ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ

1. Τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

1. Τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να αναπτύξουν γνώση για τη χρησιμότητα που έχουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας (φύλλο εργασίας 1)
  • να διακρίνουν τη σημασιολογική διαφοροποίηση των λέξεων «προειδοποιώ», «πληροφορώ», «ρυθμίζω» (φύλλο εργασίας 2)
  • να ταξινομήσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας στις κατηγορίες τους (φύλλο εργασίας 2)
  • να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν σήματα οδικής κυκλοφορίας (φύλλο εργασίας 3)
  • να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στο σχολείο τους (φύλλο εργασίας 3)
  • να αναγνωρίζουν τα σημαντικότερα σήματα οδικής κυκλοφορίας (φύλλο εργασίας 4)
  • να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας (φύλλο εργασίας 4)

 

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ ερευνούν τη σημασία της λέξης «σήμα» (φύλλο εργασίας 1)
- Οι ΜΟ ανακοινώνουν προφορικά τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλα εργασίας 1 και 2)
- Οι Μ καλούνται να διακρίνουν τις διαφορές στη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ», «πληροφορώ», «ρυθμίζω» (φύλλο εργασίας 2)
- Οι Μ καλούνται να συνθέσουν προτάσεις με τις λέξεις «προειδοποιώ», «πληροφορώ», «ρυθμίζω» (φύλλο εργασίας 2)
- Οι ΜΟ παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης το σήμα οδικής κυκλοφορίας που κατασκεύασαν και περιγράφουν τη σημασία τους (φύλλο εργασίας 3).


· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ καλούνται να ταξινομήσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας (φύλλο εργασίας 2)
- Οι ΜΟ κατασκευάζουν σήματα οδικής κυκλοφορίας και εξοικειώνονται με βασικά γεωμετρικά σχήματα (φύλλο εργασίας 3)
- Οι ΜΟ δημιουργούν «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στην αυλή του σχολείου τους (φύλλο εργασίας 3).

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ καλούνται να συζητήσουν για τη σημασία των σημάτων οδικής κυκλοφορίας (φύλλα εργασίας 1 και 4).

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ σχεδιάζουν και δημιουργούν σήματα οδικής κυκλοφορίας (φύλλο εργασίας 3).

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
-
Οι ΜΟ συμμετέχουν στη δραματοποίηση συγκεκριμένων «ασφαλών ενεργειών-συμπεριφορών» στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής που θα δημιουργήσουν (φύλλο εργασίας 3).

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση (με τις συμβολικές αναπαραστάσεις των σημάτων, με τους οδηγούς, με τους πεζούς κ.λπ. - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Διάσταση (οι ΜΟ καλούνται να προσεγγίσουν τις έννοιες του χώρου και του χρόνου σε σχέση με την ασφαλή κυκλοφορία - φύλλο εργασίας 3)
Επικοινωνία (τα σήματα οδικής κυκλοφορίας αποτελούν έναν συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο συμβολικό - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Μονάδα - σύνολο (το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, που οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες - φύλλα εργασίας 1 και 4)
Ομοιότητα - διαφορά (ομοιότητες και διαφορές των σημάτων οδικής κυκλοφορίας - φύλλα εργασίας 2 και 4)
Σύστημα (ταξινόμηση των σημάτων οδικής κυκλοφορίας - φύλλο εργασίας 2).


Πηγές - Υλικό

Ως πηγή για τις εργασίες τους και τις έρευνές τους, οι ΜΟ μπορούν να χρησιμοποιήσουν το θεωρητικό μέρος του λογισμικού « Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε», τις «Δραστηριότητες», το «Συνεργαζόμαστε και ερευνούμε», το λεξικό του λογισμικού και την ενότητα «Η βιβλιοθήκη μας», άλλα συμβατικά λεξικά και εγκυκλοπαίδειες, το διαδίκτυο και άλλες πηγές.

Οι ΜΟ έχουν στη διάθεσή τους τα απαραίτητα (γεωμετρικά όργανα -χάρακα, γνώμονα, διαβήτη- ξυλομπογιές ή μαρκαδόρους, ψαλίδι, σπάγκο) για να δημιουργήσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

  • Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος (φύλλα εργασίας 1 και 3)
  • Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1 και 2)
  • Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
  • Παιχνίδια ρόλων (φύλλο εργασίας 3)
  • Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια (φύλλο εργασίας 3)
  • Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)
  • Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)
  • Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 3).

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1: Μελετούμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας

Αρχικά οι Μ καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το τι είναι τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και ποια είναι η χρησιμότητά τους. Στη συνέχεια, εργάζονται σε ομάδες και ερευνούν τις κατηγορίες και τη χρησιμότητα των σημάτων οδικής κυκλοφορίας καθώς και τη σημασία της λέξης «σήμα».

Φύλλο Εργασίας 2: Αναγνωρίζουμε τα σήματα οδικής κυκλοφορίας

Οι ΜΟ καλούνται να κατηγοριοποιήσουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και να αναγνωρίσουν το χρωματικό κώδικα επικοινωνίας των κυριότερων σημάτων οδικής κυκλοφορίας. Καλούνται επίσης να ερευνήσουν ομαδικά και να καταγράψουν τις διαφορές στη σημασία των λέξεων «προειδοποιώ», «ρυθμίζω», «πληροφορώ».

Φύλλο Εργασίας 3: Μαθαίνουμε να κυκλοφορούμε

Ζητείται από τις ΜΟ να επιλέξουν κάποιο σήμα οδικής κυκλοφορίας και στη συνέχεια να το σχεδιάσουν και να το κατασκευάσουν. Επίσης, οι ΜΟ καλούνται να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στην αυλή του σχολείου, στο οποίο θα εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

Φύλλο Εργασίας 4: Δοκιμάζουμε τις γνώσεις μας

Οι Μ καλούνται να αναγνωρίσουν μερικά βασικά σήματα οδικής κυκλοφορίας. Για το σκοπό αυτό καλούνται να αντιστοιχίσουν κάποια σήματα οδικής κυκλοφορίας με τις πληροφορίες που αυτά μας δίνουν, να τοποθετήσουν διάφορα σήματα σε μια εικόνα, από την οποία έχουν αφαιρεθεί τα σήματα οδικής κυκλοφορίας και τέλος, να απαντήσουν σε ερωτήσεις επιλέγοντας κάθε φορά την ορθή απάντηση.