ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ

1. Τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

2. Οι σηματοδότες, οι διαβάσεις και οι κινήσεις των τροχονόμων

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να αναπτύξουν γνώση για τη χρησιμότητα που έχουν οι φωτεινοί σηματοδότες και οι τροχονόμοι (φύλλο εργασίας 1)
  • να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των τροχονόμων (φύλλο εργασίας 2)
  • να αναγνωρίζουν τα σήματα του φωτεινού σηματοδότη (φύλλο εργασίας 2)
  • να κάνουν έρευνα σχετική με τα προβλήματα σηματοδότησης της περιοχής τους (φύλλο εργασίας 3)
  • να διακρίνουν πότε πρέπει να ακολουθούμε τα σήματα των φωτεινών σηματοδοτών και πότε των τροχονόμων (φύλλο εργασίας 4)
  • να διατυπώσουν προτάσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις «διασταύρωση», «διάβαση» (φύλλο εργασίας 2)
  • να ανακοινώσουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο και στους γονείς τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:

- Οι ΜΟ ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 1)
- Οι Μ ερευνούν τη σημασία των λέξεων «διασταύρωση», «διάβαση» (φύλλο εργασίας 2)
- Οι Μ διαμορφώνουν κατάλληλες ερωτήσεις και παίρνουν συνέντευξη από το σχολικό τροχονόμο (φύλλο εργασίας 3)
- Οι Μ ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο τα αποτελεσμάτων της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ εξοικειώνονται στην πράξη με έννοιες, όπως κάθετα, παράλληλα κ.λπ. (φύλλο εργασίας 2).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ ενημερώνονται για τη σημασία του φωτεινού σηματοδότη και το έργο των τροχονόμων (φύλλο εργασίας 2).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ σχεδιάζουν και ζωγραφίζουν φωτεινούς σηματοδότες (φύλλο εργασίας 2)
- Οι ΜΟ δημιουργούν στην αυλή του σχολείου δρόμους, διαβάσεις, σηματοδότες κ.λπ., για την πραγματοποίηση του παιχνιδιού «Οι κινήσεις του τροχονόμου» (φύλλο εργασίας 2).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ δραματοποιούν συγκεκριμένες συμπεριφορές μέσα από το παιχνίδι «Οι κινήσεις του τροχονόμου» (φύλλο εργασίας 2).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ χρησιμοποιούν χάρτη της περιοχής του σχολείου ασκούμενοι σε γεωγραφικές δεξιότητες (φύλλο εργασίας 3).

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση (σηματοδότες, κινήσεις των τροχονόμων - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Διάσταση (οι Μ πραγματεύονται τις έννοιες του χώρου και του χρόνου σε σχέση με την ασφαλή κυκλοφορία - φύλλο εργασίας 2)

Επικοινωνία (οι φωτεινοί σηματοδότες είναι κώδικας επικοινωνίας και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο συμβολικό - φύλλα εργασίας 1 και 2)

Μονάδα - σύνολο (το άτομο αποτελεί μια κοινωνική μονάδα, που οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους κοινωνικούς κανόνες - φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Ομοιότητα - διαφορά (ομοιότητες και διαφορές των σημάτων του φωτεινού σηματοδότη και των κινήσεων των τροχονόμων - φύλλα εργασίας 1 και 2)

Σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση «οδικών προβλημάτων» στο «σύστημα» που μπορούμε να αποκαλέσουμε περιοχή του σχολείου - φύλλο εργασίας 3)

Πηγές - Υλικό

Λογισμικό («Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε», «Η βιβλιοθήκη μας», «Λεξικό»)

Άλλες πηγές (βιβλία, ενημερωτικά φυλλάδια, διαδίκτυο, υπηρεσίες, όπως η Τροχαία κ.λπ.)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 3)

Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Παιχνίδι ρόλων (φύλλο εργασίας 2)

Δραματοποιήσεις και θεατρικά παιχνίδια (φύλλο εργασίας 2)

Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 3)

Διεξαγωγή συνέντευξης (φύλλο εργασίας 3)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1: Συναντώντας μια διασταύρωση

Αρχικά οι Μ καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους σχετικά με το τι είναι πιθανό να συναντήσουν όταν βρεθούν σε μια διασταύρωση και πώς οι φωτεινοί σηματοδότες και οι τροχονόμοι βοηθούν ώστε να περνούν οδηγοί και πεζοί με ασφάλεια τέτοιες διασταυρώσεις. Στη συνέχεια, οι ΜΟ ερευνούν ερωτήματα σχετικά με τις πληροφορίες που μας δίνουν οι φωτεινοί σηματοδότες, τον τρόπο με τον οποίο οφείλουμε να συμπεριφερόμαστε ανάλογα με την εναλλαγή των φωτεινών σηματοδοτών και τη σημασία των κινήσεων των τροχονόμων.

Φύλλο Εργασίας 2: Αναγνωρίζουμε τα σήματα του τροχονόμου και του φωτεινού σηματοδότη

Οι Μ προβληματίζονται σχετικά με τα διαφορετικά χρώματα στους φωτεινούς σηματοδότες και τις πληροφορίες που αυτά μας δίνουν. Στη συνέχεια οι ΜΟ αναζητούν τη σημασία των λέξεων «διασταύρωση» και «διάβαση». Ακολουθεί συζήτηση αναφορικά με το ρόλο του σχολικού τροχονόμου. Τέλος, υπάρχει δραστηριότητα, σύμφωνα με την οποία οι Μ καλούνται να συμπληρώσουν τις λέξεις που λείπουν από ένα κείμενο. Παρουσιάζονται, επίσης, φωτογραφίες που έχουν χαρακτηριστικές κινήσεις τροχονόμων και ζητείται από τα παιδιά να αναγνωρίσουν τη σημασία τους. Τέλος, οι ΜΟ καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τη λειτουργία των φαναριών και τη χρησιμότητα των διαβάσεων, φτιάχνοντας στην αυλή του σχολείου τους ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής».

Φύλλο Εργασίας 3: Ένας "χάρτης" κυκλοφορίας της γειτονιάς μας

Δίνεται στις ΜΟ ο χάρτης της περιοχής του σχολείου τους (ή σχεδιάζουν έναν δικό τους - δραστηριότητα που προβλέπεται στο Βιβλίο του Μαθητή της ΜτΠ της Γ΄ τάξης) και προσπαθούν να εντοπίσουν τα σημαντικότερα προβλήματα οδικής κυκλοφορίας στην περιοχή. Στην προσπάθειά τους αυτή απαραίτητη είναι η καθοδήγηση του Δ και ίσως και η συνοδεία στη μελέτη της γειτονίας και άλλων ενηλίκων. Ολοκληρώνοντας οι ΜΟ την έρευνά τους στο πεδίο κατασκευάζουν αφίσα, στην οποία παρουσιάζουν τα προβλήματα που εντόπισαν.

Φύλλο Εργασίας 4: Ένας σηματοδότης … ποίημα

Χρησιμοποιώντας ως προσανατολισμό τη φωτογραφία ενός τροχονόμου και ένα σύντομο σχετικό ποίημα, οι Μ καλούνται να συνθέσουν ένα δικό τους ποίημα αναφορικά με τους τροχονόμους. Στη συνέχεια, ζητείται από τους Μ να απαντήσουν σε ερωτήματα σχετικά με τη χρησιμότητα του τροχονόμου και του φωτεινού σηματοδότη στις διασταυρώσεις. Τέλος, τα παιδιά καλούνται να χρωματίσουν (με τα κατάλληλα χρώματα) ένα φωτεινό σηματοδότη για τροχοφόρα, και να αντιστοιχίσουν τα «σήματα» του τροχονόμου - φωτεινού σηματοδότη με τις πληροφορίες που μας δίνουν.