Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Περιγραφη του λιμενος Πειραιως (ανατυπο χειρογραφου18ου αι.)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ανάτυπο 23 σελίδων (1949) ανέκδοτου χειρογράφου του 18ου αιώνα που περιέχει περιγραφή του λιμένος Πειραιώς. Εικονογραφείται με πορτολάνους(λιμενοδείκτες)-χάρτες του λιμανιού διαδοχικών εποχών, ξεκινώντας από τον 16ο αιώνα (1520 - Πίρι Ρέϊς) μέχρι τον 19ο (1844 - Graves). Εκτός από το λιμάνι του Πειραιά, περιέχει πληροφορίες εποχής και περιγραφές από την εγγύς περιοχή ξεκινώντας από τη Σαλαμίνα και το Φάληρο και φτάνοντας μέχρι την Αθήνα. Οι πληροφορίες του αντλούνται κυρίως από καταγραφές περιηγητών αλλά και εξερευνητικών οργανωμένων αποστολών. Μπορούν να διακριθούν σε πληροφορίες ναυτικές, απαραίτητες για τη ναυσιπλοΐα και για την ασφαλή κίνηση εντός του λιμένος, γεωγραφικές, ιστορικές, για το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής και πληροφορίες λαογραφικού χαρακτήρα (πραγματολογικές) που φανερώνουν συνήθειες και τρόπο ζωής των κατοίκων (π.χ. φιλοξενία σε μοναστήρια, ύπαρξη σκλάβων, διενέργεια αρχαιοκαπηλίας, ύπαρξη χριστιανικών ναών, κατάσταση κτισμάτων κλπ.). Παράπλευρη ενδιαφέρουσα πληροφορία που μας παρέχει, είναι τα ονόματα περιηγητών και οι χρονολογίες που αυτοί βρέθηκαν στην περιοχή.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ανάτυπο ανέκδοτου χειρογράφου του 18ου αι. το οποίο περιέχει πορτολάνους (λιμενοδείκτες) του λιμένος Πειραιώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας της τοπικής Ιστορίας (περιοχές πέριξ του Πειραιώς) και της Γεωγραφίας, ως ερευνητικός πόρος για να προσεγγίσουν τα παιδιά την μορφή και τη διαμόρφωση που είχε γεωγραφικά το λιμάνι και η περιοχή γύρω απ' αυτό από τον 16ο ως τον 18ο αιώνα. Οι πληροφορίες που περιέχονται μαζί με τους συνοδευτικούς χάρτες, συγκρινόμενοι με σύγχρονους, δείχνουν το επίπεδο ακριβείας στο οποίο είχε φτάσει η χαρτογραφία εκείνη την εποχή. Το ανάτυπο επίσης περιέχει πληροφορίες για το ανθρωπογενές περιβάλλον πέριξ του λιμένος Πειραιώς, για τις συνήθειες των κατοίκων και τις συνθήκες ζωής τους σε μια περίοδο που βρίσκονται υπό το ζυγό της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Τεκμαίρεται π.χ. το γεγονός ότι διατηρούσαν τους χριστιανικούς ναούς τους, ότι παρέμενε η πρακτική της δουλείας, ότι διενεργούνταν αφαίμαξη αρχαιοτήτων και μεταφορά τους εκτός της χώρας, ότι γενικά η περιοχή παρουσίαζε μια εικόνα παρακμής κλπ. Πληροφορίες τέτοιου είδους μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν πόρος σε ερευνητικές εργασίες στην Ιστορία και σε άλλα ανθρωπιστικά μαθήματα όπου μας ενδιαφέρουν στοιχεία για την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής εκείνη την εποχή. Τέλος στο εξεταζόμενο χειρόγραφο υπάρχουν οι χρονολογίες και τα ονόματα περιηγητών και αποστολών που επισκέφθηκαν κατά καιρούς την περιοχή και συνέλεξαν όλες αυτές τις πληροφορίες. Αυτό μας αποδεικνύει το διαρκές ενδιαφέρον των Ευρωπαίων για την Ελλάδα. Επεκτείνοντας την αναζήτησή τους, οι μαθητές, μπορούν να αντλήσουν περαιτέρω πληροφορίες μέσα από το κύριο έργο έκαστου περιηγητή (για παράδειγμα, μπορούν να επεκτείνουν την έρευνά τους μέσω του εξαίρετου τετράτομου έργου του Κυριάκου Σιμόπουλου: Ξένοι Ταξιδιώτες στην Ελλάδα). Έτσι, πέραν από την εικόνα του τόπου μας σε μια συγκεκριμένη ιστορική στιγμή, μπορούμε να διαπιστώσουμε πως μας έβλεπαν οι ξένοι.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5984
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.)
> Τεχνολογία και επιστήμη Technology and scienceΤεχνολογία και επιστήμη
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Τύποι χαρτών Types of mapsΤύποι χαρτών
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Τύποι χαρτών Types of mapsΤύποι χαρτών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Χατζηδήμος, Αθ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator