Άποψη της Θεσσαλονικης απο τη θαλασσα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαρακτικό του περιηγητικής έκδοσης του 1882 από τον Amand Freiherr von Schweiger-Lerchenfeld που απεικονίζει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όπως αποτυπώνεται από την θάλασσα. Το έργο βρίσκεται στη συλλογή των Γιώργου Πατιερίδη και Κώστα Σταμάτη με τίτλο: Τα χαρακτικά της Θεσσαλονίκης από τον 15ο έως και τον 19ο αιώνα, Θεσσαλονίκη, Μουσείο Φωτογραφίας Δήμου Καλαμαριάς, 2009. Διακρίνουμε τον οικισμό της Θεσσαλονίκης και έναν δεύτερο μικρότερο παραθαλάσσιο οικισμό στα δεξιά, ενώ στο βάθος διακρίνουμε το ανάγλυφο της περιοχής. Στην περιοχή του λιμανιού έχουν αποτυπωθεί τα εμπορικά, τα επιβατικά και τα ψαροκάικα όπως ελλιμενίζονται εκείνη τη στιγμή. Εντυπωσιακή είναι η ποικιλία των τύπων καραβιών που αποτυπώνει ο χαράκτης του έργου. Διακρίνουμε μεγάλη ποικιλία οξύπρυμνων, δικάταρτων και τρικάταρτων ιστιοφόρων πλοίων, αλλά και μικρότερα καΐκια για ψάρεμα, όπως και πολύ μικρές ψαρόβαρκες. Εντυπωσιακό είναι και το ατμοκίνητο με δυο υδραυλωτούς ατμολέβητες πλοίο το οποίο διαθέτει και δυο κατάρτια που του επιτρέπουν να κινείται και με τον παραδοσιακό τρόπο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί ως εποπτικό υλικό για να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν οι μικρότεροι μαθητές την άποψη της πόλης της Θεσσαλονίκης από την θάλασσα κατά τον 19ο αι. Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς ως εποπτικό υλικό στο πλαίσιο άμεσης διδασκαλίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές του Δημοτικού το λιμάνι της πόλης και τους τύπους πλοίων εκείνης της εποχής. Παράλληλα δε, οι μεγαλύτεροι μαθητές για να μελετήσουν και να διερευνήσουν συγκριτικά με τη σύγχρονη εποχή την εξέλιξη της ναυπηγικής και την αξιοποίηση της τεχνολογίας. Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του έργου και ειδικότερα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα να μελετήσουν συνδυαστικά με πληροφοριακά κείμενα ή τραγούδια, την τοπική ιστορία της πόλης και την πολιτιστική της πορεία. Στη Γεωγραφία να ερευνήσουν το ανθρωπογενές και το φυσικό περιβάλλον της εποχής και να το μελετήσουν συγκριτικά με το περιβάλλον της σύγχρονης εποχής. Στην ιστορία να εμβαθύνουν και να μελετήσουν συγκριτικά με τη σύγχρονη εποχή την οικιστική ανάπτυξη της πόλης σε συνδυασμό με το πέρασμα στην βιομηχανική εποχή και την ανάδειξη του λιμανιού σε σπουδαίο εμπορικό προορισμό. Επίσης στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της χαρακτικής τέχνης και το ρόλο των περιηγητών οι οποίοι κατέγραφαν εικόνες και πληροφορίες διασώζοντάς τες από τη φθορά του χρόνου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5363
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον Natural environmentΦυσικό περιβάλλον
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τεχνολογία και επιστήμη Technology and scienceΤεχνολογία και επιστήμη
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Τεχνολογία - Επικοινωνία - Επιστήμη Technology - Communication - ScienceΤεχνολογία - Επικοινωνία - Επιστήμη
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Πληροφοριακά κείμενα Information textsΠληροφοριακά κείμενα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ