Λιθος της ανατολικης ζωοφορου του Παρθενωνα με παραστασεις θεων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία λίθου της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα με τις μορφές των θεών Ποσειδώνα, Απόλλωνα και Άρτεμης (Αθήνα, 1851-1852 Alfred-Nicolas Normand). H ζωφόρος, μήκους 160 μέτρων, είχε ως κεντρικό θέμα την πομπή των Παναθηναίων, η οποία αποτελούσε την κορύφωση του εορτασμού. Σε 115 λίθους εικονίζονταν ομάδες ιππέων και αρμάτων, η πομπή με άνδρες και γυναίκες που μεταφέρουν προσφορές, το τέλος της πομπής και η παράδοση του πέπλου στο ξόανο της θεάς Αθηνάς, καθώς επίσης και οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου. Οι θεοί του Ολύμπου εικονίζονται καθιστοί, δεξιά και αριστερά της σκηνής παράδοσης του πέπλου, στην ανατολική πλευρά της ζωφόρου πάνω από την είσοδο του ναού. Ο συγκεκριμένος λίθος με τις μορφές των τριών θεών βρισκόταν δεξιά της κεντρικής σκηνής. Η εικόνα προσφέρεται για την διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής τέχνης, αλλά και θεμάτων Νεοελληνικής Γλώσσας που σχετίζονται με τις τέχνες και τον πολιτισμό.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό σε διερευνητικές δραστηριότητες με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής και γλυπτικής της κλασικής εποχής. Σε πρώτη φάση οι μαθητές, οργανωμένοι σε ομάδες, με αφόρμηση τη συγκεκριμένη εικόνα, συλλέγουν υλικό για τον Παρθενώνα και δημιουργούν πολυτροπικά κείμενα με τα μέρη του, τα οποία παρουσιάζονται στην ολομέλεια, ώστε να κατανοήσουν τι είναι και πού βρίσκεται το καθένα από αυτά. Στη συνέχεια εμπλέκονται σε δραστηριότητες που εστιάζονται στη ζωφόρο και τα χαρακτηριστικά της. Αναζητούν στο διαδίκτυο τα γενικά χαρακτηριστικά της (μέγεθος, πλήθος λίθων, θέμα) και κατόπιν εξειδικεύουν την εργασία τους ασχολούμενοι με τα τμήματά της αναφορικά με τη θεματολογία και τη θέση τους στο Μουσείο της Ακρόπολης και σε διάφορα μητροπολιτικά μουσεία. Μπορούν να δημιουργήσουν πολυμεσικές παρουσιάσεις ενταγμένες σε ποικίλες επικοινωνιακές περιστάσεις (ξενάγηση μαθητών, παρουσίαση της ζωφόρου σε ενήλικες, ανάρτηση σε μαθητικό ιστολόγιο) αλλά και κείμενα με τις απόψεις τους για την συνεισφορά της αρχαίας Ελλάδας στην τέχνη και τον πολιτισμό.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7311
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΧΡΗΣΤΙΝΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ