Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Ελληνιδες χωρικες, γκραβουρα του Christopher Wordsworth (1882)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για γκραβούρα που απεικονίζει Ελληνίδες χωρικές, μάλλον στη Στερεά Ελλάδα, κατά την πρώτη περίοδο του απελευθερωμένου από τον οθωμανικό ζυγό ελληνικού κράτους. Το σχέδιο έχει γίνει από τον Christopher Wordsworth και έχει περιληφθεί σε έκδοσή του με τίτλο: Greece, Pictorial, Descriptive and Historical. Το έτος έκδοσης της εικόνας αναφοράς τοποθετείται στο 1882 αλλά το συγκεκριμένο έργο πρωτοεκδόθηκε το 1840 ενώ ήδη το 1868 είχε φτάσει στην πέμπτη του έκδοση. O Christopher Wordsworth γεννήθηκε το 1807 στο Λονδίνο και έφτασε στη θέση του επισκόπου του Λίνκολν. Σπούδασε μεταξύ άλλων στο περίφημο Trinity College του Cambridge και ήταν βαθύς γνώστης θεολογικών θεμάτων και κλασικής παιδείας. Τα έτη 1832-1833 περιηγήθηκε στην Ελλάδα και ήταν ο πρώτος Άγγλος που έγινε δεκτός από τον βασιλιά Όθωνα. Για την Ελλάδα τα δύο σημαντικά έργα του είναι το: Athens and Attica: Journal of a Residence There (1936) και Greece: Pictorial, Descriptive and Historical (1840) στα οποία περιλαμβάνονται επεξηγηματικές παραπομπές και εδάφια από αρχαίους συγγραφείς. Η μελετώμενη γκραβούρα απεικονίζει χωρικές εποχής, μάλλον από τη Στερεά Ελλάδα, και παρέχει στον αναγνώστη πληροφορίες ενδιαφέρουσες σχετικά με τον τρόπο ζωής τους. Οι περιηγητές, αν και είχαν μεγάλο ενδιαφέρον για την καταγραφή της ζωής των γυναικών, λόγω του περιορισμένου χρόνου παραμονής τους σε κάθε μέρος καθώς και των εθίμων της εποχής που κρατούσαν τις γυναίκες των υψηλότερων τάξεων περιορισμένες, δεν ήταν εύκολο να τις συναντήσουν. Αντίθετα, ευκολότερη ήταν η συναναστροφή τους με γυναίκες των χαμηλότερων εργατικών στρωμάτων. Αυτό φαίνεται και στη γκραβούρα όπου οι εικονιζόμενες ευρίσκονται πιθανόν σε εργασία άντλησης και μεταφοράς νερού από παρακείμενο πηγάδι. Επίσης διακρίνεται ότι η μία εξ αυτών είναι δίχως υπόδηση. Η ενδυμασία τους είναι λιτή και συντηρητική ενώ κρατάνε το κεφάλι καλυμμένο. Ο ευρύτερος χώρος (που θα μπορούσε να είναι και η Αθήνα) δείχνει συνύπαρξη αστικού και αγροτικού περιβάλλοντος με παράλληλη παρουσία αρχαιοελληνικών ερειπίων. Αυτό είναι στοιχείο που υποδεικνύει την διαβίωση των Ελλήνων εποχής εν μέσω των μνημείων του ένδοξου παρελθόντος. Η αναφερόμενη εργασία του Wordsworth (Greece, Pictorial, Descriptive and Historical) είναι μια από τις πολυάριθμες που έχουν εκδοθεί από Ευρωπαίους περιηγητές που επισκέφθηκαν την Ελλάδα τέλη του 18ου - αρχές του 19ου αιώνα. Κίνητρο των επισκέψεων ήταν συνήθως η αναζήτηση του αρχαιοελληνικού ιδεώδους λόγω της αντίληψης ότι ο δυτικοευρωπαϊκός πολιτισμός ήταν η συνέχειά του. Η πληροφορία που συγκεντρώθηκε από τους περιηγητές βοήθησε στο να διασωθούν πολύτιμα ιστορικά και λαογραφικά στοιχεία της εποχής και συνεισέφερε στη δημιουργία θετικού φιλελληνικού κλίματος στην Ευρώπη.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η γκραβούρα που απεικονίζει Ελληνίδες χωρικές σε κάποιο σημείο της Στερεάς Ελλάδας στην πρώτη μετεπαναστατική εποχή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικό τεκμήριο σε μαθήματα που αναφέρονται στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων τη συγκεκριμένη εποχή. Μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα για τον τρόπο ενδυμασίας και υπόδησης των γυναικών της εργατικής τάξης της εποχής. Οι συγκεκριμένες φαίνεται ότι ασχολούνται με μεταφορά νερού από το πηγάδι ελλείψει σχετικών δικτύων ύδρευσης. Επίσης μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα για το τυπικό φυσικό-ανθρωπογενές περιβάλλον της εποχής στο οποίο διαβιούσαν οι Έλληνες. Μπορεί να σημειωθεί η συνύπαρξη αρχαίων μνημείων παράλληλα με σύγχρονες κατασκευές σε ένα φυσικό περιβάλλον αραιά δομημένο. Προτείνεται, με κίνητρο τη συγκεκριμένη γκραβούρα, η οργάνωση συνεργατικής ερευνητικής διαθεματικής εργασίας με αντικείμενο τη συλλογή παρόμοιων εικόνων από διάφορες σκηνές της καθημερινής ζωής των Αθηναίων στις αρχές του 19ου αιώνα. Σε όλα τα ανθρωπιστικά μαθήματα, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να ανασυνθέσουν εικονιστικά την εποχή και να τεκμηριώσουν δεδομένα σχετικά με αυτήν. Η μελέτη όχι μόνον των μεγάλων πολιτικών και στρατιωτικών γεγονότων αλλά και αυτών της καθημερινής ζωής, είναι πρόσφατη τάση στην ιστορική επιστήμη και συνεισφέρει, στο να ερμηνευθούν ακριβέστερα, ιστορικά θέματα. Η γκραβούρα που απεικονίζει Ελληνίδες χωρικές σε κάποιο σημείο της Στερεάς Ελλάδας στην πρώτη μετεπαναστατική εποχή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος στη μελέτη του έργου των Ευρωπαίων περιηγητών στην Ελλάδα και ιδιαίτερα του Christofer Wordsworth. Ο Wordsworth όπως φαίνεται από τις περιγραφές του διέθετε κλασική παιδεία, μάλλον έτρεφε συμπάθεια προς την Ελλάδα στη μελέτη της οποίας είχε αφιερώσει δύο από τα έργα του και για διερεύνηση εκτενέστερη, είναι ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα μορφωμένου περιηγητή εποχής από τους δεκάδες που επισκέπτονταν την Ελλάδα εκείνη την εποχή. Το έργο τους μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή ιστορικής και λαογραφικής πληροφορίας για να συμπληρωθούν μαθήματα των σχολικών εγχειριδίων. To συγκεκριμένο λήμμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αποδείξει το υψηλό επίπεδο αρχαιογνωσίας των περιηγητών καθώς και την γοητεία που τους ασκούσε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός. Επειδή το πεδίο είναι ιδιαίτερα εκτενές, ως αξιόπιστο μείζον έργο αναφοράς προτείνουμε την τετράτομη εργασία του Κυριάκου Σιμόπουλου: Ξένοι Περιηγητές στην Ελλάδα.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6976
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator