Δ. Πικιωνης, Οικια Κωνσταντινιδη, Ζαγορα,1939
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σχέδιο του σημαντικού Έλληνα αρχιτέκτονα, πολεοδόμου και ζωγράφου Δημήτρη Πικιώνη (1887-1968), που αναπαριστά την ανατολικομεσημβρινή όψη παραδοσιακής κατοικίας στη Ζαγορά Πηλίου. Ο Δημήτρης Πικιώνης επισκέφτηκε τη Ζαγορά Πηλίου το 1939 και στόχος του ήταν να μελετήσει την αρχιτεκτονική παράδοση του οικισμού. Κύρια χαρακτηριστικά των παραδοσιακών πηλιορείτικων κατοικιών είναι οι πέτρινοι τοίχοι, η ξύλινη στέγη με σχιστολιθικές πλάκες, τα ξύλινα κουφώματα, οι πολεμότρυπες και ο αμυντικός πυργίσκος. Συνήθως στο ισόγειο του αρχοντικού βρίσκονταν οι αποθηκευτικοί και βοηθητικοί χώροι. Στον α’, μεσαίο, όροφο διαμορφώνονταν τα δωμάτια όπου έμενε η οικογένεια το χειμώνα και στο β΄ όροφο τα δωμάτια που προορίζονταν για την καλοκαιρινή διαμονή. Κύριο χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής του Δ.Πικιώνη είναι η προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικότητας μέσω της παράδοσης και της ιστορικής μνήμης. Ο Δ. Πικιώνης επισημαίνει: «Ας δούμε ευθύς το σπίτι που χτίζει ο χωρικός. Το φυσικό δρόμο που ακολουθεί για αυτό. Κανένα βιβλίο αρχιτεκτονικής δεν διάβασε. Τα πραγματώνει ακολουθώντας τη φύση». (Απόσπασμα των ιδεών του παρουσιάζονται στην εκπομπή – αφιέρωμα της ΕΡΤ στο Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»). Η μελέτη της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής αναδεικνύει ακόμη τη σημασία της χρήσης απλών υλικών, ακόμη και από δεύτερη χρήση, τη λιτότητα, την ταπεινότητα. Ο Δ. Πικιώνης προτάσσει μία αρχιτεκτονική που αφουγκράζεται το τοπίο και το γεωφυσικό περίγυρο. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος παρατηρεί: «Η αρχιτεκτονική του Πικιώνη βγαίνει κατ' ευθείαν μέσα από τη γη. Και μαζί ο αρχιτέκτονας». Ο ίδιος ο Πικιώνης διατυπώνει την ακόλουθη φράση: «Ήταν φορές που αισθανόμουν πως εις τα θεμέλια που εισχωρούσαν βαθιά στη γη, εις τους ογκώδεις τοίχους και τις καμάρες των, ήταν η ψυχή μου που εντοιχιζόταν εις το ανώνυμο πλήθος των...». (Μία περιήγηση στα έργα του μεγάλου αρχιτέκτονα Δ. Πικιώνη, 7/1/2006, Ιστότοπος Greek Architects). Η αρχιτεκτονική που προβάλλει συνδέεται με τον άνθρωπο και έχει κοινωνικό χαρακτήρα. Συντελεί στη γνωριμία του ανθρώπου με το περιβάλλον και στην ανάπτυξη της αυτοσυνειδησίας του. «Περπατώντας επάνω σε τούτη τη γη, η καρδιά μας χαίρεται με την πρώτη χαρά του νηπίου, την κίνησή μας στο χώρο της πλάσης, την αλληλοδιαδοχή της καταστροφής και την αποκατάσταση της ισορροπίας που είναι η περπατησιά». (Απόσπασμα των ιδεών του που παρουσιάζονται στην εκπομπή - αφιέρωμα της ΕΡΤ στο Δημήτρη Πικιώνη «Παρασκήνιο»).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να παρατηρήσουν το σχέδιο της οικίας και να υποθέσουν στοιχεία που αφορούν την περιοχή στην οποία αυτή βρίσκεται (αστική ή αγροτική), τις ιδιότητες και τις δραστηριότητες των ανθρώπων που διαμένουν σε αυτή. Είναι σημαντικό να ερωτηθούν εάν θα έμεναν σε μία παραδοσιακή κατοικία και πώς θα φαντάζονταν τη ζωή τους σε αυτή. Μπορούν να παρατηρήσουν τα επιμέρους χαρακτηριστικά της εικονιζόμενης κατοικίας (πλάκες στη στέγη, μικρά παράθυρα στον κάτω όροφο, όπου διέμεναν το χειμώνα, μεγάλα παράθυρα στο δεύτερο όροφο, όπου διέμεναν το καλοκαίρι, ανατολικομεσημβρινός προσανατολισμός κι άρα καλύτερος φωτισμός) και να τα συσχετίσουν με την εξοικονόμηση ενέργειας. Οι μαθητές μπορούν να σχεδάσουν ατομικά ή ομαδικά μία παραδοσιακή κατοικία και τον περιβάλλοντα χώρο αυτής. Επιπρόσθετα είναι δυνατό να αναζητήσουν κι άλλες περιοχές της Ελλάδα εκτός του Πηλίου με χαρακτηριστικά δείγματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής (Αμπελάκια, Κόνιτσα, Βελβεντό, Σιάτιστα), να συλλέξουν φωτογραφικό υλικό και να διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5724
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ