ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
2. Οι σηματοδότες, οι διαβάσεις και οι κινήσεις των τροχονόμων

Φύλλο Εργασίας 2: Αναγνωρίζουμε τα σήματα του τροχονόμου και του φωτεινού σηματοδότη

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των τροχονόμων
  • να αναπτύξουν την ικανότητα αναγνώρισης των σημάτων στις διασταυρώσεις (να διακρίνουν τη λειτουργία του «Σταμάτη», του «Γρηγόρη» και του «Μελέτη»)
  • να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων «διάβαση», «διασταύρωση»
  • να εξοικειωθούν με τις κινήσεις των τροχονόμων
  • να καταγράψουν ήχους που είναι πιθανό να ακούσουν σε μια διασταύρωση
  • να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τις κινήσεις των τροχονόμων
  • να περιγράφουν προφορικά τις πληροφορίες που μας δίνουν τα φανάρια.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ ερευνούν τη σημασία των λέξεων «διασταύρωση», «διάβαση».

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για  το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ εξοικειώνονται στην πράξη με έννοιες, όπως κάθετα, παράλληλα κ.λπ.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για  το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ ενημερώνονται για τη σημασία του φωτεινού σηματοδότη και το έργο των τροχονόμων.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για  το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ δημιουργούν στην αυλή του σχολείου δρόμους, διαβάσεις, σηματοδότες κ.λπ., για την πραγματοποίηση του παιχνιδιού «Οι κινήσεις του τροχονόμου».

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ δραματοποιούν συγκεκριμένες συμπεριφορές μέσα από το παιχνίδι «Οι κινήσεις του τροχονόμου».

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Διάσταση, Επικοινωνία, Μονάδα - Σύνολο, Ομοιότητα - Διαφορά

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Στην πρώτη δραστηριότητα οι Μ προβληματίζονται σχετικά με τα διαφορετικά χρώματα των φαναριών και τις πληροφορίες που αυτά μας δίνουν.

Στη συνέχεια οι ΜΟ αναζητούν τη σημασία των λέξεων «διασταύρωση» και «διάβαση». Η αναζήτηση αυτή μπορεί να γίνει σε βιβλία, λεξικά, στο διαδίκτυο και στο ίδιο το λογισμικό. Για να οικειοποιηθούν το επιθυμητό νόημα των λέξεων αυτών καλούμε τους Μ να γράψουν τις δικές τους προτάσεις χρησιμοποιώντας αυτές τις λέξεις.

Ακολουθεί δραστηριότητα, σύμφωνα με την οποία οι Μ καλούνται να συμπληρώσουν τις λέξεις που λείπουν από ένα κείμενο. Παρουσιάζονται, επίσης, φωτογραφίες που παρουσιάζουν χαρακτηριστικές κινήσεις τροχονόμων και ζητείται από τα παιδιά να αναγνωρίζουν τις κινήσεις αυτές.

Τέλος, οι Μ καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τη λειτουργία των φαναριών και τη χρησιμότητα των διαβάσεων, παίζοντας στην αυλή του σχολείου το παιχνίδι «Οι κινήσεις του τροχονόμου». Σχεδιάζονται στην αυλή του σχολείου με χρωματιστές κιμωλίες δρόμοι, διασταυρώσεις, διαβάσεις κ.λπ. και οι μαθητές καλούνται να «κυκλοφορήσουν» ακολουθώντας τα σήματα των φαναριών και του τροχονόμου, τον οποίο ενσαρκώνει κάθε φορά ένας μαθητής από κάθε ομάδα.

Ο χρόνος που απαιτείται για τη ολοκλήρωση του πρώτου μέρους του φύλλου εργασίας, δηλαδή χωρίς τη δημιουργία του «Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής», είναι 45 λεπτά. Η πραγματοποίηση του παιχνιδιού «Οι κινήσεις του τροχονόμου» απαιτεί μία ακόμη διδακτική ώρα.