Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό, συνδυαστικά με σχετικό εικονιστικό υλικό και γραπτές πηγές, στη διδασκαλία της ιστορίας των περιόδων της Φραγκοκρατίας και της Β΄ Ενετοκρατίας, προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές την οχυρωματική τέχνη και τη σημασία της για την ασφάλεια του πληθυσμού σε συνάρτηση με τα τεκταινόμενα της εποχής. Προτείνεται οι μαθητές, οργανωμένοι σε ομάδες, να μελετήσουν το παραπάνω υλικό και να παρουσιάσουν μια εργασία για κάθε φρούριο με βάση συγκεκριμένους άξονες: ιστορικό πλαίσιο, τοποθεσία, παράγοντες που οδήγησαν στην επιλογή τοποθεσίας, αρχιτεκτονικά τμήματα των φρουρίων και ο ρόλος τους, κατασκευαστικές λεπτομέρειες και διακοσμητικά στοιχεία. Προτείνεται, επίσης, να αναζητήσουν εικόνες από άλλα φρούρια της εποχής και εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές. Στη συνέχεια, υποδύονται ρόλους όπως του αρχιτέκτονα, του στρατιώτη, του άρχοντα, του φυλακισμένου κ.α., αναδεικνύοντας την καθημερινότητα και τα συναισθήματα αυτών των προσώπων (καλλιέργεια ενσυναίσθησης). Τέλος, στο πλαίσιο της διαθεματικότητας προτείνεται να δημιουργήσουν ψηφιακά κείμενα με θέμα την ιστορία και αρχιτεκτονική των συγκεκριμένων κάστρων (αναρτήσεις στο blog ή στο wiki της τάξης τους, πολυμεσικές παρουσιάσεις, βίντεο) και λογοτεχνικές αφηγήσεις φανταστικών προσώπων της εποχής.