Η εκκλησια της Παναγιας της Εκατονταπυλιανης στην Παρο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής στην Πάρο από το λεύκωμα του Ernst Reisinger, έκδοσης 1923. Πρόκειται για ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα παλαιοχριστιανικά μνημεία και ταυτόχρονα για Ιερό Προσκύνημα των ορθόδοξων. Ο σταυρόσχημος με τρούλο κυρίως ναός χαρακτηρίζεται από λιτότητα και αρχαιοπρέπεια και περιλαμβάνει σπάνια μνημεία της παλαιοχριστιανικής περιόδου στο εσωτερικό του, το κιβώριο και το σύνθρονο, ενώ στη νότια πλευρά του βρίσκεται το πολύ καλά διατηρημένο Βαπτιστήριο του 4ου αι., το αρχαιότερο βαπτιστήριο της ορθόδοξης Ανατολής. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της Ιστορίας με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές τη βυζαντινή τέχνη της παλαιοχριστιανικής περιόδου και τη σχέση της με τη θρησκεία και να γνωρίσουν σημαντικά βυζαντινά μνημεία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τα κύρια χαρακτηριστικά της πρώιμης βυζαντινής αρχιτεκτονικής. Προτείνεται οι μαθητές, οργανωμένοι σε ομάδες με συγκεκριμένη αποστολή (αρχιτέκτονες, ιστορικοί τέχνης κ.α.), με αφόρμηση την εικόνα να συγκεντρώσουν και να επεξεργαστούν πληροφορίες και οπτικό υλικό από επιλεγμένους δικτυακούς τόπους για την αρχιτεκτονική και την ιστορία του ναού. Συγκεκριμένα διερευνούν τον ρυθμό, τα μέρη, τα υλικά κατασκευής του ναού, τα εξωτερικά στοιχεία και την κάτοψη, τα προσκτίσματα Στη συνέχεια, συνθέτουν μια συνολική πολυμεσική παρουσίαση, προορισμένη να αξιοποιηθεί σε ημερίδα του σχολείου, εντάσσοντας έτσι το εγχείρημά τους σε συγκεκριμένη επικοινωνιακή περίσταση. Η εικόνα, επίσης, να αξιοποιηθεί διαθεματικά (Αισθητική Αγωγή, Νεοελληνική Γλώσσα, Νεοελληνική Λογοτεχνία) σε συνδυασμό με σύγχρονες φωτογραφίες του ναού και των προσκυνητών, με σκοπό να κατανοήσουν οι μαθητές ότι οι αρχαιολογικοί χώροι (αρχαία και βυζαντινά μνημεία) αποτελούν ζωντανό κομμάτι της σύγχρονης ζωής. Η προσέγγιση αυτή μπορεί να περιλαμβάνει παραγωγή κειμένου ταξιδιωτικού χαρακτήρα, έκθεση φωτογραφίας με πλαισίωση από λογοτεχνικά κείμενα, δημιουργία αφίσας, μακέτας και άλλων πολυτροπικών κειμένων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6845
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΧΡΗΣΤΙΝΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ