Γιαννιτσα στα 1851
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η εικόνα απεικονίζει την περιοχή των Γιαννιτσών στα 1851 και είναι έργο του Άγγλου συγγραφέα και ζωγράφου Edward Lear (1812-1888). Στην αποτύπωση του χώρου κυριαρχούν τα τεμένη, η επιβλητική οροσειρά αλλά και η λίμνη των Γιαννιτσών. Το έργο, που είναι υδατογραφία - ακουαρέλα, διανθίζεται με διακριτικές ανθρώπινες μορφές. Η θέαση του τοπίου αποτυπώθηκε από το πλέον ενδεδειγμένο σημείο, ώστε να αναδεικνύεται η ιδιαίτερη ομορφιά του. Ο δημιουργός του έργου Lear, εξαιτίας της επισφαλούς υγείας του, αναγκαζόταν να μετακινείται σε θερμά κλίματα. Ανέπτυξε τη σχεδιαστική του ικανότητα και αγάπησε τα χρώματα και τις λεπτομέρειες ζωγραφίζοντας θέματα φυσικής ιστορίας, αλλά λόγω της κακής του όρασης αναγκάστηκε να στραφεί στην τοπιογραφία. Επισκέφτηκε την Ελλάδα το 1848 στοχεύοντας να αποτυπώσει την αυθεντική φυσιογνωμία της χώρας, αφήνοντας περίπου 3.000 έργα αντιπροσωπευτικά μιας προσπάθειας ερμηνείας του ελληνικού τοπίου. Οι εικόνες του αποτελούν πολυτιμότατη μαρτυρία για τον χώρο τη μετεπαναστατική περίοδο και πριν από τη βίαιη ανθρώπινη παρέμβαση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στην Ιστορία η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί από τους μαθητές για να περιγράψουν με λεπτομέρειες την περιοχή των Γιαννιτσών στα μέσα του 19ου μ.Χ. αιώνα. Από την περιγραφή της εικόνας μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα για την κυρίαρχη εθνότητα που κατοικούσε την περιοχή στα μέσα του 19ου αιώνα, την θρησκευτική της ταυτότητα αλλά και τη γεωγραφική σημασία της περιοχής για ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία.
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να συγκριθεί με μια αντίστοιχη της σύγχρονης εποχής. Μπορούν να αναδειχθούν οι συνέπειες της ανθρώπινης παρέμβασης και οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη και την εξέλιξη της περιοχής. Η λίμνη των Γιαννιτσών που είναι ορατή στην υδατογραφία -ακουαρέλα έχει αποξηρανθεί συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της περιοχής αλλά και αλλάζοντας το φυσικό περιβάλλον. Μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί ως αφόρμηση για την εκπόνηση ενός διαθεματικού σχεδίου εργασίας με θέμα: "Ανάπτυξη και αειφορία στην περιοχή μας"


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 12
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2960
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ