ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
6. Κυκλοφορούμε με το ποδήλατό μας

Φύλλο Εργασίας 1: Με το ποδήλατό μας στο δρόμο

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να προβληματιστούν σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν και στα οποία εμπλέκονται ποδηλάτες και να εκφράσουν τις απόψεις τους για το τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε ασφαλείς στο δρόμο με το ποδήλατό μας
  • να αναπαραστήσουν τις κινήσεις του ποδηλάτη
  • να ενημερωθούν για τα εξαρτήματα ενός κατάλληλα εξοπλισμένου ποδηλάτη
  • να διαπιστώσουν τη σημασία και να γράψουν δικά τους συνθήματα για τη χρησιμότητα του κράνους του ποδηλάτη

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της έρευνάς τους
- Οι ΜΟ καταγράφουν συνθήματα για τη χρησιμότητα του κράνους.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ εξοικειώνονται με τη χρήση βασικών μαθηματικών εννοιών (ποσοστό, οριζόντια, κάθετα).

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ πραγματεύονται τη σημασία του κράνους για τους ποδηλάτες.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ δραματοποιούν συγκεκριμένες κινήσεις και συμπεριφορές του ποδηλάτη.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Διάσταση, Επικοινωνία, Μονάδα – Σύνολο, Ομοιότητα - Διαφορά , Σύστημα

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά, δίνεται σύντομο κείμενο σχετικό με τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και αφορούν κυρίως ποδηλάτες. Οι Μ προβληματίζονται και καταγράφουν τα κυριότερα αίτια ατυχημάτων με ποδήλατο καθώς και πράγματα που πρέπει να κάνουν ή να γνωρίζουν για να κυκλοφορούν με ασφάλεια με το ποδήλατό τους. Επίσης, δίνεται η εικόνα ενός ποδηλάτη, ο οποίος φοράει τον απαραίτητο εξοπλισμό του, πριν ξεκινήσει την πορεία του. Οι Μ συζητούν στην ολομέλεια της τάξης για τον εξοπλισμό που οφείλει να έχει και να φοράει κάθε ποδηλάτης.

Ακολούθως, οι ΜΟ ερευνούν διάφορα θέματα σχετικά με την ασφάλεια του ποδηλάτη. Τα θέματα αυτά είναι:

  • Ποιες είναι οι κινήσεις που κάνει ο ποδηλάτης για να στρίψει ή να σταματήσει; (αφού οι Μ εκφράσουν τις απόψεις τους αναφορικά με το συγκεκριμένο ερώτημα, παριστάνουν τους ποδηλάτες και παρουσιάζουν μέσα στην τάξη τις κινήσεις αυτές)
  • Τι άλλο πρέπει να φοράμε (εκτός από το κράνος) για να κυκλοφορούμε με ασφάλεια;
  • Υπάρχουν παιδιά που υποστηρίζουν ότι δε φορούν κράνος γιατί ζεσταίνονται ή «χαλάνε» τα μαλλιά τους. Τι θα τους λέγατε; (οι Μ καλούνται να αναγνωρίσουν αυτό τον ισχυρισμό ως λανθασμένο και να προσπαθήσουν να τον αντικρούσουν παρουσιάζοντας τις θετικές συνέπειες της χρησιμοποίησης του κράνους)
  • Τέλος, οι Μ εντοπίζουν και καταγράφουν τα εξαρτήματα ενός κατάλληλα εξοπλισμένου ποδηλάτου.

Ως πηγή για την έρευνά τους, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν το θεωρητικό μέρος του λογισμικού («Τι χρειάζεται να γνωρίζουμε»), το ηλεκτρονικό λεξικό του λογισμικού, κάποιο λεξικό ή εγκυκλοπαίδεια, το διαδίκτυο ή άλλες πηγές («Η βιβλιοθήκη μας»). Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα, τα αποτελέσματα ανακοινώνονται στην ολομέλεια της τάξης.

Στη συνέχεια, οι Μ διαβάζουν το σύντομο κείμενο από το Κέντρο Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων, το οποίο αναφέρεται στα ατυχήματα με ποδήλατο και στον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν αυτά να είχαν εν μέρει αποφευχθεί. Εντοπίζουν μέσα από το συνοδευτικό κείμενο τη χρησιμότητα του κράνους και την αναγκαιότητα χρησιμοποίησής του από τους ποδηλάτες.

Τέλος, οι Μ καλούνται να γράψουν το δικό τους πρωτότυπο σύνθημα για τη σημασία του κράνους.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.