Η κατανόηση εκ μέρους των μαθητών της γεωπολιτικής θέσης της χώρας μας και γενικότερα της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την κατανόηση σημαντικών ιστορικών γεγονότων. Ο εκπαιδευτικός λοιπόν θα προβάλει τον συγκεκριμένο χάρτη και θα δώσει στους μαθητές τις σχετικές με αυτόν πληροφορίες. Μπορεί να ρωτήσει για ποιο λόγο ενδιαφέρθηκε ο συγκεκριμένος περιηγητής να δημοσιεύσει χάρτη της Ελλάδας, της Κωνσταντινούπολης και της δυτικής ακτής της Μικράς Ασίας στην πατρίδα του. Ακολούθως μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να εντοπίσουν την ίδια περιοχή στον σύγχρονο χάρτη της Ευρώπης και στον παγκόσμιο χάρτη. Με τις κατάλληλες ερωτήσεις μπορεί να καθοδηγήσει τα παιδιά να κατανοήσουν ότι στην Ανατολική Μεσόγειο συναντιούνται η Ευρώπη, η Αφρική και η Ασία και ότι μέσω του Αιγαίου Πελάγους και των στενών των Δαρδανελλίων -που ελέγχονται από την Κωνσταντινούπολη-συνδέεται η Μεσόγειος θάλασσα με τον Εύξεινο Πόντο. Μπορεί να ρωτήσει με ποιο τρόπο ένα ρωσικό πλοίο μπορεί να ταξιδέψει π.χ. προς την Ισπανία ή προς την Αμερική ή πώς ένα βρετανικό πλοίο μπορεί να πάει στις Ινδίες. Οι μαθητές μπορούν να θέσουν και δικές τους παρόμοιες ερωτήσεις, ώστε να εμβαθύνουν στο θέμα.