Μοναστηρακι
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άποψη της πλατείας στο Μοναστηράκι της Αθήνας, μπροστά από τον σιδηροδρομικό σταθμό. Στο βάθος, φαίνεται η Ακρόπολη με τον Παρθενώνα, σε δεύτερο επίπεδο, η Πλάκα, παραδοσιακή συνοικία της Αθήνας, και σε πρώτο επίπεδο, απεικονίζονται τα κτίρια στο Μοναστηράκι. Η φωτογραφία προέρχεται από το έργο του Alfred van der Brule, “L’Orient Hellène. Grèce-Crète-Macédoine”, του 1907. Το Μοναστηράκι εδώ απεικονίζεται σε εποχή, πριν γίνει ακόμα πλατεία. Στην έκδοση αυτή αφιερώνονται τρία κεφάλαια στην Ελλάδα και στην πολιτική κατάσταση της χώρας στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο van der Brule αναφέρεται και σε προηγούμενα έργα που περιέγραφαν την Ελλάδα και την Αθήνα, όπως του E.A. Thouvenel, F.-C.-H.-L. Pouqueville και του A.G. Guilletière. Το έργο περιέχει σπάνιες φωτογραφίες από την Αθήνα και τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, τον Βενιζέλο κ.ά. Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται εκτενής αναφορά στην Αθήνα από την εποχή που ανακηρύχθηκε πρωτεύουσα της Ελλάδας μέχρι και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896. Ο συγγραφέας περιγράφει, επίσης, σκηνές από την αστική ζωή στην Αθήνα και τις τοπικές συνήθειες των κατοίκων της, όπως ο μεσημεριανός ύπνος, τα ανοιχτά θέατρα κατά την καλοκαιρινή περίοδο κ.ά. Το δεύτερο και το τρίτο μέρος του βιβλίου αναφέρονται στην Άλωση της Πόλης το 1453, στον αγώνα ανεξαρτησίας των Ελλήνων, στο Κρητικό Ζήτημα, στον Ελευθέριο Βενιζέλο, στην ελληνική γλώσσα και στα σχολεία. Τέλος, ακολουθεί αναφορά στο Μακεδονικό Ζήτημα και παρουσίαση των ελληνικών θέσεων. Την περίοδο αυτή, δηλαδή στις αρχές του 20ού αιώνα, δημοσιεύονται στην Ευρώπη κείμενα Ευρωπαίων με αναφορές στις βαλκανικές χώρες, όπως την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Σερβία. Ο Van der Brule αντλούσε τις γνώσεις του για την Ελλάδα από την προσωπική του εμπειρία από την ίδια τη χώρα αλλά και από τις απόψεις του Γάλλου πολιτικού, διπλωμάτη και συγγραφέα, V. Bérard.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν μια περιοχή της Αθήνας με πλούσια ιστορία. Θα αναζητήσουν πληροφορίες για την κλασική εποχή και κατόπιν τη ρωμαϊκή. Οι μαθητές θα καταγράψουν με ποιες περιοχές γειτνιάζει, ποια ιστορικά κτίρια είχαν ανεγερθεί σε αυτή και ποια ήταν η χρήση τους. Στη συνέχεια, θα ερευνήσουν την τοπογραφία της περιοχής, κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, και θα μελετήσουν τα κτίρια που σώζονται μέχρι σήμερα και αποτελούν ορόσημα για αυτήν, όπως το τζαμί του Οθωμανού βοεβόδα, Μουσταφά Αγά Τζισταράκη. Τέλος, θα εντοπίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, όπως έχει διαμορφωθεί στη σύγχρονη περιοχή, το ομώνυμο παζάρι, τον σταθμό του ΗΣΑΠ και θα μελετήσουν την τελευταία ανάπλαση και τον χαρακτήρα που της προσέδωσε. Μέσα από την εναλλαγή των ιστορικών εποχών και τις αλλαγές στην τοπογραφία της εποχής, οι μαθητές θα κατανοήσουν την ίδια την ιστορία της Ελλάδας και συγκεκριμένα της Αθήνας. Θα συνειδητοποιήσουν ότι από την αρχαιότητα έως σήμερα, μια σειρά από ιστορικά γεγονότα αλλά και πλήθος κατακτητών δημιούργησαν τη σημερινή φυσιογνωμία της χώρας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7035
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ