Ο Λεωνιδας Παπαμαλεκος και συναγωνιστες του στο Θερισο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Μια από τις φωτογραφίες του οπλαρχηγού Λεωνίδα Παπαμαλέκου και άλλων 7 αγωνιστών της εξέγερσης του Θέρισου στην Κρήτη το 1905. Ο Λεωνίδας Παπαμαλέκος μαζί με την επαναστατική του ομάδα, κατέφυγε στα Λευκά όρη και από εκεί οργάνωνε επιθέσεις εναντίον των Τούρκων της Κρήτης πετυχαίνοντας να περιορίσει τις αυθαιρεσίες τους. Υπήρξε ήρωας της επανάστασης του Θέρισου στην Κρήτη και υπό την καθοδήγηση του Ελ. Βενιζέλου κήρυξε την ένωση της Κρήτης με τη Μητέρα Ελλάδα, αναγκάζοντας τις Μεγάλες Δυνάμεις να υποχωρήσουν και να δικαιώσουν το κίνημα του Θέρισου. Την επανάσταση του Θέρισου στην Κρήτη κατέγραψε με το φακό του ο επιφανής φωτογράφος Στέφανος Φιωτάκης, το αρχείο του οποίου παραδόθηκε στο Μουσείο Μπενάκη. Ο Φιωτάκης απαθανάτισε τους επαναστάτες με τα ζωσμένα φισεκλίκια, τα μαχαίρια λοξά βαλμένα στη μέση και τα τυφέκια στα χέρια και είναι ο μόνος φωτογράφος που εικονογράφησε συστηματικά με τη φωτογραφική του μηχανή τους αγωνιστές της εξέγερσης του Θερίσου το 1905. Η καταγωγή του από το ιστορικό χωριό του επέτρεπε την πρόσβασης στους επαναστάτες, τους οποίους απαθανάτισε ηρωικά σε στάσεις που αποπνέουν αγωνιστικότητα και αποφασιστικότητα, ντυμένους φυσικά με τις παραδοσιακές πολεμικές στολές τους.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της φωτογραφίας, αλλά και το έργο των φωτογράφων της εποχής, οι οποίοι αποτυπώνουν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιεί το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούν στη διάσωση και διάδοση πληροφοριών που αφορούν σημαντικά πολεμικά και διπλωματικά γεγονότα της νεότερης ιστορίας της Ελλάδας. Ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν την απόδοση της μορφής στις εικαστικές τέχνες και αντλούν πληροφορίες για την προσωπικότητα τόσο των οπλαρχηγών που απεικονίζονται όσο και του φωτογράφου. Προβληματίζονται και διερευνούν επίσης την ιστορική αξία των φωτογραφικών αρχείων και τις πολύτιμες πληροφορίες που παραδίδουν στους ιστορικούς μελετητές. Οι μαθητές γνωρίζουν τους αγωνιστές της επανάστασης στο Θέρισο της Κρήτης, αλλά και γενικότερα για την Κρητική επανάσταση και προτρέπονται να παρατηρήσουν και να περιηγηθούν στην εικόνα. Το Μ.Α. μπορεί να αξιοποιηθεί από το μάθημα της ιστορίας όταν μελετούν την περίοδο της Κρητικής Επανάστασης και της ένταξης της Κρήτης στην Ελλάδα. Μπορούν να ερευνήσουν τις ηγετικές προσωπικότητες της εξέγερσης και το ρόλο που διαδραμάτισαν, αλλά και να αξιοποιηθεί για τη μελέτη της τοπικής ιστορίας. Στην Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία επίσης μπορούν να διερευνήσουν συγκριτικά, από πηγές της εποχής, και να διασταυρώσουν πληροφορίες σχετικά με την Κριτική επανάσταση. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5331
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ