Ο Μακρυγιαννης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για τη ψηφιακή μορφή ενός βιβλίου που είναι αφιερωμένο σε μια μεγάλη μορφή της Επανάστασης του 1821, το Μακρυγιάννη. Το ιδιαίτερο προσωπικό λογοτεχνικό ύφος του ιστορικού και λογοτέχνη Τ. Λάππα, οι συμπληρωματικές εικόνες του Β. Μουζακίτη και οι αναφορές στα Απομνημονεύματα του ίδιου του στρατηγού, συμβάλλουν στην εξιστόρηση του «πολυτάραχου βίου του» και της δράσης του «για τη λευτεριά της πατρίδας». Παράλληλα επιτυγχάνεται η σκιαγράφηση του χαρακτήρα του, η καταγραφή των φιλελεύθερων και δημοκρατικών του ιδεών αλλά και η ανάμειξή του σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα (κατά τη διάρκεια της Επανάστασης όσο και στα πρώτα χρόνια του νεοσύστατου ελληνικού κράτους).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αποτύπωση του πορτραίτου του αγωνιστή της Ελληνικής Επανάστασης εκτείνεται στα εννιά κεφάλαια του βιβλίου, όπου πέρα από τις βιογραφικές πληροφορίες καταγράφονται και περιστατικά που αφορούν συναντήσεις του στρατηγού με άλλες ηγετικές προσωπικότητες της εποχής του, όπως είναι ο Παπαφλέσσας και ο Καποδίστριας ενώ περιγράφονται και οι σχέσεις του με τους αντιπροσώπους των ξένων δυνάμεων και με τον Όθωνα. Η αξιοποίηση συγκεκριμένων αποσπασμάτων του βιβλίου θα μπορούσε να ενταχθεί στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας κατά τη μελέτη των ιστορικών συνθηκών που επικράτησαν στη διαμόρφωση του ελληνικού κράτους αλλά και στη γνωριμία των μαθητών/τριών με τις προσωπικότητες που πρωτοστάτησαν τόσο στην έναρξη του Αγώνα όσο και στις πρώτες αποφασιστικές μάχες.
Από την άλλη πλευρά οι εκτενείς αναφορές στην ιστορική αλλά και πολιτική παρακαταθήκη του στρατηγού Μακρυγιάννη και στους λόγους που τον οδήγησαν στο να καταφύγει στην αξιοποίηση του λόγου (και την όψιμη απόφασή του να μάθει να γράφει για να καταγράψει τα Απομνημονεύματά του) αλλά και της εικόνας (με την ανάθεση της ζωγραφικής αποτύπωσης, υπό μορφή τοπογραφικών σχεδίων, σημαντικών ιστορικών σκηνών) μπορεί να αποτελέσει αφορμή για την ενασχόληση των μαθητών/τριών τόσο με το συγκεκριμένο κείμενο όσο και με τους πίνακες που φιλοτέχνησε ο λαϊκός ζωγράφος Παναγιώτης Ζωγράφος, ακολουθώντας τις υποδείξεις του Μακρυγιάννη. Όπως υποστηρίζεται στο κείμενο του Τ.Λάππα ο ίδιος ο στρατηγός διέκρινε ότι τα ιστορικά βιβλία της εποχής «σε πολλά σημεία δε λέγαν την αλήθεια» και «το πιο πιστευτό, από όλα θα ήταν ζωγραφικοί πίνακες», στοιχείο που μπορεί να σχολιαστεί από τους μαθητές/τριες οδηγώντας σε σύγχρονες αναγωγές για τη λειτουργία του γραπτού κειμένου αλλά και της εικόνας στην αποτύπωση της αλήθειας ή την ισχυροποίηση μιας άποψης.
Επιπλέον, αξιοποιήσιμο θα μπορούσε να είναι ένα ζωγραφικό σκίτσο που περιλαμβάνεται στα περιεχόμενα του βιβλίου (σελίδα 86) όπου εικονογραφείται η χρονική στιγμή (26 Φλεβάρη στα 1829 στο Άργος) που «…ο Ρουμελιώτης Μακρυγιάννης παραμέρισε το σπαθί του κι άρπαξε το πεννόφτερο…». Σε αυτή ο Β.Μουζακίτης επιλέγει να τοποθετήσει τη θεά Αθηνά στο πλευρό του αγράμματου Μακρυγιάννη και -με φόντο την Ακρόπολη της Αθήνας- να δημιουργήσει ένα συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην αρχαία ελληνική και σύγχρονη ιστορία, στοιχείο που μπορεί να αποτελέσει την αφορμή για την εξάσκηση των μαθητών/τριών στην κριτική ανάγνωση μιας εικόνας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7484
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1974 μ.X. (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζητήματα Εικαστικών Τεχνών Issues of Visual ArtsΖητήματα Εικαστικών Τεχνών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λάππας, Τάκης Ηρ.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΕΠ, ΙΤΥΕ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ