ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
2. Οι σηματοδότες, οι διαβάσεις και οι κινήσεις των τροχονόμων

Φύλλο Εργασίας 3: Ένας «χάρτης» κυκλοφορίας της γειτονιάς μας

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να διαμορφώσουν κατάλληλες ερωτήσεις και να πάρουν συνέντευξη από το σχολικό τροχονόμο
  • να κατασκευάσουν αφίσα, όπου θα παρουσιάζουν τα σημαντικότερα οδικά προβλήματα της περιοχής τους
  • να πραγματοποιήσουν έρευνα σχετική με τα προβλήματα σηματοδότησης της περιοχής τους.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ διαμορφώνουν κατάλληλες ερωτήσεις και παίρνουν συνέντευξη από το σχολικό τροχονόμο
- Οι Μ ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης, στο σχολείο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ χρησιμοποιούν χάρτη της περιοχής του σχολείου ασκούμενοι σε γεωγραφικές δεξιότητες.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Μονάδα - Σύνολο, Σύστημα (ταξινόμηση και οργάνωση οδικών προβλημάτων στην περιοχή του σχολείου)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι ΜΟ έχουν στη διάθεσή τους χάρτη της περιοχής του σχολείου και ερευνούν ερωτήματα, όπως:

  • ποια σήματα οδικής κυκλοφορίας συναντούμε πιο συχνά στους δρόμους της γειτονιάς μας;
  • ποιες διασταυρώσεις δεν έχουν σηματοδότηση και δημιουργείται πρόβλημα στην κίνηση των τροχοφόρων;
  • στη διασταύρωση ποιων δρόμων υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες; Μπορούμε να προτείνουμε βελτιώσεις;
  • σε ποια σημεία συναντούμε σχολικούς τροχονόμους;

Οι Μ καλούνται να πάρουν συνέντευξη από το σχολικό τροχονόμο της περιοχής τους (σε περίπτωση που δεν υπάρχει σχολικός τροχονόμος, ο Δ μπορεί να καλέσει κάποιον τροχονόμο στο σχολείο). Τα ερωτήματα που θα θέσουν οι Μ καλό είναι να εκφράζουν τις απορίες τους σχετικά με τη σηματοδότηση και τα οδικά προβλήματα της περιοχής τους. Προτείνεται το σχετικό ερωτηματολόγιο να έχει προετοιμαστεί από τους Μ με την καθοδήγηση του Δ. Στη συνέχεια, τα παιδιά, με βάση την έρευνα και τη συνέντευξη που έχουν πραγματοποιήσει, καταγράφουν συνοπτικά τα σημαντικότερα προβλήματα οδικής κυκλοφορίας της περιοχής τους και κατασκευάζουν αφίσα, στην οποία παρουσιάζουν τα προβλήματα αυτά. Τα ευρήματα της έρευνας δημοσιοποιούνται με σκοπό την επιδίωξη για την επίλυση των συγκεκριμένων προβλημάτων. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί πως επειδή ακριβώς η έρευνα αυτή γίνεται σε χώρο εκτός του σχολείου επιβάλλεται τα παιδιά να συνοδεύονται σε κάθε περίπτωση από κάποιον ενήλικο - κηδεμόνα.

Οι δραστηριότητες του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας δεν πραγματοποιούνται στα στενά πλαίσια του σχολείου και δεν είναι δυνατό να οριστούν επακριβώς χρονικά. Αντίθετα, ο Δ ως βασικός καθοδηγητής της διαδικασίας, έχει τη δυνατότητα μαζί με τους μαθητές τους να αναπτύξουν περαιτέρω την έρευνα ή να την περιορίσουν, ανάλογα με το μέγεθος της γεωγραφικής περιοχής, όπου θα πραγματοποιηθεί η έρευνα.