Η Μονη του Αγιου Παντελεημονος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Λιθογραφία που απεικονίζει την Μονή Αγίου Παντελεήμονος στο Άγιο Όρος. Η Μονή ιδρύθηκε τον 11ο αιώνα και γνώρισε περιόδους ακμής και παρακμής. Στη σημερινή της θέση μεταφέρθηκε το 1765 παίρνοντας την ονομασία Ρώσικο αφού εκεί μονάζουν εκτός από Έλληνες και Ρώσοι μοναχοί. Μάλιστα από το 1947 υπερτερούν αριθμητικά. Η λιθογραφία περιέχεται στη σελίδα 24 της έκδοσης: Through Macedonia to the Albanian Lakes, Λονδίνο, Chapman and Hall, 1864, της Αγγλίδας Mary Adelaide Walker, η οποία, το 1860, έκανε τον περίπλου του Αγίου Όρους. Τέλος, όπως αναφέρει η Βικιπαίδεια, λιθογραφία είναι μια τεχνική εκτύπωσης, η οποία επινοήθηκε το 1798 περίπου από τον Α. Ζένεφελντερ και στηρίζεται στο γεγονός ότι το νερό και οι λιπαρές ουσίες δεν αναμιγνύονται ποτέ. Όταν το νερό τρέξει στις επιφάνειες που έχουν σχεδιαστεί με λιπαρή κιμωλία πάνω σε πέτρα, το λιπαρό μελάνι "πιάνει" μόνο στα σημεία που είναι χαραγμένα και όχι στην υγρή πέτρα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία θεμάτων σχετικά με τα Θρησκευτικά και την Ιστορία. Συγκεκριμένα, με αφορμή την προβολή της λιθογραφίας μπορεί να γίνει συζήτηση για το μοναχισμό τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, τις ρίζες του και τη διαχρονική εξέλιξή του μέχρι σήμερα. Στη συνέχεια, οι μαθητές, κατά ομάδες, αναζητούν στοιχεία της λαϊκής μας παράδοσης που σχετίζονται με τα μοναστήρια, καταγράφουν ασχολίες των μοναχών, την ιεραρχία των μοναστηριών και ανακοινώνουν στην τάξη τα αποτελέσματα των ερευνών τους. Επιπλέον, όλη η τάξη επισκέπτεται κάποιο μοναστήρι, που μπορεί να βρίσκεται στην περιοχή, όπου συζητά με τον υπεύθυνο ή την υπεύθυνη του μοναστηριού για όλα τα προαναφερόμενα θέματα. Επίσης, στην Ιστορία και ειδικότερα στην περίοδο του Βυζαντίου η προβολή του ΜΑ μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα προκειμένου να αναδειχθεί η σχέση μεταξύ της κοσμικής εξουσίας (αυτοκράτορες, ηγεμόνες) και των μοναχών δεδομένου ότι τα μοναστήρια συνήθως ιδρύονταν και χρηματοδοτούνταν απ’ αυτούς (π.χ. Χρυσόβουλλοι Λόγοι). Ακόμη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη διδασκαλία της Γεωγραφίας και συγκεκριμένα ως παράδειγμα ανθρώπινων κατασκευών και δραστηριοτήτων στο φυσικό περιβάλλον. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η λιθογραφία και οι μαθητές να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί. Αποδέκτες και πρωταγωνιστές των παραπάνω δράσεων μπορεί να είναι μαθητές τόσο των μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6969
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Μοναχισμός Monastic lifeΜοναχισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ