Χαρτης της Κρητης την περιοδο της Ενετοκρατιας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο χάρτης απεικονίζει το νησί της Κρήτης κατα την περίοδο της Ενετοκρατίας και συγκεκριμένα το τελευταίο τέταρτο του 16ου αι.(1587 μ.Χ). Στην κάτω δεξιά πλευρά του χάρτη αναγράφεται η ενετική ονομασία (Candia) που ήταν το όνομα της Κρήτης όταν ήταν ακόμα αποικία της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας από την περίοδο της αρχής της Ενετικής εκστρατείας του 1205-1212 έως την πτώση της Κρήτης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Εντύπωση προκαλεί το σχήμα του χάρτη που δείχνει τις γνώσεις που είχαν οι χαρτογράφοι εκείνης της εποχής για το σχήμα του νησιού και η απουσία τοπωνυμιών που αφορούν το εσωτερικό του νησιού. Απεναντίας υπάρχουν Ενετικές ονομασίες για τα λιμάνια, τις χερσονήσους και τα ακρωτήρια και παρέχονται πληροφορίες για τη μορφολογία του εδάφους.Εντύπωση προκαλεί η επισήμανση στο χάρτη της πολής του Ηρακλείου και του Λαβυρίνθου στα νότια της που κατα μία παλαιότερη εκδοχή αποτελούσε τον μυθικό Λαβύρινθό όπου ο Θησέας σκότωσε τον Μινώταυρο.
Δείχνει τον τρόπο με τον οποίο αναπαριστούσαν διάφορα σημαντικά στοιχεία ενός τόπου οι χαρτογράφοι εκείνης της εποχής και τις γνώσεις που είχαν για την απεικόνιση ενός τόπου.Από τον χάρτη μπορούν να αντληθούν πληροφορίες για την οικονομία του νησιού και να γίνει πηγή αφόρμησης για τις ασχολίες των κατοίκων και την οικονομική δραστηριότητα εκείνη την εποχή.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο χάρτης δείχνει τις γνώσεις των ανθρώπων τόσο για τον τρόπο με τον οποίο αναπαριστούσαν τον κόσμό εκείνη την εποχή, όσο και για τη μορφολογία του εδάφους και για άλλα σημαντικα γεωμορφολογικά στοιχεία. Δραστηριότητες που προτείνονται είναι η επικάλυψη του χάρτη σε ένα σύγχρονο που μπορεί να γίνει πολύ εύκολα με το λογισμικό Google Earth και η μελέτη των παραπάνω δύο στοιχείων που αναφέρθηκαν προηγουμένως.Εντύπωση προκαλούν οι Ενετικές ονομασίες σε διάφορα τοπωνύμια του χάρτη που δεν έχουν καμμια ομοιότητα με τα σημερινά και αναφέρονται μόνο σε ναυτικούς όρους.
Επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση για τη διερεύνηση της περιόδου της Ενετοκρατίας στο νησί,για τον πολιτισμό που αναπτύχθηκε και για την επίδραση που δέχτηκαν οι Κρητικοι σε πολλούς τομείς αυτή την περίοδο όπως η ανάπτυξη της Κρητικής λογοτεχνίας με τη δημιουργία πολύ σημαντικών λογοτεχνικών έργων όπως ο Ερωτόκριτος του Βιντσέντζου Κορνάρου και η Ερωφίλη του Γεώργιου Χορτάτση.
Η επισήμανση του Λαβύρινθου στο χάρτη μπορεί να γίνει αντικείμενο δραστηριοτήτων που θα αφορούν τους Λαβύρινθους που υπάρχουν στον Ελληνικό χώρο (Λαβύρινθος της Πύλου), τον τρόπο κατασκευής τους και ιδιαίτερα τον Κρητικό Λαβύρινθο που αναφέρεται στο γνωστό μύθο του Θησέα με τον Μινώταυρο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
0:15:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5739
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Κοινωνική οργάνωση και καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και καθημερινή ζωή
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Στοιχεία χάρτη Map elementsΣτοιχεία χάρτη
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Ήρωες και Ημίθεοι Heroes and DemigodsΉρωες και Ημίθεοι
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ