ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
1. Τα σήματα οδικής κυκλοφορίας

Φύλλο Εργασίας 2: Αναγνωρίζουμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να αναγνωρίσουν τον τρόπο με τον οποίο το χρώμα και το σχήμα μας πληροφορούν για τη σημασία συγκεκριμένων σημάτων οδικής κυκλοφορίας
  • να διακρίνουν τη σημασιολογική διαφοροποίηση των λέξεων «προειδοποιώ», «πληροφορώ», «ρυθμίζω»
  • να γράψουν προτάσεις με τις λέξεις «προειδοποιώ», «πληροφορώ», «ρυθμίζω»
  • να ταξινομήσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας σε κατηγορίες
  • να αντιστοιχίσουν ορισμένα σήματα οδικής κυκλοφορίας με τη λειτουργία που αυτά επιτελούν (προειδοποιούν, πληροφορούν ή ρυθμίζουν).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ ανακοινώνουν προφορικά τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
- Οι Μ καλούνται να διακρίνουν τις διαφορές στη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ», «πληροφορώ», «ρυθμίζω»
- Οι Μ καλούνται να συνθέσουν προτάσεις με τις λέξεις «προειδοποιώ», «πληροφορώ», «ρυθμίζω».

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ καλούνται να ταξινομήσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ καλούνται να συζητήσουν για τη σημασία των σημάτων οδικής κυκλοφορίας.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Επικοινωνία, Ομοιότητα - Διαφορά, Σύστημα

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Στο φύλλο εργασίας χρησιμοποιούνται για τον προσανατολισμό των μαθητών τρεις εικόνες από το λογισμικό, στις οποίες παρουσιάζονται σήματα οδικής κυκλοφορίας που ανήκουν σε τρεις κατηγορίες. Στην πρώτη εικόνα παρουσιάζονται σήματα οδικής κυκλοφορίας που ρυθμίζουν την κυκλοφορία των τροχοφόρων, τα οποία είναι συνήθως στρογγυλά με μπλε ή κόκκινο χρώμα. Στην επόμενη εικόνα υπάρχουν σήματα οδικής κυκλοφορίας που πληροφορούν πεζούς και οδηγούς και είναι συνήθως τετράγωνα ή ορθογώνια μπλε χρώματος. Στην τρίτη εικόνα παρουσιάζονται σήματα οδικής κυκλοφορίας που προειδοποιούν για τυχόν κινδύνους και τα οποία είναι κυρίως τριγωνικά κίτρινου ή κόκκινου χρώματος. Οι ΜΟ καλούνται να παρατηρήσουν αυτές τις εικόνες, να εντοπίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές των σημάτων οδικής κυκλοφορίας, τόσο ανάμεσα στις ίδιες τις ομάδες σημάτων, όσο και μεταξύ των διαφορετικών ομάδων. Μπορούν, επίσης, οι Μ να επιχειρήσουν μια δική τους, διαφορετική κατηγοριοποίηση των σημάτων οδικής κυκλοφορίας επιλέγοντας τα δικά τους κριτήρια.

Στη συνέχεια, οι ΜΟ ερευνούν τη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ», «ρυθμίζω» και «πληροφορώ», με σκοπό να προσεγγίσουν τις σημασιολογικές διαφοροποιήσεις τους. Προσπαθούν να εκφράσουν τις διαφορές αυτές, καταγράφοντας δικές τους προτάσεις με αυτές τις λέξεις. Όταν οι ΜΟ ολοκληρώσουν την έρευνά τους, ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματά τους και ακολουθεί συζήτηση καθοδηγούμενη από το Δ.

Τέλος, παρουσιάζονται μερικά από τα πιο οικεία για τους Μ σήματα οδικής κυκλοφορίας και καλούνται να σημειώσουν κάτω από το καθένα τη λέξη «ρυθμίζει», «πληροφορεί» ή «προειδοποιεί», ανάλογα με τη λειτουργία τους.

Ο χρόνος που προτείνεται για την ολοκλήρωση του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.