Η εικόνα αυτή μαζί με τη άποψη του Louis de Launay στην εισαγωγή του βιβλίου του: «Υπάρχουν δύο Τουρκίες, η “ανοιχτή” και η “κλειστή” και είναι η πρώτη που τραβάει το ενδιαφέρον των επισκεπτών… και οι νέες σιδηροδρομικές γραμμές θα επιτρέψουν ώστε οι δύο Τουρκίες να ενωθούν… οι περιγραφές μου δεν θα προσθέσουν ούτε νέες ανακαλύψεις, ούτε άλλες αποκαλύψεις… αλλά η πρωτοτυπία του τοπίου και των ηθών και εθίμων και κυρίως η σπουδαιότητα των σημερινών πολιτικών προβλημάτων μας επιτρέπουν να δούμε τις μνήμες της ιστορίας της με μια νέα ιδιαίτερη προσοχή…» μπορούν να δοθούν ως πηγές στους μαθητές, προκειμένου να συζητήσουν το Ανατολικό ζήτημα. Μέσα από την ανταλλαγή απόψεων, αλλά και την κατανόηση της εικόνας της Κωνσταντινούπολης στις αρχές του 20ου αιώνα, καθώς και μέσα από τα λόγια του ίδιου του συγγραφέα και διακεκριμένου επιστήμονα της εποχής του, οι μαθητές στο τέλος του μαθήματος κρίνεται σκόπιμο να μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως: -Τι σημαίνει ο όρος «Ανατολικό Ζήτημα»; Γιατί η κατάληψη των Επτανήσων από τους Γάλλους το 1797 θεωρήθηκε η αφετηρία μιας νέας φάσης του Ανατολικού Ζητήματος; -Να απαριθμήσετε τους λόγους, για τους οποίους η εμπορική διείσδυση της Δύσης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία είχε αρνητικά αποτελέσματα για την οικονομία της. - Ποια ήταν στρατηγική σημασία των Στενών τον 19ο αιώνα; Να αναφέρετε τις ευρωπαϊκές συνθήκες που συνδέονται με αυτήν. --Πώς δημιουργήθηκε το Ανατολικό Ζήτημα; Να προσδιορίσετε τη στάση κάθε μιας από τις ευρωπαϊκές δυνάμεις στις αρχές του 20ού αι. και να την ερμηνεύσετε; κ.α.