ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ

1. Τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

6. Κυκλοφορούμε με το ποδήλατό μας

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να γνωρίσουν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν για να κυκλοφορούν με ασφάλεια με το ποδήλατό τους (φύλλο εργασίας 1)
  • να επιλέγουν την καταλληλότερη πορεία, ώστε να κυκλοφορούν με ασφάλεια στο δρόμο με το ποδήλατο (φύλλο εργασίας 2)
  • να πραγματοποιήσουν έρευνα σχετική με το κατά πόσο είναι εύκολο ή δύσκολο να κυκλοφορήσει κάποιος με ποδήλατο στη γειτονιά του (φύλλο εργασίας 3)
  • να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για μια ασφαλή πορεία με το ποδήλατο (φύλλο εργασίας 4)
  • να εκφράσουν τις απόψεις τους για τα αίτια των ατυχημάτων με ποδήλατο και τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν αυτά να είχαν αποφευχθεί (φύλλο εργασίας 1)
  • να γράψουν δικά τους συνθήματα για τη χρησιμότητα του κράνους, όταν κυκλοφορούν με ποδήλατο (φύλλο εργασίας 1)
  • να συμπληρώσουν ένα φύλλο οδηγιών για μια ασφαλή πορεία με το ποδήλατο (φύλλο εργασίας 2)

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλα εργασίας 1 και 3)
- Οι ΜΟ καταγράφουν συνθήματα για τη χρησιμότητα του κράνους (φύλλο εργασίας 1)
- Οι ΜΟ ανακοινώνουν στην τάξη, στο σχολείο και στην ευρύτερη κοινότητα τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3)

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ καταγράφουν και ταξινομούν σε πίνακα τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων της έρευνας και επεξεργάζονται τα δεδομένα της (φύλλο εργασίας 3)
- Οι Μ εξοικειώνονται με τη χρήση βασικών μαθηματικών εννοιών (ποσοστό, οριζόντια, κάθετα) (φύλλο εργασίας 1)

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ πραγματεύονται τη σημασία του κράνους για τους ποδηλάτες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ δραματοποιούν συγκεκριμένες κινήσεις και συμπεριφορές του ποδηλάτη (φύλλο εργασίας 1)

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ ασκούνται στη δεξιότητα ανάγνωσης σχεδιαγράμματος της περιοχής τους (φύλλο εργασίας 2)

Διαθεματικές Έννοιες

· Αλληλεπίδραση (η οδήγηση ποδηλάτου προϋποθέτει την αλληλεπίδραση οδηγών, αλληλεπίδραση με το χώρο/δρόμο για μια ασφαλή πορεία, αλληλεπίδραση οδηγού-ποδηλάτου - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Διάσταση (οι Μ πραγματεύονται τις έννοιες του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την ασφαλή κυκλοφορία με ποδήλατο) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Επικοινωνία (τα σήματα του ποδηλάτη αποτελούν ένα συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο συμβολικό - φύλλα εργασίας 1 και 4)

· Μονάδα - Σύνολο (το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, μια ξεχωριστή προσωπικότητα που όμως οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Ομοιότητα - Διαφορά (ομοιότητες και διαφορές των σημάτων και των κινήσεων του ποδηλάτη - φύλλα εργασίας 1 και 4)

· Σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση οδικών προβλημάτων στην περιοχή του σχολείου και καταγραφή της κίνησης των τροχοφόρων - φύλλο εργασίας 3)

Πηγές - Υλικό

  • Λογισμικό (φύλλα εργασίας 1, 2 και 4)
  • Έρευνα στη «βιβλιοθήκη μας» (φύλλο εργασίας 1 και 2)
  • Έρευνα σε λεξικά (φύλλο εργασίας 1 και 2)
  • Έρευνα και μελέτη στο πεδίο

 

 

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος (φύλλα εργασίας 1 και 3)
· Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1 και 3)
· Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Παιχνίδι ρόλων (φύλλο εργασίας 1)
· Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια (φύλλο εργασίας 1)
· Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (η «βιβλιοθήκη μας», Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1 και 2)
· Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 3)
· Επίλυση προβλήματος (φύλλο εργασίας 3)
· Συμπλήρωση ερωτηματολογίου (φύλλο εργασίας 3)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1: Με το ποδήλατό μας στο δρόμο

Αρχικά οι Μ προβληματίζονται και εκφράζουν τις απόψεις τους για τις αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται και ποδηλάτες και συζητούν για τους κανόνες ασφαλείας που οφείλουν να τηρούν. Εργάζονται σε ομάδες, ερευνούν και ανακοινώνουν τις απόψεις τους στην τάξη τους. Γράφουν συνθήματα για ασφαλή οδήγηση με το ποδήλατο.

Φύλλο Εργασίας 2: Συμβουλές για μια ασφαλή πορεία

Στην αρχή, δίνεται μια προβληματική κατάσταση, σχετική με την επιλογή της ασφαλέστερης πορείας που πρέπει να ακολουθήσει ο ποδηλάτης, προκειμένου να φτάσει στον προορισμό του. Οι Μ καλούνται να γράψουν μερικές συμβουλές για ασφαλή οδήγηση με ποδήλατο, στη συνέχεια να χαράξουν μια σφαλή πορεία από το σπίτι ενός συμμαθητή τους μέχρι το σχολείο και να παρουσιάσουν στην τάξη την πορεία που επέλεξαν επιχειρηματολογώντας.

Φύλλο Εργασίας 3: Ερευνητών … συνέχεια

Οι ΜΟ ερευνούν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους οδηγούν με ασφάλεια ως ποδηλάτες, συμπληρώνουν σχετικό ερωτηματολόγιο και καταγράφουν τα συμπεράσματά τους. Επίσης, στο φύλλο εργασίας παρέχονται ερωτήσεις και φύλλο παρατήρησης, ώστε να μελετήσουν την κατάσταση των δρόμων στη γειτονιά τους, να ερευνήσουν πού γίνονται τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα και να καταγράψουν τη διέλευση των τροχοφόρων. Τα αποτελέσματα των ερευνών των ΜΟ συγκεντρώνονται και ανακοινώνονται στην ολομέλεια της τάξης.

Φύλλο Εργασίας 4: Αν έχεις γνώσεις και ικανότητες … είσαι πιο ασφαλής!

Οι Μ καλούνται να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για μια ασφαλή πορεία στο δρόμο με το ποδήλατό τους, μέσα από δραστηριότητες επιλογής «Συμφωνούμε - Διαφωνούμε», συμπλήρωσης κενών, περιγραφής σημάτων ποδηλάτη και μιας παιγνιώδους αλληλεπιδραστικής δραστηριότητας, όπου καλούνται να οδηγήσουν «σωστά» το ποδήλατό τους για να «αποκτήσουν» μια εικονική άδεια οδήγησης ποδηλάτου.