παραλογής) «Του νεκρού αδελφού», και να την συγκρίνουν με άλλες παραλλαγές του τραγουδιού «Του νεκρού αδελφού» (π.χ. αυτήν που υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια, την Αλβανική, την Σερβική κ.ά.). Η σύγκριση αυτή μπορεί να γίνει με στόχο οι μαθητές (α) να συνειδητοποιήσουν την μεγάλη απήχηση που έχουν στον χώρο και στον χρόνο τα θέματα που πραγματεύεται η συγκεκριμένη παραλογή, (β) να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στις διάφορες (τοπικές και εθνικές) παραλλαγές δημοτικών τραγουδιών, ιδιαίτερα του είδους της παραλογής και να εμβαθύνουν σε αυτές, (γ) να συνειδητοποιήσουν ότι παρά τις διαφορετικές εθνικές προελεύσεις, υπάρχει μια ισχυρή πολιτισμική συγγένεια των λαών της Βαλκανικής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3555
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Δημοτικό τραγούδι Folk songΔημοτικό τραγούδι
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μαλανδράκης, Μιχαήλ Η.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ