ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ

1. Τα σήματα οδικής κυκλοφορίας.

7. Κυκλοφορούμε με ασφάλεια, δίνουμε προτεραιότητα στη ζωή

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να διεξάγουν έρευνα σχετική με το πόσο ασφαλείς είμαστε όταν κυκλοφορούμε στους δρόμους (φύλλο εργασίας 2)
  • να πραγματοποιήσουν εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο για ασφαλέστερη κυκλοφορία στους δρόμους (φύλλο εργασίας 3)
  • να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους (φύλλο εργασίας 4)
  • να συμπληρώσουν σχεδιάγραμμα σχετικό με την ασφάλεια στους δρόμους (φύλλο εργασίας 1)
  • να καταρτίσουν καταλόγους με οδηγίες για ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους (φύλλο εργασίας 3)
  • να παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 3).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το  γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- συμπλήρωση σχεδιαγράμματος (φύλλο εργασίας 1)
- καταγραφή λύσεων/προτάσεων για ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους (φύλλο εργασίας 2)
- ανακοίνωση στην τάξη, στο σχολείο, στην ευρύτερη κοινότητα των αποτελεσμάτων της έρευνας (φύλλο εργασίας 3)

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (ποσοστό, οριζόντια, κάθετα, παράλληλα κ.λπ.) (φύλλο εργασίας 2)
- οικειοποίηση ερευνητικών δεξιοτήτων (καταγραφής, ανάλυσης και παρουσίασης δεδομένων).

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- η ευαισθητοποίηση αναφορικά με τα δικαιώματα των ατόμων με ειδικές ανάγκες (φύλλο εργασίας 3).

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- δημιουργία αφίσας (φύλλο εργασίας 3).

Διαθεματικές Έννοιες

· Αλληλεπίδραση (κυκλοφορούμε και αλληλεπιδρούμε με σήματα, οδηγούς κ.λπ. - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Διάσταση (τα παιδιά προσεγγίζουν τις έννοιες του χώρου και το χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Επικοινωνία (τα σήματα και οι κινήσεις των οδηγών και των τροχονόμων αποτελούν ένα συγκεκριμένο κώδικα επικοινωνίας, και παρέχουν πληροφορίες με τρόπο συμβολικό - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Μονάδα - Σύνολο (σεβασμός των κοινωνικών κανόνων - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Ομοιότητα - Διαφορά (δικαιώματα και υποχρεώσεις αναφορικά με τα άτομα με ειδικές ανάγκες - φύλλο εργασίας 3)

· Σύστημα (δρόμοι-σήματα-οδηγοί-πεζοί, ταξινόμηση και οργάνωση οδηγιών για σωστή συμπεριφορά στο δρόμο - φύλλο εργασίας 3).

Πηγές - Υλικό

Λογισμικό («Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε», «Δραστηριότητες», «Συνεργαζόμαστε και ερευνούμε», «Η βιβλιοθήκη μας», «Λεξικό»)

Άλλες πηγές (χάρτης της περιοχής του σχολείου, ενημερωτικά φυλλάδια, διαδίκτυο, υπηρεσίες, όπως η Τροχαία κ.λπ.)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

· Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία της λειτουργίας του κοινωνικού περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 2)

· Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 2 και 3)

· Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

· Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 2 και 3)

· Επίλυση προβλήματος (φύλλα εργασίας 2 και 3)

· Συμπλήρωση ερωτηματολογίου (φύλλο εργασίας 2)

· Δημιουργία αφίσας (φύλλο εργασίας 3).

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1: Ένας “χάρτης” για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους

Αρχικά δίνεται στους Μ ένας «χάρτης», ο οποίος βασίζεται στους ακόλουθους άξονες:

  • γνώσεις που πρέπει να έχουμε προκριμένου να κυκλοφορούμε με ασφάλεια στους δρόμους
  • τι πρέπει να κάνουμε ως πεζοί και ως οδηγοί για να είμαστε ασφαλείς στο δρόμο
  • δείχνουμε σε άλλους πώς να κυκλοφορούν με ασφάλεια στο δρόμο.

Οι Μ καλούνται να συμπληρώσουν τα κενά που υπάρχουν στην εικόνα, καθώς και να την επεκτείνουν κάνοντας δικές τους προτάσεις.

Φύλλο Εργασίας 2: Πόσο ασφαλείς είμαστε όταν κυκλοφορούμε στους δρόμους;

Αρχικά οι Μ καλούνται να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο, απαντώντας οι ίδιοι ή και οι φίλοι τους. Στη συνέχεια, πλοηγούνται στην ενότητα «Τι πρέπει να γνωρίζουμε;» και ερευνούν για ενέργειες που πρέπει ή δεν πρέπει να κάνουμε ως οδηγοί ποδηλάτου ή ως επιβάτες μέσων μαζικής μεταφοράς. Έχοντας ερευνήσει τα παραπάνω, πραγματοποιούν την επόμενη δραστηριότητα, η οποία αφορά στην αναγνώριση και την περιγραφή σωστών και λανθασμένων συμπεριφορών. Επίσης, οι Μ καλούνται να προτείνουν δικές τους λύσεις/συμβουλές για μια ασφαλή πορεία.

Φύλλο Εργασίας 3: Μια “εκστρατεία” ενημέρωσης στο σχολείο μας

Οι Μ χωρίζονται σε ομάδες, ερευνούν και συζητούν το θέμα «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στους δρόμους». Το θέμα αυτό επειδή είναι σύνθετο, μπορεί να χωριστεί σε μικρότερες θεματικές.

Κάθε ΜΟ αναλαμβάνει να ερευνήσει ένα υποθέματα και στη συνέχεια να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στην ολομέλεια της τάξης. Οι Μ πλοηγούνται στην ενότητα «Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε» και στη «Βιβλιοθήκη μας» και διαμορφώνουν καταλόγους με οδηγίες «σωστής» και «λανθασμένης» συμπεριφοράς και κυκλοφορίας. Στη συνέχεια, οι ΜΟ χρησιμοποιούν τους καταλόγους, καθώς και πρόσθετο πληροφοριακό υλικό και δημιουργούν αφίσες, όπου θα παρουσιάζονται με ποικίλους τρόπους οδηγίες για ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους. Τέλος, οι Μ περιγράφουν, συζητούν και προβληματίζονται αναφορικά με τα άτομα με ειδικές ανάγκες και την ασφαλή κυκλοφορία αυτών και κατασκευάζουν σχετικές αφίσες.

Φύλλο Εργασίας 4: Προτεραιότητα στη ζωή!

Οι Μ καλούνται να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους ως οδηγοί, πεζοί και ως επιβάτες μέσων μαζικής μεταφοράς. Για το σκοπό αυτό οι Μ πλοηγούνται στο λογισμικό στην ενότητα «Δραστηριότητες» και ασχολούνται με αυτές που προτείνονται στο φύλλο εργασίες ή και άλλες αν το επιθυμούν.