Λατρευτικος χωρος στις κατακομβες της Αλεξανδρειας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο σχέδιο απεικονίζεται λατρευτικός χώρος στις κατακόμβες της Αλεξάνδρειας. Πρόκειται για τις κατακόμβες Κόμ ελ-Σοκάφα (Kom el-Shoqafa) στη Νεκρόπολη της Αλεξάνδρειας. Οι κατακόμβες είναι λαξευμένες στον βράχο σε τρία επάλληλα επίπεδα, αποτελούν ένα εξαιρετικό δείγμα ελληνορωμαϊκής και αιγυπτιακής τεχνοτροπίας και χρονολογούνται από τον 2ο αιώνα μ.Χ. Στις κατακόμβες εντυπωσιάζουν ο ζωγραφικός διάκοσμος, τα ανάγλυφα των αιθουσών με τα μυστικιστικά θρησκευτικά σύμβολα, τα αγάλματα αλλά και το Τρικλίνιον όπου γίνονταν τα νεκρόδειπνα τις ημέρες της λατρείας των νεκρών. Αποτελούν το μεγαλύτερο ρωμαϊκό νεκροταφείο της Αιγύπτου. Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει υλικό για τη μελέτη των κατακομβών ως τόπου καταφυγής των διωκόμενων χριστιανών αλλά και την κατανόηση της χρήσης των κατακομβών για την ταφή των μαρτύρων, τη διδαχή και τη λατρεία. Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα των Θρησκευτικών ή της Ιστορίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα των Θρησκευτικών και της Ιστορίας για τη διδασκαλία της ιστορίας των κατακομβών. Είναι σημαντικό οι μαθητές να κατανοήσουν τη δημιουργία των κατακομβών ως τόπου καταφυγής των διωκόμενων χριστιανών και τη χρήση τους για την ταφή των μαρτύρων, τη διδαχή και τη λατρεία. Ο εκπαιδευτικός δείχνει την εικόνα στους μαθητές και αυτοί την περιγράφουν. Με αφορμή την εικόνα μπορεί να αρχίσει συζήτηση για το τι ήταν οι κατακόμβες, πώς χρησιμοποιούσαν οι χριστιανοί τις κατακόμβες, τι ήταν οι κρύπτες και πώς ήταν διακοσμημένες και πού βρέθηκαν κατακόμβες. Θα πρέπει να κατανοήσουν το ρόλο των τοιχογραφιών στις κατακόμβες με συμβολικές απεικονίσεις που είχαν θρησκευτικό περιεχόμενο. Στο πλαίσιο ομαδοσυνεργατικής δραστηριότητας θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν υλικό στο διαδίκτυο για κατακόμβες από διάφορα μέρη του κόσμου και να κάνουν μια λεπτομερή παρουσίαση τους στην τάξη. Τέλος, θα μπορούσαν να επισκεφτούν το ναό της ενορίας τους και να παρατηρήσουν τις τοιχογραφίες. Εκεί θα αναζητήσουν αν υπάρχουν συμβολικές παραστάσεις, όπως αυτές που υπάρχουν στις κατακόμβες. Στη συνέχεια θα πρέπει να εντοπίσουν ποιες είναι αυτές και σε ποια σημεία του ναού βρίσκονται.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3635
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Λατρεία WorshipΛατρεία > Μυστήρια SacramentsΜυστήρια
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΟΛΓΑ ΠΑΙΖΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ