Ιστορικος χαρτης των Κυκλαδων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο χάρτης αποτελεί μέρος της έκδοσης του Γάλλου λογίου Jean-Jacques Barthélemy η οποία έχει τίτλο ''Ταξίδι του νεαρού Ανάχαρση στην Ελλάδα'' (Voyage du jeune Anacharsis en Grèce). Στην υπόθεση του μυθιστορήματος ο νεαρός Σκύθης Ανάχαρσης, απόγονος του φιλοσόφου Ανάχαρση, περιηγείται στην Ελλάδα με σκοπό την απόκτηση σοφίας. Επισκέπτεται διάφορα μέρη μεταξύ των οποίων τη νήσο Δήλο κατά τη διάρκεια των εορτών. Στο χάρτη με διακεκομμένη γραμμή αποτυπώνεται η μετάβαση στο ιερό νησί, με στόχο να κατανοήσουν οι αναγνώστες του βιβλίου την ιδιαίτερη γεωμορφία των ελληνικών νησιών και να προσδιορίσουν το χώρο στον οποίο εκτυλίσσεται η πλοκή του μυθιστορήματος. Ο χάρτης συμπυκνώνει όλη τη γνώση της εποχής (τέλη 18ου-αρχές 19ου αιώνα) και τις νεότερες εξελίξεις στην επιστήμη της χαρτογραφίας αλλά ταυτόχρονα εκφράζει και το κίνημα της επιστροφής στην αρχαιότητα που επικρατούσε τότε στη Ευρώπη. Έτσι όλα τα τοπωνύμια έχουν την αρχαία του ονομασία μετά από εμβριθή μελέτη των αρχαίων πηγών. Το έργο του Barthélemy το οποίο γνώριζε εκδοτική επιτυχία για αρκετά χρόνια μετά την έκδοσή του (1788), βοήθησε σημαντικά στην άνοδο του φιλελληνισμού και στο ζήτημα του αγώνα της ανεξαρτησίας. Τμήματά του μεταφράστηκαν και στα ελληνικά από τον Ρήγα Φεραίο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Σε μια διδασκαλία που επικεντρώνεται στον ευρωπαϊκό κλασικισμό στα τέλη του18ου και αρχές του 19ου αιώνα, στο κίνημα δηλαδή της επιστροφής στην αρχαιότητα, όπως και στο κίνημα του φιλελληνισμού ο διδάσκων μπορεί να αξιοποιήσει το παραπάνω ψηφιακό αντικείμενο παρουσιάζοντάς το στους μαθητές. Αρχικά τους καλεί να παρατηρήσουν καλά το χάρτη και να αναφέρουν τι πληροφορίες αποκομίζουν από αυτόν. Αφού τους ζητήσει να διατυπώσουν υποθέσεις για την εποχή κατά την οποία πιστεύουν ότι αυτός ο χάρτης δημιουργήθηκε, τους αποκαλύπτει την πηγή προέλευσής του. Τότε οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν νέες υποθέσεις για τη λειτουργία του χάρτη μέσα στο έργο του Barthélemy. Έπειτα, αφού ο διδάσκων δώσει νέα στοιχεία για την έκδοση και για το πώς αυτή εκφράζει το κίνημα του κλασικισμού, δεδομένου ότι είχε μεγάλη εκδοτική επιτυχία, διεξάγεται συζήτηση στην τάξη για τις θετικές επιπτώσεις του κινήματος στον επερχόμενο αγώνα της ανεξαρτησίας (φιλελληνικό κίνημα) και στο φρόνημα των Ελλήνων (αναβίωση ένδοξου παρελθόντος), αλλά και για τις αρνητικές επιπτώσεις που προκάλεσε το αυξημένο ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για τις αρχαιότητες (κλοπή των γλυπτών Έλγιν).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6183
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Διαπολιτισμικές ανταλλαγές Intercultural exchangesΔιαπολιτισμικές ανταλλαγές
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Διαφωτισμός Age of EnlightenmentΔιαφωτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ