ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
1. Τα σήματα οδικής κυκλοφορίας

Φύλλο Εργασίας 3: Μαθαίνουμε να κυκλοφορούμε

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν σήματα οδικής κυκλοφορίας
  • να χειριστούν βασικά γεωμετρικά όργανα
  • να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στο σχολείο τους
  • να εφαρμόσουν στην πράξη τις γνώσεις τους για τα σήματα οδικής κυκλοφορίας
  • να παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης το σήμα οδικής κυκλοφορίας που κατασκεύασε ο κάθε Μ και να περιγράψουν τη πληροφορία που δίνει.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης το σήμα οδικής κυκλοφορίας που κατασκεύασαν και περιγράφουν τη σημασία τους.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ κατασκευάζουν σήματα οδικής κυκλοφορίας και εξοικειώνονται με βασικά γεωμετρικά σχήματα
- Οι ΜΟ δημιουργούν «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» στην αυλή του σχολείου τους.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι Μ σχεδιάζουν και δημιουργούν σήματα οδικής κυκλοφορίας.

· Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Σπουδών Θεάτρου είναι οι ακόλουθες:
Οι ΜΟ συμμετέχουν στη δραματοποίηση συγκεκριμένων «ασφαλών ενεργειών-συμπεριφορών» στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής που θα δημιουργήσουν.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Διάσταση, Επικοινωνία

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Για προσανατολισμό παρουσιάζονται μερικά από τα πιο οικεία στους Μ σήματα οδικής κυκλοφορίας και τους ζητείται να επιλέξουν ένα, προκειμένου να το κατασκευάσουν. Η επιλογή του σήματος οδικής κυκλοφορίας είναι ελεύθερη και δεν περιορίζεται μόνο στα συγκεκριμένα σήματα. Στη συνέχεια, κάθε Μ σχεδιάζει και κατασκευάζει σε χαρτόνι το σήμα οδικής κυκλοφορίας που επέλεξε. Αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή των σημάτων, οι Μ παρουσιάζουν στο σύνολο της τάξης το σήμα που κατασκεύασαν και εξηγούν τη σημασία του.

Στη συνέχεια οι ΜΟ, με την καθοδήγηση του Δ, καλούνται να δημιουργήσουν ένα «Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής» (ΠΚΑ) στην αυλή του σχολείου τους. Για το σκοπό αυτό προηγείται σχετική συζήτηση στην τάξη και έρευνα στο λεξικό του λογισμικού για το τι είναι ΠΚΑ (στο πλαίσιο του προγράμματος μπορεί να πραγματοποιηθεί και επίσκεψη σε κάποιο πραγματικό ΠΚΑ). Στη συνέχεια, οι ΜΟ σχεδιάζουν με χρωματιστές κιμωλίες στην αυλή του σχολείου ένα ΠΚΑ. Στο Πάρκο είναι δυνατόν να υπάρχουν δρόμοι, διασταυρώσεις, πεζοδρόμια και σήματα οδικής κυκλοφορίας (τα οποία οι μαθητές κατασκεύασαν προηγουμένως και έχουν κρεμάσει στο στήθος τους). Οι Μ που εκπροσωπούν συγκεκριμένα σήματα «φροντίζουν» να είναι κατάλληλα τοποθετημένοι για να διεξάγεται σωστά η κυκλοφορία των πεζών και των «οχημάτων» μέσα στο Πάρκο. Κάποιο άλλοι Μ αναλαμβάνουν να κινηθούν στο πάρκο ως πεζοί ή να αναπαραστήσουν τροχοφόρα και καλούνται να κυκλοφορήσουν «σωστά» μέσα στο Πάρκο, εφαρμόζοντας τα σήματα οδικής κυκλοφορίας. Για να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον η μαθησιακή διαδικασία, μπορεί κάποιο παιδί να αναλάβει το ρόλο του τροχονόμου, ο οποίος θα φροντίζει για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.

Για την ολοκλήρωση του πρώτου μέρους του φύλλου εργασίας, δηλαδή για την κατασκευή των σημάτων οδικής κυκλοφορίας απαιτούνται 45 λεπτά. Η δημιουργία του «Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής» απαιτεί μία ακόμη διδακτική ώρα.