Ο Ιγνάτιος Μοσχάκης, ως θεολόγος πανεπιστημιακός, εκφωνεί πανηγυρικό λόγο στον Διδασκαλικό Σύλλογο, με σκοπό να συνδέσει την χριστιανική πίστη με την ελληνική παιδεία και την ελληνική εκπαίδευση. Κατά την εποχή που εκφωνήθηκε ο λόγος (1883), οι σχέσεις της θρησκείας με την εκπαίδευση ήταν ακόμη αρκετά στενές και διαμόρφωναν από κοινού πρότυπα συνδεδεμένα με την εθνική συνείδηση. Την σημερινή εποχή κατά την οποία το μάθημα των Θρησκευτικών τείνει να γίνει προαιρετικό, θα ήταν ενδιαφέρον να διερευνηθεί από τους μαθητές η σχέση εκκλησίας και παιδείας μέσα από ένα διαθεματικό πρόγραμμα (Ερευνητική Εργασία-Project, Τοπική Ιστορία, Πολιτιστικά, κλπ), στο οποία θα εξετάζονται ζητήματα που άπτονται των εξής διδακτικών αντικειμένων: Θρησκευτικά, Ιστορία, Μάθημα Επιλογής "Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός". Μέσα από ομαδοσυνεργατικές εργασίες οι μαθητές προσεγγίζουν το ζήτημα μελετώντας και σχολιάζοντας τεκμήρια και πηγές. Τα τεκμήρια θα μπορούσαν να κατανεμηθούν στις εξής ομάδες: α) Ελληνικός Διαφωτισμός, ελληνορθόδοξος κλήρος και ελληνικά Γράμματα και παιδεία β) Διαμόρφωση ευρωπαϊκών πανεπιστημίων μέσα από μοναστηριακές βιβλιοθήκες (π.χ. Οξφόρδη, Σορβόννη, κλπ) και σχέση Ιησουητών με εκπαίδευση γ) Σχέση ελληνικού κράτους και αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδος από το 1833 και μετά, θέματα εκκλησιαστικής περιουσίας και μισθοδοσίας κληρικών, σύνδεση εκπαίδευσης και θρησκευμάτων, ο ρόλος των Θρησκευτικών στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, κλπ. δ) Εκπαίδευση και ανεξιθρησκεία στην Ευρώπη από το 1870 και μετά. Διαμόρφωση "λαϊκών"/μη θρησκευτικών σχολείων, ρόλος εκκλησίας στην δημόσια εκπαίδευση σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Το τεκμήριο που εξετάζουμε θα μπορούσε να ενταχθεί στην τρίτη ομάδα. Οι μαθητές θα κληθούν να το σχολιάσουν και να το στσχετίσουν με άλλα αντίστοιχα τεκμήρια και να καταλήξουν σε συπεράσματα. Μια άλλη διδακτική αξιοποίηση του βιβλίου θα μπορούσε να γίνει στο μάθημα των Θρησκευτικών σε σχέση με την διδασκαλία της Εκκλησιαστικής Ιστορίας και τους πατέρες της Εκκλησίας. Προτείνεται να επιλεγούν 1-2 χαρακτηριστικά χωρία του βιβλίου και να τεθούν κατάλληλες ερωτήσεις σε ενδεικτικά φύλλα εργασίας. Στην περίπτωση αυτή, επιλέγοντας το απόσπασμα στην σελίδα 8 του βιβλίου όπου γίνεται αναφορά στον Πλάτωνα, τον Κοπέρνικο και τον Νεύτωνα και στην διαλογική σχέση Χριστιανισμού και Επιστήμης ζητείται από τους μαθητές να απαντήσουν στις εξής ερωτήσεις: α) Ποιά στοιχεία της πλατωνικής φιλοσοφίας θα μπορούσαν να συσχετιστούν με τις βασικές αρχές και αξίες του Χριστιανισμού; β) Πώς προσεγγίζει την έννοια του Θεού ο Κοπέρνικος σε σχέση με τις επιστημονικές του έρευνες στο πεδίο της Αστρονομίας; γ) Πώς προσγγίζει την έννοια του Θεού ο Νεύτων σε σχέση με την επιστημονική του ιδιότητα στις Φυσικές Επιστήμες; Επίσης, το αντικείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και στα πλαίσια της γιορτής των Τριών Ιεραρχών, με έμφαση στον τρόπο με τον οποίο γιορταζόταν παλαιότερα, στο εθνικοθρησκευτικό της περιεχόμενο, καθώς και στην ιδιαίτερη ιδεολογική χροιά που της αποδίδόταν.