Γυναικες στη βρυση
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η λιθογραφία με τίτλο ‘Young girls at the fountain’, είναι έργο του Γάλλου ζωγράφου Louis Dupré (1789-1837) και βρίσκεται δημοσιευμένο στο βιβλίο τού Μανόλη Βλάχου (1994) ‘Louis Dupré, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη, Αθήνα, ΟΛΚΟΣ’. Ο νεαρός ζωγράφος, που ειδικεύτηκε στην προσωπογραφία και την τοπιογραφία, πραγματοποίησε ένα ταξίδι στην Ελλάδα, που ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 1820 και του πρόσφερε τη δυνατότητα να απεικονίσει στοιχεία της καθημερινής ζωής σε ένα ταξιδιωτικό λεύκωμα που εκδόθηκε στη Γαλλία το 1825. Επίσης, ένα ακόμη μικρού σχήματος λεύκωμα με δώδεκα λιθογραφίες κυκλοφόρησε μετά τον θάνατό του. Στα θέματά του που αφορούν την Ελλάδα ο Dupré έδωσε προβάδισμα στην προσωπογραφία και την αμφίεση. Με απόλυτη ακρίβεια αποδίδει τους ανθρώπινους τύπους που σχεδιάζει, χωρίς πάθος, χωρίς εξωτισμό και εκτιμά το πρόσωπο, τις στάσεις, το ένδυμα, τον περιβάλλοντα χώρο. Στη συγκεκριμένη λιθογραφία απεικονίζονται γυναίκες με τη χαρακτηριστική ενδυμασία των γυναικών της υπαίθρου δίπλα σε μία κρήνη με χαρακτηριστικό διάκοσμο από την οποία θα πάρουν νερό χρησιμοποιώντας το ανάλογο αγγείο (στάμνα).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η λιθογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας για τη μελέτη στοιχείων που αφορούν δραστηριότητες της καθημερινής ζωής και ειδικότερα αυτής που σχετίζεται με τη λήψη νερού από τις υπαίθριες κρήνες. Ειδικότερα, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη σύγκριση της καθημερινής ζωής στην ύπαιθρο και τα αστικά κέντρα, για την ύπαρξη ή μη υδραγωγείων και συστημάτων παροχής νερού και για τη μελέτη της επίδρασης που ασκούσε η έλλειψη αυτή στη ζωή των ανθρώπων. Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο μπορεί να μελετηθεί η έμφυλη διάσταση της καθημερινής ζωής μέσω της διάκρισης μεταξύ ανδρικών και γυναικείων δραστηριοτήτων, ενώ σε ευρύτερες διαθεματικές δραστηριότητες που να εμπλέκουν και το πεδίο της Οικιακής Οικονομίας μπορεί να μελετηθεί και η διαχρονική εξέλιξη αυτής της διάκρισης. Παράλληλα, η εικόνα μπορεί να αποτελέσει υλικό για διαθεματικές δραστηριότητες που αφορούν τη σύγκριση των ελληνικών τοπικών ενδυμασιών (π.χ. αναζήτηση ομοιοτήτων- διαφορών μεταξύ της αστικής ενδυμασίας και της ενδυμασίας των γυναικών της υπαίθρου στην ορεινή και νησιωτική Ελλάδα, μεταξύ καθημερινής – γιορτινής ενδυμασίας κ.ά.) Ακόμη, η εικόνα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και κατά τη διδασκαλία τής Νεοελληνικής Γλώσσας για την εξάσκηση των μαθητών στο κειμενικό είδος της περιγραφής προσώπων και χώρου, αλλά και ως μέσο για την ανάπτυξη ειδικού λεξιλογίου (λεξιλόγιο σχετικό με την τοπική ενδυμασία, όπως π.χ. ‘κεφαλόδεσμος’, ‘μαντίλα’, ‘σιγκούνι’ κ. ά.), που θα μπορούσε αντίστοιχα να χρησιμοποιηθεί και σε προφορικές ή γραπτές εργασίες κατά τη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας. Τέλος, στο πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες που αφορούν την αρχιτεκτονική και τη λειτουργία της κρήνης ή της βρύσης (ενδεικτική δραστηριότητα: οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν με επιτόπια έρευνα ή διαδικτυακά τα χαρακτηριστικά που είχαν οι κρήνες, ως προς το μέγεθος, το διάκοσμο, τη χρονολογία κατασκευής τους κ. ά), αλλά και τα σκεύη που χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση και τη μεταφορά του νερού, το υλικό κατασκευής τους, το μέγεθος κ.ά.).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5599
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ