Η βιβλιοθηκη του Αδριανου στην Αθηνα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για τη δυτική άποψη του περιστυλίου της Βιβλιοθήκης του Αδριανού. Διακρίνονται οι κίονες κορινθιακού ρυθμού. Η Βιβλιοθήκη κτίστηκε γύρω στο 132 μ.Χ. από το Ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό βόρεια της Ακρόπολης (σημερινή περιοχή Πλάκας). Ο Αδριανός ενίσχυσε με το έργο του τον ελληνικό κόσμο και ιδιαίτερα την πόλη της Αθήνας. Το κτίριο της Βιβλιοθήκης ήταν ορθογώνιο, με αυλή 70 x 100 τ.μ. και στοές στις πλευρές και τρεις προεξέχουσες κόγχες σε κάθε μακρά πλευρά του κτιρίου. Η Βιβλιοθήκη ήταν τριώροφη και φιλοξενούσε περίπου είκοσι χιλιάδες περγαμηνές. Καταστράφηκε το 267 μ.Χ. από τους Ερούλους. Επισκευάστηκε το 412 μ.Χ. από το Ρωμαίο έπαρχο Ερκούλιο. Τον 5ο αι. μ.Χ. κτίστηκε στον προαύλιο χώρο τετράκογχη, παλαιοχριστιανική εκκλησία, τη θέση της οποία πήρε μία τρίκλιτη βασιλική τον 7ο αι. μ.Χ. και μία μονόκλιτη βασιλική, η Εκκλησία της Μεγάλης Παναγιάς τον 11ο αιώνα μ.Χ. που καταστράφηκε το 1885. Κατά την τουρκοκρατία η Βιβλιοθήκη του Αδριανού ήταν η έδρα του Τούρκου Βοεβόδα. Η εικόνα προέρχεται από τον δεύτερο τόμο του βιβλίου του Richard Pococke (1704-1765) με τίτλο «A Description of the East, and some other Countries», το οποίο δημοσιεύτηκε το 1745. Ο R.Pococke, νομικός και ιερωμένος, περιηγήθηκε στην Ελλάδα και την Κύπρο καθώς επίσης σε χώρες της Μέσης Ανατολής (Συρία, Παλαιστίνη, Μεσοποταμία) κατά την περίοδο 1737-41 και κατέγραψε τα μνημεία και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων των συγκεκριμένων περιοχών. Στο κάτω μέρος της εικόνας, πιθανότατα εκ παραδρομής, έχει γραφεί ότι πρόκειται για το Ναό του Ολυμπίου Διός, ο οποίος επίσης χτίστηκε στην εποχή του Αυτοκράτορα Ανδριανού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν την εικόνα. Αφού επισημανθεί ότι πρόκειται για κατάλοιπο ενός κτιρίου που λειτούργησε ως βιβλιοθήκη κατά τη ρωμαϊκή περίοδο, μπορούν οι μαθητές να υποθέσουν τι είδους βιβλία περιελάμβανε στις συλλογές της η βιβλιοθήκη, σε τι υλικό (περγαμηνή, πάπυρο) και σε ποιες γλώσσες ήταν γραμμένα τα βιβλία (λατινική, ελληνική). Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό από μνημεία της ρωμαϊκής περιόδου στην περιοχή τους. Καθώς το κτίριο της Βιβλιοθήκης του Αδριανού είχε διαφορετικές χρήσεις από τους κατοίκους της περιοχής στο πέρασμα των χρόνων, είναι δυνατό οι μαθητές να αναζητήσουν γραπτές και προφορικές μαρτυρίες για άλλα παλιά κτίρια στην περιοχή τους, που υπέστησαν αλλαγές, προκειμένου να εξυπηρετήσουν διαφορετικές ανάγκες. Μπορούν ακόμη ως περιηγητές να εντοπίσουν, να σχεδιάσουν ή να φωτογραφίσουν παλιά κτίρια στην περιοχή τους, δημιουργώντας χρήσιμα για το μέλλον αποτυπώματα μνήμης. Προτείνεται μάλιστα να οργανώσουν μία έκθεση και να εκθέσουν τα σχέδια ή τις φωτογραφίες τους στο σχολείο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4355
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολιτισμός και Γραμματολογία Culture and GrammatologyΠολιτισμός και Γραμματολογία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Μαθηματικά MathematicsΜαθηματικά > Γεωμετρία GeometryΓεωμετρία > Μεγέθυνση-Σμίκρυνση Enlargement - ReductionΜεγέθυνση-Σμίκρυνση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ