Αρχαιο θεατρο της Δωδωνης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για αρχιτεκτονικό σχέδιο του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, η φωτογραφία του οποίου έχει δημοσιευθεί σε σύγγραμμα περιηγητών του 1830. Το θέατρο κατασκευάστηκε τον 3ο αιώνα π.Χ., κατά το χρονικό διάστημα στο οποίο βασιλιάς της Ηπείρου ήταν ο Πύρρος. Πρόκειται για μια κατασκευή μεγάλου μεγέθους, συγκρίσιμη με αυτή του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου. Το οικοδόμημα καταστράφηκε και επισκευάστηκε δύο φορές. Η πρώτη προσπάθεια επισκευής του αποδίδεται στο βασιλιά Φίλιππο Ε΄ της Μακεδονίας ενώ κατά τη δεύτερη ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος επέτρεψε τη μετατροπή του σε αρένα. Ο τοίχος που υψώθηκε στη θέση των πρώτων καθισμάτων για την προστασία των θεατών υπάρχει ακόμη και σήμερα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο ψηφιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας κατά τη γνωριμία των μαθητών/τριών με αντιπροσωπευτικά δείγματα της αρχιτεκτονικής της αρχαίας Ελλάδας, τη σύγκριση κτιρίων διαφόρων ρυθμών και σχεδίων σε συσχετισμό με τη χρήση τους, την κατανόηση της αρχαίας αρχιτεκτονικής και της σχέσης μορφής-λειτουργίας των κτιρίων.
Επιπλέον η πληροφόρησή τους σχετικά με τις εκδηλώσεις της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων μπορεί να οδηγήσει σε αναζήτηση πληροφοριών σχετικά τη γέννηση, την ανάπτυξη, τη λειτουργία του αρχαίου θεάτρου και την κεφαλαιώδη σημασία που αποδίδονταν στο θεατρικό λόγο για τη μόρφωση και την παιδεία των πολιτών.
Παράλληλα η σύγκριση της κάτοψης του συγκεκριμένου θεάτρου με κάποιο άλλο αρχαίο θέατρο, όπως αυτό της Επιδαύρου, η συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με το χώρο του θεάτρου και του αρχαίου δράματος μπορεί να οδηγήσει σε συμπεράσματα για την αρχιτεκτονική των οικοδομημάτων στον ελληνικό χώρο και στον εντοπισμό γνωρισμάτων της ελληνικής αρχιτεκτονικής σε κατασκευές όπως είναι τα αρχαία θέατρα, μέσα από την καταγραφή των ομοιοτήτων (αρχιτεκτόνημα που συνίσταται από μια υπαίθρια αμφιθεατρική κατασκευή ημικυκλικής κάτοψης γύρω από μια κυκλική πλατεία) αλλά και διαφορών τους (που σχετίζονται κυρίως με τη χρήση και εν γένει αξιοποίησή τους).
Αντίστοιχα η σχετική έρευνα των μαθητών/τριών μπορεί να προχωρήσει σε θέματα εμβάθυνσης γύρω από την αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων (ως χώροι διεξαγωγής θρησκευτικών τελετουργιών, αγώνων μουσικής και ποίησης, θεατρικών παραστάσεων, συνελεύσεων του δήμου ή της βουλής της πόλης-κράτους, ακόμα και ως αγορά) αλλά και σε θέματα που αφορούν τη γέννηση και εξέλιξη της ιστοριογραφίας και του δράματος, τη θεατρική τέχνη και την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, όπως και την επικαιρότητα και διαχρονική αξία του αρχαίου θεάτρου αλλά και τον σύγχρονο τρόπο παρουσίασης έργων του αρχαίου δραματολογίου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5857
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1830 μ.Χ. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολιτισμός και Γραμματολογία Culture and GrammatologyΠολιτισμός και Γραμματολογία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Κοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και Καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ