Άγαλμα της Αφροδιτης απο την Κυπρο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι εικόνα που παριστά άγαλμα της θεάς Αφροδίτης από την Κύπρο. Η εικόνα (ξυλογραφία) περιλαμβάνεται στην ‘Κοσμογραφία της Ανατολής …’ του Γάλλου μοναχού, περιηγητή, γεωγράφου André Thevet (THEVET, André. Cosmographie de Levant par F. André Thevet d’Angoulême. Revue et augmentée de plusieurs figures, Lyon, Jean Tournes et Guil. Gazeau, 1556). Αποτελεί μία από τις είκοσι πέντε ξυλογραφίες που περιέχονται στο συγκεκριμένο τόμο καθιστώντας τον ως έκδοση δημοφιλή, παρά το γεγονός ότι δεν προσκομίζει εμπειρικού τύπου πληροφορίες αλλά παλαιότερη γνώση που προέρχεται από αρχαίους Έλληνες και Λατίνους συγγραφείς. Ήδη από τον 8ο π. Χ. αιώνα οι ποιητές είχαν συνδέσει τη θεά Αφροδίτη με την Κύπρο. Εντούτοις η προϋπάρχουσα τοπική μεγάλη θεά δεν ταυτίστηκε με τη θεά Αφροδίτη παρά μετά τον 4ο π. Χ. αιώνα, την εποχή δηλαδή που εισήχθησαν και άλλες αρχαιοελληνικές θεότητες στη νήσο. Στην Κύπρο δεν υιοθετήθηκε ο συμβατικός ελληνικός τρόπος αναπαράστασης της θεάς. Αντιθέτως μεταφέρθηκε ο δικός τους τοπικός τρόπος απεικόνισης της τοπικής μεγάλης θεάς στην απεικόνιση της θεάς Αφροδίτης. Ανάμεσα στον 9ο και τον 6ο π. Χ. αιώνα οι απεικονίσεις της ήταν επηρεασμένες από την τέχνη της Ανατολής, ιδιαίτερα της φοινικικής θεότητας Αστάρτης (συνήθως γυμνή). Από τον 5ο π. Χ. αιώνα και ύστερα απεικονίζεται με τα μαλλιά πιασμένα ψηλά στο κεφάλι, διακοσμημένα με μοτίβα ανθών και φυτών, όπως δηλαδή αρμόζει σε μια θεά της γονιμότητας. Στην παρούσα εικόνα έχουμε μια Αφροδίτη-θεά της γονιμότητας. Έχουμε δηλαδή το είδος της θεάς που ενδημεί στην Κύπρο: πέραν της κόμμωσης και της διακόσμησης, ο σωματότυπος της θεάς παραπέμπει κατεξοχήν σε θεά της γονιμότητας (γυμνή, μεγάλη λεκάνη, ‘στρογγυλό’ σώμα).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να έχει ευρεία διδακτική χρήση σε αρκετές θεματικές περιοχές αλλά και σε διαθεματικές ερευνητικές εργασίες, λαμβάνοντας επίσης υπόψη την ηλικία των μαθητών, τα ενδιαφέροντά τους και τις δυνατότητές τους. Μπορεί να εξυπηρετήσει τη μυθολογία προσφέροντας μια διαφορετική εικόνα της θεάς σε σχέση με αυτή στην οποία μας έχει συνηθίσει η κλασική αρχαιότητα ή η αναγεννησιακή οπτική. Αν βρισκόμαστε σε ένα μάθημα γεωγραφίας μπορούμε να δούμε τη μορφή της θεάς Αφροδίτης ως είδος θεότητας που ενδημεί στην Κύπρο. Την ίδια εικόνα μπορούμε να την εξετάσουμε και στο μάθημα των θρησκευτικών στη θεματική ενότητα των μη χριστιανικών θρησκευμάτων. Αν μελετούμε σε μια ερευνητική εργασία- project τον έρωτα, μπορούμε να δούμε τι μορφή είχε στην ανατολή και στην Κύπρο που επηρεάστηκε από την ανατολή κοκ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6479
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Κοινωνική ζωή και Πολιτισμός Social life and CulturΚοινωνική ζωή και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Μη Χριστιανικά Θρησκεύματα Non-Christian ReligionsΜη Χριστιανικά Θρησκεύματα > Αρχαία Ελληνική Θρησκεία Ancient Greek ReligionΑρχαία Ελληνική Θρησκεία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Δωδεκάθεο Twelve OlympiansΔωδεκάθεο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ